The Room – A szoba (2003)
Rendezte: Tommy Wiseau
Főszereplő: Tommy Wiseau
Írta: Tommy Wiseau
Producer: Tommy Wiseau
A film Mafab adatlapja: The Room (2003)
Megtekintés: Határozottan igen,
mert...
Teljesen véletlenül botlottam bele
egy filmes írásba, amelynek főszereplője az amerikába szakadt,
ennél fogva amerikás Magyar Zsolt, aki kiment szerencsét próbálni
és egyik első megbízójáról adomázgatott a párbeszédes
cikkben, hogy mennyi mindent köszönhet ennek a Tommy Wiseau nevű
úriembernek. Elmondta, hogy mennyire tenyérbemászó figuraként
ismerte meg, ugyanakkor egy olyan ember, aki mindent alárendelt
annak, hogy filmkészítő legyen és ezzel megalkotta élete
főművét, egy enyhén groteszk humorban megforgatott, amúgy
teljesen komoly drámát, ami első körben hatalmasatt bukott,
második körben szétcincálta minden létező média, majd a kertek
alatt szépen beosont a mozi a popkultúrába, hogy mostanra masszív
rajongói bázist építsen ki, akik évente megünneplik ezt a
hibrídet.
Zsolt mesélte, hogy mint kezdő
hangtechnikus csatlakozott a stábhoz és Tommy – továbbiakban így
nevezném – nem aprózta el ambícióit, ezért összeíratta vele,
hogy a technikusi munkájához milyen készülékekre lesz/lehet
szüksége a forgatás során. Zsolt, aki választott hivatását már
akkor is magas szinten akarta művelni, folyamatosan informálódott
szakmai berkekben, hogy mik a megfelelő és aktuális újdonságok,
ezért egy kellemes listát összeírt Tommynak, hogy azokkal már
tudna valamit kezdeni. Természetes Zsolt arra számított, hogy a
rendező kineveti – ha utána néz, mennyit kóstál a lista
végösszege – és használt illetve kevésbé korszerű
készülékekkel fogja kiváltani a szükséges technikát. Tommy
néhány napig nem forszírozta tovább a témát, de azután az
egyik nap, még a forgatás előkészületei alatt kocsijához hívta
a hangtechnikusnak készülő magyar fiút – a kocsi később
szerepelt a filmben is, mert van, amit viszont olcsón sikerült
megszerezni a filmhez, a saját járgány meg pont ilyen – és
felnyitotta neki a csomagtartót, hogy nézze át, sikerült-e
mindent megszereznie az összeállított listáról. Zsolt mesélte,
hogy igen meglepődött és arra számított, minőségben igen
alatta maradnak az általa igényelteknek, ám Tommy titokzatosságát
erősen növelte, hogy mindent beszerzett és minden patent volt. Ha
ez nem lett volna elég, ráadásul a forgatás végén az egészet
odaajándékozta Magyar Zsoltnak, aki így már mondhatni megkapta a
kezdőrugást is a szakmában való elhelyezkedéshez és mostanra
150 produkcióban jegyzik a nevét, többek között a bemutatás
előtt álló „Midsommar” című horrorfilmmel kapcsolatban is.
Oké, Zsolt maradt a B vonalon, ám a gesztus az gesztus és nem
tudom, barátjaként tekint-e Tommy Wiseaura, de, hogy én
megkedveltem a pasast ezért a húzásáért, az biztos. Talán
szentimentális okai vannak, hogy ha egy hazánkfiát idegenben
segítik, akkor kicsit én is hálás vagyok érte.
Szóval, elkezdték a forgatást, Tommy
saját forgatókönyve alapján. A filmre nem volt előirányzott
forgatási idő, mert hitvalássa szerint tart, ameddig kell, és ez
roppant tág fogalom is lehet. Ráadásul, miközben rendezett,
folyamatosan összetűzésbe került a stábjával, mert finoman
szólva is eltérő véleménye volt szinte mindennel kapcsolatban,
amit a normális történetmesélésről tudunk, jelentsen ez bármit.
Színészeit gyakorlatilag úgy kukázta
össze ismerősökből és utcáról castingolt aktorpalántákból.
Másod főszereplőnek megtette országos cimboráját, aki
gyakorlatilag a bogarat ültette a fülébe, hogy merjen nagyot
álmodni és bár akadtak köztük nézeteltérések, végül
egymásra támaszkodva elkészítették minden idők egyik
legrosszabb moziját. Ami valahol mégis szórakoztató.
Lisa (Juliette Danielle) egy gyönyörű házban éldegél,
amelyben elvileg szomszédok is akadnak, bár, nem egyértelmű a
film, hogy valójában milyen is az épület. Lisa életét az teszi
ki, hogy otthon szenveleg és várja Johnny-t (Tommy Wiseau), aki
munka után a szokásai rabjaként megjelenik a csokor rózsával és
elkezdhetik az üzekedést. Hosszú évek óta tart már ez és Lisa
annyira beleunt, hogy Johnny legjobb barátját, Markot (Greg Sestero) is ujjai köré
tekerte, a változatosság miatt, pedig a srác minden egyes alkalommal, mikor találkoznak,
megesküszik, hogy Johnny a legjobb barátja és be kell fejezniük,
hogy a háta mögött üzekednek. Azután üzekednek. Azután megint
egy sor lelkizés. Lisa édesanyjának (Carolyn Minnott) is elmondja, hogy unja a sötét
hajú amorozót és nem akar már üzekedni vele. Édesanyja
elmondja, hogy halálos rákbeteg. Lisa anyja védi Johnny-t, Lisa
pedig támadja, mire Lisa anyja azt mondja, hogy Johnny nem jó
parti, mire Lisa elkezdi védeni. Lisa anyja szerint Lisa képtelen
helyes döntés hozni, ezért Lisa megsértődik és elhajtja az
anyját.
Lisa a szomszéd fiúval beszélget,
aki szerint ők szép pár. Lisa megsértődik.
Lisa egy barátnőjének panaszkodik,
hogy Johnny nem jó parti. A lány szerint de. Lisa megsértődik.
Jön Johnny. Lisa rendes golddiggerként
egyetlen arcizmával sem jelzi, hogy nem kívánja Johnny-t.
Üzekednek. Johnny elmegy. (Így is, úgy is...) Lisa felhívja Johnny barátját, Mark-ot, hogy
üzekedjenek... stb.
Az egész film olyan, mintha egy
szappanopera sorozat évadát kivonatolták volna egyetlen esti
filmbe.
„A szoba” iskolapéldája a rosszul
megírt, motivációt elkeverő párbeszédeknek. Néhány jelenet
szinte már szürreális. Érezni, hogy Wiseau szeretne főhősének
felépíteni egy szerethető image-t, azonban a színész külseje
ezt nem nagyon segíti, hiszen Tommy önmaga olyan, mint egy erdélyi
vámpír herceg, aki kb. ötven éves korában megállt az
öregedésben és növésben.
Néha ad hoc megjelennek szereplők,
akiknek nem ágyazott meg a forgatókönyv, pedig, szövegeik alapján
minimum korábban szánni kellett volna rájuk egy-egy percet. A
legtöbb jelenetben ha ketten beszélgetnek, néha teljesen
megcserélődnek a szemszögek, vagy ugyanoda futnak ki. Igen,
drámainak kellene, hogy legyen Lisa örlődése a két férfi
között, de egyszerűen nem lehet megkedvelni a karaktert, mert úgy
tűnik, hogy egy hisztis picsa. A legjobb barát pedig képtelen
eldönteni, hogy most akkor Johnny a legeslegjobb komája, vagy döfje orvul hátba, azzal, hogy Lisát szemből döfködi?
A szomszéd kissrác (Philip Haldiman) és Johnny atyai
barátsága is egy érezhetően túlkreált kapcsolat, amely a.) még úgy is alig működik, hogy a szereplők párbeszédein keresztül a szánkba rágják ill. b.) amely csupán
azt hivatott a nézőbe szuggerálni, hogy bár Johnny ránézésre
egy ütni való kéjenc, igazából egy szeretni való, csupa szív
ember. Azután Lisa nagy tervvel áll elő: leitatja férj jelöltjét,
hogy később ráfoghassa; ittas állapotban Johnny megütötte.
Persze, külsérelmi nyomok azok náne és a rendőrséget sem
keverjük bele, mert bonyolítaná a cselekményt, csupán elhisszük,
hogy Johnny, mint felnőtt férfi, néhány pohár ital után nem
képes emlékezni, mit csinált korábban, hogy azután a film egyik
ikonikus jelenetében a háztetőn kifakadva keljen ki magából,
hogy ő bizony nem bántotta Lisát, nem, nem ütötte meg, nem, nem
bántotta, ez baromság, nem bántotta, ó, helló, Mark! (Ami mém is lett!)
Azután a film halad tovább a drámai
befejezés felé, aminek köszönhetően kapunk egy töredezett buli
jelenetet, amit röhejesen bántóan osztanak részletekre a várost
mutató vágóképekkel és a hozzájuk párosított, egyre inkább
idegesítő zenei aláfestéssel, pedig Mladen Milicevic filmzenéje
összességében nem is rossz. Azok a számok sem teljesen
élvezhetetlenek, amiket a szeretkezős jelenetek alá sikerült
illeszteni. Néha, már azt hinné az ember, hogy „A szoba”
valójában a hetvenes-nyolcvanas években elterjedt pornófilmekre
hajaz, amelyeknek több változata is készült, beleértve egy
gyengédebbre vágott, soft-pornó variáció, amely nagyjából
megegyezik az eredetivel, csak a nemiszervek találkozását és
genitáliák premier plánban mutatását törölték belőle – kis
cici, kikandikáló kuki előfordulhatott.
Végül Tommy egészen drámai
alakítása tett pontot a történet végére, amelyben Johnny drámai lépésre – mi másra – szánja el magát. Szem nem marad
szárazon...
A bemutatott filmet mondhatni
értetlenség és kritikusi szemszögből határozott tiltakozás
fogadta. Bukott is rendesen, miután mozikba küldték. Az idő és
az emberek fura izlése azonban utat tört neki és ma már hasonló
rajongó tábora van, mint „A nagy Lebowskinak”, megrendezett
találkozóval, késő esti vetítésekkel, jelmezes beöltözős
bulikkal, sőt, a „The Room” jelenséget boncolgató filmes
szakkönyvekkel.
Tommy Wiseau-nak alapjában nincs
zsenije. Mert nem tagadható le, hogy „A szoba” egy dilettáns
szárnypróbálgatása, amely nem sikerült. Azonban, mivel
szórakoztató a maga ostoba módján, összegyűjtötte azokat, akik
fogékonyak a rossz filmekben megtalálni azt, ami miatt mégis
érdemes rájuk szánni azt a másfél órát.
Magam annak idején nekiugrottam a
youtube csatornáján, hogy megnézem, de mivel akkor nem találtam
hozzá feliratot, nem erőltettem magamra a filmet. Végül egy
művészmozi tűzte péntek este műsorára és meghírdette a
Facebookon is. Közel kétszázan jelezték, hogy ők bizony
érdeklődnek a film megtekintése iránt, ezért csalódottan
kellett konstatálnom, hogy a vetítésre sajnos alig tucatnyian
gyűltünk össze.
A filmet végül felirattal és elég
jó minőségben vetítették le és ha ez nem lenne elég az
örömhöz, rögtön utána kezdődött James Franco díjakra érdemes
mozija, „A katasztrófaművész”, amely gyakorlatilag „A szoba”
elkészítésének biopicje, remek szereposztással és néha
meghökkentően jó hommage-zsal.
Szóval, Tommy Wiseau egyetlen
említésre méltó mozijával elérte, hogy olyan underground
rendezőnek tartsák, mint hasonlóan filmkedvelő, ám azt nem túl
magas minőségben művelő rendező elődjét, Ed Wood-ot. Igen,
Tommy Wiseau a 2000-es évek, egyfilmes Ed Woodja.
A két filmet egyébként éedemes
egymás után megtekinteni, hogy még élvezetesebb legyen a biopic
stáblistás jelenetsora, amelyben egymás mellé helyezték a The
Room nagy pillanatait és a James Franco féle megidézéseket.
Ha objektíven akarnám értékelni a
mozit, akkor megrekedne a pontozás valahol 15-30% között, de mivel
nem elhanyagolható nosztalgia faktort is sikerült mellé rendelnem
– pl. Magyar Zsoltnak köszönhetően – a masszív 55%-ot is
elérte.
Fontos, hogy elvileg Tommy jelenleg
készíti következő moziját, amely egy a leginkább Sharknado
filmekre emlékeztető horror mozi lesz. Nagyon várom, mert már az
előzetesben látszik, hogy a korábban megismert Wiseau féle viziót
fogjuk megkapni.
Egy komolyan vehetetlen, komoly drámát.
Cápákkal és vérrel.
A korábban említett cikk Magyar Zsolttal: Magyar Zsolt (origo.hu)