2014. március 4., kedd

3 nap a halálig - 3 Days to Kill (2014)

3 nap a halálig - 3 Days to Kill (2014)

Rendezte: McG



Mi van ezzel a rendezővel? Az elborult két Charlie angyalai film és egy unalmas Terminator film után olyan, mintha elszállt volna a harci kedve. Filmjei egy "földközelibbek", földhöz ragadtabbak. A Luc Besson ötletéből rendezett, Kevin Costner szinten tartó akciófilm alig emlékeztet azokra a vizuális orgiákra, amiket a rendező még olyan közepes komédiában is meg tudott mutatni, mint a "Kémes hármas". Ethan Renner, volt CIA-s ügynök utolsó feladata átlagos akciófilm. Az egyetlen, ami a hihetetlen szint fölé viszi, az a már unásig ismert Luc Besson klisé: a haldokló főszereplő a munka elvégzéséért kísérleti szérumot kaphat, ami, ha jól működik, további extra bónusszal turbózza fel, hogy szerettei között főzőcskézhessen. Ezért már érdemes élni...

Ethan Renner (Kevin Costner) utolsó munkája balul sült el. Társait szarrá lőtték, csonkolták. Ő maga alig éli túl a támadást, amit gyakorlatilag ők kezdeményeztek. A kivégzésre váró ellenfél jól felkészült. Ethan tüdőbetegsége sem tett sokat hozzá a leszámoláshoz. Azért az albínó lábába még beküldött egy skúlót.
A köhögéséről kiderül; áttétes és halálos. Itt az ideje lezárni a családi élet kérdéseit. Mivel Ethan egy apuka és kamasz lánya, Zoey (Hailee Steinfeld) pedig kezdi szárnyait bontogatni. Kötelező mellékszál a mufurc kamaszlány és titkolózó apuka összemelegedése. Ebben segítségükre van a forgatókönyvíró, aki nem erőlteti meg magát, ha generációs ellentétek megfestéséről van szó. Zoey csak a felszínen elutasító. Néhány szerencsés véletlen és pár jókor elsütött apai poén fagylalttá lágyítja kicsi szívét. Azért még próbál apu elleneskedni, de nem jön neki össze. Anyuka szintúgy (Connie Nielsen) Például leányzó a szokásos módon letiplizik bulizni. Apu teper utána és milyen jól teszi, hiszen a több ezres tömegben pont az ő leánya az a szerencsés, akit pár suttyó berángat a mellékhelységbe. Apu először a beengedős nehézfiú lábujján végez akkupunktúrát pisztoly golyóval - szerencsére egyetlen ember vigyázza a bejáratot, kidobó meg bent nincsen már - azután beszédeleg a dupla 0-ásba és a kemény tökű srácokból puha pöcsöket varázsol. Lányát hopsza karba és senki nem áll elé, hogy pedofil maci, hova viszed a sunácskát?

Másik vonalon tudomást szerzünk egy eszméletlen dögös CIA ügynökről, Viviről (Amber Heard)  - megismerni nem fogjuk a filmidő alatt... sajnos, mert a lába nagyon jó - akinek feladata kicsit megzsarolva, motiválni a haldokló Ethan-t. Mindezt egy - bekerülő sci-fi vonal - vodkával jól kooperáló kísérleti szérummal. Nem tudom, mennyit fizetett a gyógyszergyár a CIA-nak, hogy még tesztelgetés alatt álló vakcinájukat az ügynökség legjobb veterán ügynökén próbálhassák ki. Ott is valaki valakinek az ismerőse... Amúgy érdekes, hogy Ethan nagyon fontos... roppant fontos... mégis, egyedül engedik akciózni. Semmi háttér kockák, beömlesztve valami lesötétített baszom nagy kisteherbe, se egy akció után eltakarító. Biztos, a CIA-s bagázs emlékszik legutolsó akciójára és, hogy egyedül lábalt ki a szarból, ezért nem túl jó ómen vele bandázni. Gondolom. Másrészt visszatérve Vivi-re: Képzeld el, hogy a CIA vezetősége rábólintott arra, hogy a legjobb ügynöküknek a parancsokat egy olyan szöszi adogassa, aki egyedül jobban néz ki, mint az elmúlt 10 év Playboy címlap lányai és kora valahol Ethan lánya és 25 között van. A haja, sminkje ruhája pedig egyenesen "A nagy Gatsby" női szereplői. Hihető nem. Már Jodie Foster átlagos külseje sem volt egyszerű "A bárányok hallgatnak-ban", de ez... Ilyen dögös nőt esetleg az ellenség táborában bírnék elképzelni, mint szabaduszó bérgyilkos. Félmeztelenül. Vivi-re egyetlen magyarázat van: Costner szürkölő sármja már nem elég a harmincas férfi nézőknek és mivel csöcs nincs a filmben - vagy nem emlékszem - kellett mellé valami szemkápráztató parasztvakítás. Pl. nekem.

Azt sem értem, hogy az olasz csávót miután haza viszi és vallatja, majd elengedi, az miért nem küldi rá a teljes hadseregüket, hiszen megvan a lakcíme. Mondjuk, hasonló filmekben már unásig láttuk, hogy a főszereplő hazaér, lakótárs, szomszéd, családtag lemészárolva és van plusz motiváció a bosszúra.
Mindegy, hisz egy Luc Besson filmben nem kell feltétlenül keresnünk a logikát.

Közel két órás, közepes tempójú, kevés humorral, sok franciával operáló egyszer nézős akciófilm. Néhány akció jelenet egészen tisztességes, valahogy mégis olcsó szaga van a filmnek. Egyik fő ellenfél szerepében pedig egy olyan karakteres arcot láthatunk, akit egy Medve Zsidó nevű briganti szarrá kalapált a baseball ütőjével. Jelentem, túlélte.

A filmben viszont "elrejtve" pár jelenet, ami hangulatban, kicsit zenében és látványban megidézte számomra a "Szárnyas fejvadászt". Ne kérdezd már, hol, mert aludtam egyet a filmre és alig emlékszem valamire... Ha megnézed, tudni fogod.

Kérdés: - Valaki sejti, hogy a film címe mire utal???
Mi az a 3 nap? Oké, mostanában láttunk olyat, hogy "A következő 3 nap", ám ott annak volt értelme, funkciója. Itt viszont a betegségének lefutása több hónap, az akció időtartama nem behatárolható, stb. Miért pont 3 nap?

50%
Alatt.

Nyakamba szedném a lábait... (Amber Heard, szexuális csalétek)

2014. március 2., vasárnap

Csupán pár sorban 2.

Kettős látás - Double Vision (2002)
A misztikus tajvani gyilkosság sorozat felgöngyölítésére kevés a helyi erő, Tony Leung Ka Fai, nem rossz üzleti érzékkel bevonják az amerikai karakterszínészt, David Morse-ot is, hogy az angol nyelvcsalád vevő legyen az "Ifjú Sherlock Holmes és a félelem piramisát" megidéző, nyomott hangulatú filmre. Morse szerepeltetése büdösen klisés, kb. valahol mint Andy Garcia a "Fekete esőben". A filmben azonban van egy leszámolási jelenet, amikor a rendőrök gyanútlanul besétálnak a vallásos mészárosok templomába. Ott felszabadul némi feszkó. Összességében egyszer nézős keleti thriller. 50%



Ráébredés - The Awakening (2011)
Rebecca Hall, akinek álla kétszer akkora, mint más színésznőké, az első világháború után kamu médiumok leleplezésére esküdött fel. A rendőrség többnyire segít neki, de legújabb megbízatása egy bizarr fiúnevelő intézetbe vezeti, ahol Agatha Christie módjára leplezi el a titokzatos szellemtörténetekre hivatkozó riadt kölyök populációt, míg végül a saját múltja köszön vissza a tükörből. Semmi sem az aminek látszik és félelmetes, ha egy szellem babaházzal játszik. Vajon mennyire nyomható el a gyermekkori lidércnyomásos emlék? 50%




Derült égből fasírt 2: A második fogás - Cloudy with a Chance of Meatballs 2. (2013)
Nem indokolt animációs film folytatás, amely ripacs színes, de fárasztóan kiszámítható és nem család barát módra infantilis történet. Bárki a célközönség, nehezen képzelhető el, hogy másnap emlékezni fog az életre keltett élelmiszer-állatok kalandjaira, mert hiába túlmozgásosak a szereplők, ha összességében az események unalmasak és nem nagyon viccesek. Abszolút csalódás. 30%





A Haunted House (2013)
Marlon Wayans-nak már nem volt elég a "Horrorra akadva" franchise, beleugrott egy másik komédia sorozatba - hiszen már készül a folytatása ennek a kiszámítható, unalmas komédiának, amelyikben talán ha két jó pillanat található, miközben szolgai módon megidézi a paranormális tevékenységekről szóló kis költségvetésből hatalmas dollár-igényre duzzadó szellemes sorozat első részeit. A felépítés egészen jó koppintás, leszámítva, hogy szétesős a film és túl kevés poént sikerült beleszuszakolni az egyébként hosszúnak tűnő játékidőbe. Főhajtásnak jópofa, önálló filmnek gyatrus. 30%



Jégvarázs - Frozen (2013)
Rózsaszín bájos lány testvérpár x-men problémákkal küszködő idősebb tagja megöli a bulit majd hisztis picsaként felvonul a hegyre, ahol más megfagy vagy felzabálják a farkasok, és új életet kezd IKEA-t megszégyenítő egyszerűséggel felhúzott álomkastélyába. Húgi - mivel a megfagyott hangulatért nagy mértékben felelős - utána indul, hogy szent legyen a béke. Közben a férfiak mellékesen asszisztálnak az egymásra találáshoz. Nem túl fifikás mese, kellemes dalocskával, amely megidézi a klasszikus Disney szellemiséget. 55%

2014. február 27., csütörtök

Once Around - Az igazi/ Egyszer fent... (1991)

Once Around - Az igazi/ Egyszer fent... (1991)


Rendezte: Lasse Hallström



Nem csak blockbustereket és agyon hype-olt filmeket szoktam megnézni. És nem csak horrort. Lasse Hallström filmjébe tök véletlenül botlottam bele. Néha nézegetem a kedvenc zeneszerzőim munkáit, amiket összegyűjtöttem a gépemen. Azután ellenőrzöm az imdb-t, hogy van e olyan, amiről lemaradtam. Azután megpróbálom megszerezni. Nem rendelem meg, hanem "levadászom", ami csúnya dolog, ellenben nem kerül annyiba, mintha minden filmzenét eredeti cd-n birtokolnék. Oké, szemét vagyok.
Másrészt meg filmekre is vadászom és ha van olyan, amelyikben minimum kellő számú híresség szerepel, vagy egyéb okból érdeklődésemre tart számot, azt szintén megnézem.

Így botlottam bele a magyarságban két címfordítással büszkélkedő "Once Around" című keserédes filmdrámába. Inkább dráma, mint komédia, hiszen főleg a karaktereken van a hangsúly és a szituáción. Lasse Hallström egyébként sem a harsány kacagásos mozik rendezőjeként ismert. A filmet fél szemmel kísértem, de azért lehetett követni.

Holly Hunter, Richard Dreyfuss
Renata Bella (Holly Hunter), nem kis család sarja, így amikor kiderül, hogy udvarolja, aki hosszú időn keresztül járt mézes bödönjére végül nem akarja magának az állandó éléstárat, sokan támogatják, hogy valósítsa meg önmagát. Bellának ez olyan jól sikerül, hogy munka helyett végül egy nála vagy kétszer öregebb udvarlóval tér haza. A család kezdetben viszonylag türelmesen fogadja a túlpörgetett és ezért néha irritáló Sam Sharpe-ot (Richard Dreyfuss), de mivel a milliomos közelebb áll korban a szülőkhöz, mint az édes kislányhoz, nem kevés feszültség gyűlik össze a családtagokban, hogy végül megvárna a megfelelő pillanatot, kirobbanjon. Sam pedig partner abba, hogy ez így legyen, még akkor is, ha isteníti Bellát, nem csak prédát lát benne, hanem az igazi szerelmet.

- Látod, az a vén kecske hajtott a lányunkra!!!
 (Danny Aiello, Gena Rowlands)
Apu (Danny Aiello) és anyu (Gena Rowlands) nagyon sokáig viseltetnek türelemmel a lányuk nem éppen hétköznapi választottja ellen. Kezdetben a család többi tagja szintén nemtetszését fejezi ki Renata-nak, de ő tárgyilagosan és szenvedélyesen védi szerelmét. Azután egy végső konfliktus után a Bella család rájön, mi a fontosabb nekik: nyugalom a lányuk nélkül vagy extrém szituációk megfejelve egy őrült vővel, és hirtelen szent lesz a béke. Sajnos, üröm az örömben, hogy közben Sam egészsége nem teszi lehetővé a filmek romantikus hosszú távú holtodiglan-holtomiglan-ját. Renata egy csöppséggel és pár millióval gazdagabban, de egyedül kell, hogy folytassa életét. Vajon megéri e neki? Mikor lesz újra kész odaadni a szívét egy másik férfinak?
Nem tudjuk meg, mert addigra a film magára hagyja a nézőt, egy végső, kissé giccses képsorral, mely emléket állít az elhunyt férjnek. Ha Renata élete kicsit érdekesebb lett volna, simán megér a film egy folytatást, amiben láthatjuk, mivé fejlődött szerelmük apró gyümölcse és merre tart Renata és családja. Nem ez történik.

Sam Harpe figuráját azonban nem lehet csupán annyival leírni, hogy ő egy túlpörgetett és irritáló milliomos. Sam bár élete delén jár, kicsit átlépve azt, belül egy szentimentális, magányos kisfiú, aki új családot szeretne magának. Nem csak egyetlen feleséget és egy babát, aki tovább viszi a génjeit, hanem egy komplett családot, annak összes rákfenéjével. Nem csak azért akar megfelelni Renata családjának, hogy áldást kapjon frigyükre, hanem azért is, mert bár üzleti tevékenységei révén hatalmas vagyont halmozott fel, nincs ezt kivel megosztania. Nem csak a feleségével szeretné, hanem annak hozzátartozóival egyetemben. Samhez türelem kell, de ha megérti az ember a motivációit, sokkal szerethetőbb karakterként emlékezünk majd rá, mint ami első nézésre számunkra kitűnik.
Renata pedig partner abban, hogy kiegészítse a nála idősebb férfi szeretethiányát. Nem által akár a családjának hátat fordítani, ha úgy érzi, kettőjük boldogsága legalább olyan erős kötelék lesz, mint ami eddig füzte családjához, testvéreihez.

Átlagos filmet kapunk, televíziós eszközökkel elmesélve, így szórakozásunk nem lesz tökéletes. Legalább a színészi játék kárpótol minket a szegényes kivitelezésért.

Nem ez Lasse Hallström legjobb filmje.
50%

Figyeld:
- A filmben fontos szerepet kap egy lágy nóta, a "Flying on the moon" Danny Aiello tolmácsolásában

Ha tetszett a film, látnod kell: "Kőkemény család" - hasonló beilleszkedési keserédes, hasonlóan halálesettel a végén, de még szerethetőbb karakterekkel!
A ritkán látott Laura San Giacomo, mint kishúg.
A filmhez "Az igaz" magyar cím sokkal jobban illik, mint a számomra értelmezhetetlen "Egyszer fent..." - Hacsak nem a főszereplő, Renata lelki állapotára akartak utalni vele. De annak meg nem sok értelme.

2014. február 23., vasárnap

Airborne (2012)

Airborne (2012)
Az Airborne poszterei sokkal komolyabb szórakozással kecsegtetnek, mint amit később tapasztalunk. De nem sikerült megfejtenem a sokat használt kéz motívumot... 

Rendezte: Dominic Burns

Aludtam Burns filmjére vagy két napot és alig emlékszem belőle valamire, csak a hangulata fogott meg, a szép fényképezés és, hogy vannak, aki filmszerepet adnak Mark Hamill-nak, hogy az egykori Luke Skywalker úgy érezhesse, színész. Mondjuk az ő alkalmazása filmben egyfajta barter, hiszen a sok Star Wars rajongó közül csak akad néhány, akiket behúz a sötét moziterembe a legendás név. De legalább nem aludtam el rajta, ami azért jó pont.

A filmre aludni mérhetetlen kár volt, mert mostanra - igaz, közben dolgoztam két napot és az szintén lefárasztott - alig emlékszem valamire ebből a gyengécske horrorfilmből.
Van egy repülőtér, megismerjük a karaktereket, akik a gépre várnak. Késői járat, minimális terjedelmű az utaslista. A közel tucat szereplő között megjelenik a rendező is, rövid szerepben. Talán természetes narcizmusa miatt, vagy így kívánt tisztelegni Alfred Hitchcock előtt, aki szintén emelte filmjei fényét azzal, hogy megjelent bennük, töredék pillanatra, amolyan babona gyanánt. Burns terve bármi legyen, nem jött be. Cameonak hosszú a szerepe, alakításnak meg nem nagyon lehet nevezni.

A film egyik komoly hibája, hogy a színészek nagyja egészen csapnivaló. Ne sértegessük őket: gyengék.
A legismertebb arc a filmben a titokzatos fegyvergyáros, Max Korgen (Alan Ford), aki áthozta karakterét a Blöff-ből, igaz, jóval gyengébb kiadásban. Vagy csak a helyszín miatt nincs sok kifutása szerepnek.
A többiek erős közepesek, vagy alatta. Ki sem térnék senkire.

A csapat gépre száll, bóbiskol... ketten dugnak. A gépen egy MacGuffen közeli ládába csomagolt titok van elhelyezve, de sajnos ellövik a puskaport, a történet megkívánja, hogy megtudjuk, mi van a ládában. A szereplőket közben módszeresen legyilkolja valaki. A ládáról kiderül, hogy átok ül a tartalmán. Ez keveredik a mohósággal és így kapunk másfél óra utas kiirtást.

Mark Hamill pedig nem az események közepében csücsül, hisz ő sajnálatos módon egy irányítótorony visszavonulás előtt álló operátora, ezért gyakorlatilag alig jut számára fontos pillanat. Bárki helyettesíthette volna, de tényleg. Talán a film végi, kiszámítható és unásig koptatott befejezés arcunkba baszásához volt szükség a húzónévre. Hátha akkor még nagyobbat üt.

De nem fog.
Nem baj, hogy aludtam erre a filmre, így talán sokkal objektívebben értékelhetem kb. 40%-ra. Annál nem ér többet.
De nézhető kategória. Nem moziban... Hiába sikerült jól a trailer, ne dőlj be neki. Az Airborne egy olcsó film, olcsó ijesztgetéssel, szétszórt történetvezetéssel.

2014. február 19., szerda

Harrison Ford élete filmposztereken...




Nem az első filmszerepe, de az első komolyabb, amelyiknek köszönhetően már az arca rákerülhetett a film poszterére: 1977 - Csillagok háborúja



1978: Navarone ágyúi 2. 
Nem abszolút főszerep, de végig "képben" van.

1979: Hanover Street
1980: A birodalom visszavág
1981: Az elveszett frigyláda fosztogatói
1982: A szárnyas fejvadász
1983: A Jedi visszatér
1983: A Jedi bosszúja volt az eredeti cím, amit később Lucas visszavont, mondván, hogy a Jedi lovagok szellemiségével nem összeegyeztethető a bosszú fogalma.
1984: Indiana Jones és a végzet temploma
1985: A kis szemtanú
1986: A Moszkitó-part
1988: Őrület
1988: Dolgozó lány
1989: Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag
1990: Ártatlanságra ítélve
1991: Csak egy lövés
1992: Férfias játékok
1993: A szökevény
1994: Végveszélyben
1995: Sabrina
1997: Az elnök különgépe
1998: Hat nap, hét éjszaka
1999: Zuhanás
2000: Temetetlen múlt
2002: Atomcsapda
2003: Hollywood-i őrjárat
2006: Tűzfal
2008: Indiana Jones és a kristálykoponya királysága
2009: A szabadság határai
2010: Eszeveszett küzdelem
2011: Cowboyok és űrlények
2013: Végjáték
2014: Feláldozhatók 3.

Lassan, lefele görgetve látszik, hogyan telik az idő...













Az öregember padja (novella, 2007)

Az öregember egyedül ücsörgött a padon, galambok turbékoló seregétől övezve. A lába mellett, a fakó vörös tákolmányon, melyet ezernyi feliratnak olvasható karcolás díszített, olcsó napilapon egy fél kenyér pihent, szétmarcangolt sarokkal. Az öregember néha tépett a kenyérből, a héját majszolgatta, a belét pedig szétmorzsolta, és a madarak közé vetette koncnak. Azok izgatottan burukkoltak, örvénylő kavargással a lehulló morzsákra vetették magukat, apró fejükkel a nagyobb falatok után kapkodva. 

Az öregember ráncos arcából két táskás szeme szeretettel tekintett végig a végtelenségig éhenkórász seregen. Néha köhintett, torkát köszörülte, a morzsákat sepregette viseltes kabátjáról, aszott ölét lapogatta, tisztogatta, és az eget, vagy a többi sétálót kémlelte.
Senkije sem volt már a földön, csak a madarak. Meg a postás, aki minden hónap elején elhozta a nyugdíjat, és minden hónap közepén elhozta a kiegészítő segélyt, meg az ingyenes újságokat, amiket az öreg még akkor is gondosan átnézett, ha már előre tudta, számára nem tartalmaz a lap izgalmasságot. Igazából, a postással csak a pénzátvételkor találkozott, mert az újságot egyenes a postaládájába dobta.

Néha, igaz, ahogy az évek múltak egyre ritkábban, levelezőlapot, képeslapot is kapott, vagy tényleg ritkán, egy-egy levelet is, valami régi komától, baráttól az őskorból, vagy értesítést, egy ősi barát haláláról. Ezeket – némelyikre válaszolt is, ha a helyzet megkívánta - gondosan megőrizte, csak úgy magának, és télen, karácsony hetében mindig átnyálazta a küldeményeket, hogy egyeztessen; ki halt meg előtte, kit élt túl, öregségében. Persze, ahogyan teltek az évek, mind kevesebb barátot kellett túlélnie.

A barna kenyérhéj darabka már elolvadt a szájában. Fél kézzel tört egy darabot, a morzsa csak úgy hullott a padról a kavicsos térre, a szemtelen szárnyasokat közelebb, a bokái köré csalogatva. A padra azért sosem merészkedtek fel, hogy egyenesen a kenyérkéből raboljanak maguknak falatokat. Beérték azzal, amit önként dobált eléjük. Az ujjai közé csípett kenyérkatona, a kitartó feszegetéstől letört a nagyobb kenyérről, így az öreg a szájához emelhette. Megmaradt fogában azért még elég erő lakozott, hogy a héjjal elbánjon. A fél falatot eltüntette, forgatni kezdte az arcában tátongó öreg odúban, a másik felét két kézzel szétmorzsolta, és a szürke madarak tengerébe szórta.
Az őszi szél már fel-felerősödött, kabátja hajlataiba fújt. Az öregember megreszketett, fázósan, mert már évek óta nem védte a teste a széltől, mint mikor még ifjú volt. Gyerekként a hóba futhatott meztelenül, csak megrázta magát, és bírta, hosszú percekig. Mára már egy kis szél is képes lehetett, hogy ágynak döntse, hiába igyekezett vitaminokat juttatni fáradó, kimerülő szervezetébe, hiába eszegetett elalvás előtt zaftos narancsgerezdeket, hiába csumázott ebéd után ki magának egy-egy idared almát, hogy elszopogassa a gyorsan barnuló gyümölcsöt, hiába engedett meg magának vacsora közben egy pohárka asztali vörösbort, néha egy kupica snapszot. Az életerő az évek monoton lassúságával egyenletesen elszivárogott porcikáiból. A haja sötétjét ezüstös szálak hálózták be, majd cserélték fel. Izmai sorvadtak, minden lehetséges, elvégzett sport ellenére is. A peckes, sietős lépteit a vánszorgó csoszogás váltotta fel. Azután a bot, amire mind erősebben kellett támaszkodnia, de csak rosszabb napokon. Amikor jött a front.

Ma tiszta volt az ég, legalábbis esőfelhőktől tiszta. A játékos bárányfelhők gyermetegen kergetőztek, mint az öregember tette azt valamikor hetven éve, odalent, a faluja határában, miután a gazdák a mezőn összeszedték a terményt, és csak néhány hatalmas szalmabálát hagytak hátra. Volt idő, mikor ő benne is túlcsordult a játékosság. Pitymallattól késő szürkületig képes volt a falun keresztül kasul szaladgálni. Senki sem szólt rá, senki sem állította meg. Társai között volt, csupa életrevaló csemetével, akik vele együtt nőttek fel, akiktől messzire szakadt, vagy ők szakadtak el tőle, és akik minden évvel kevesebben voltak, fogyatkoztak.

A barna héjat ráérősen forgatta a szájában. A nyálával porhanyóssá tette, játszott vele, ízlelgette. Imádta a barna héj ízét, még akkor is, ha már nem volt olyan, mint odalent, falun, annyi éve. A falat hol a szájpadlására tapadt, hol a nyelve alá bújt, néha egészen hátra csúszott, de sosem okozott neki fulladást, nem akadt meg a torkán. Ahogy öregedett, egyre többször rágcsált üres kenyérkét, mert amit rátehetett volna, hogy megízesítse, mint a vaj, vagy egy finom felvágott, nem engedhette meg magának. Régen, mikor a nadrágja szára rojtosan lógott a porban, és lábacskáin nem viselt cipőt, igazi vajat, vagy gazdag sertészsíros kenyeret evett. Néha kevés májjal egybefőtt kacsazsírt is kapott. Apja módos volt, anyja pedig gondos háziasszony, ezért sosem éhezett. A vajat, igaz, csak a gyerekek unszolására, a mama maga köpülte, a zsírt jófajta pörcből, kövér malacokból nyerték vagy büszkén gágogó libákból. Vörös hagymát aprítottak hozzá, lila hagymát pácoltak ecetben, gyöngyhagymát sóztak be, a kenyérhez a földből rángatták ki a sárgarépát, néha csak tessék-lássék öblítették le vízzel, paprikát és paradicsomot téptek mellé az árnyas kiskertből, a töpörtyűt mellé rakták, gazdagon sóval, kevés mustárral, vagy pirospaprikával, és néha napján, cukorral, ha édességet kívántak. Ma már nem esznek ilyeneket a gyerekek, finnyásak lettek. A maiak olyan tejtermékekkel kényeztetik válogatós bendőjüket, amiket az öregember csak vágyakozva nézegetett a közértek polcain. Nem engedhette meg magának, hogy holmi túrós, mazsolás, gyümölcslekvárral ízesített, csokoládéba mártogatott, vaníliával, vagy karamellel töltött, rizses, krémes, joghurtos csodaínyencségeket falatozzon. Gondolatban beléjük turkált, végigolvasta a dobozuk falára ragasztott ismertetőket. A csomagolást simogatta, ha úgy érezte, nem túl szépen sorakoznak egymás mellett, rendbe szedegette a poharakat, tubusokat, dobozkákat, címkével kifelé, takarosan sorakozva. Nem vett ilyesmiket, de az idő eltelt a rendezgetésükkel.

Ezeket a finomságokat csak megnézegette, és elképzelte, ahogyan a szájában olvadoznak. A képzelet semmibe sem került. Kenyeret evett, sokszor üresen, néha kedveskedett magának némi parizerrel, de annak is az ára lett magasabb, a minősége pedig ezzel szemben arányosan romlott. Vajat nem vett magának, beérte olcsó margarinnal. Azt bekavarta fűszerekkel, néha egy kis túróval, tejföllel, hogy kirúgjon a hámból. Komoly lakomákat csapott, ha hónap végén maradt egy kis félrerakni való. Ilyenkor banánt is vett, mert azt nagyon szerette. Meg egyszer mangót is, de az nem tetszett neki, meg drágállta is. Csak urizálni akart. Sok mást gyümölcsöt nem kedvelt, vagy sajnált kipróbálni. Esetleg, ha vendégségben volt, de manapság nem hívták meg sehova. Mára már nem maradt aki meghívhatta volna.

Újra a nadrágját igazgatta. Ami a földre hullott róla, csemegévé lett. A galambok néha megfogyatkoztak, szétszóródtak, ha idegen közeledett, hogy ha szükséges, könnyebben menekülhessenek. Máskor annyian rajzották körül, hogy már-már megijesztették az öreget.
Ha így körülfogják, vajon hogyan tud felállni, és hazaballagni, ha úgy érzi, itt az ideje, és eleget fázott, idekint, a parkban, ezen az ódon, megviselt, és nem is nagyon kényelmes padon.
A padot nézegette. Az ő padját. Mindig itt ült, ha galambot etetett. Ez a pad a park közepén állt, az író szobra előtt, árnyas tölgy lombja alatt, körülvéve sűrű bokrokkal. Afféle utolsó erőd. Mellette tartós fémrácsból kialakított szeméttároló, benne, a parkőr jelenlétére utaló, fekete nylonzsák, félig telve szeméttel. A zsák tépett, szakadozott, mint amit már több napja hátrahagytak. A park takarítója nem mindennap cserélte őket. A szemetes alatt csikkek garmadája, amiket a galambok pici lábacskái a kavicsba tapicskoltak.

A pad élénkvörös színe megfakult az unalmas évek alatt. Ráfért volna egy alapos csiszolás és festés. A karcolatok alatt a fa már besárgult, a feliratok körül lepattogzott a vörös szín. A léceit tartó csapszegek elkorrodáltak, bebarnultak. Ha az ember vette a fáradtságot, hogy a háttámlán ellenőrizze a csavart és az anyát, láthatta volna, hogy azok már egységesen egybeolvadtak, rőt színben játszva. A pad elhasználódott, mint az öregember.

Szerette ezt a padot. Idén lesz tíz éve, hogy a délutánjai tetemes részét ezen a padon töltötte, el, délutáni, szegényemberes uzsonnájával egyetemben. Egyetlen egyszer ült rajta valaki; egy síró-rívó özvegyasszony, aki odakéredzkedett mellé, és órákon keresztül a megboldogult férjéről mesélt. Az öregember egy ideig figyelemmel követte azt a folyamot, ami az asszony szájából a friss levegőbe csurgott, de egy idő után a szavak összemosódtak, és ő visszatért a madarak etetéséhez. Arra sem emlékezett, hogy a nő mikor hagyhatta magára, és néha arra gondolt, talán ott sem volt senki, csak az érzékei tréfálták meg, és elé vetítettek egy amolyan szellemi barátot, csak miután nem egyezett ki vele, az érzékcsalódás inkább elpárolgott.
A padot simogatta bal kezével, az ügyesebbel pedig tört a kenyérből. A morzsa hullott, a kenyér héja a szájában tűnt el.

Többnyire egyedül múlatta itt az időt. Ha ritkán mások is a parkba tévedtek, kevésbé eldugott helyeken pihentek meg. A nők főleg az "olyan" férfiak miatt, inkább kerülték a helyet, a gyerekek pedig sokkal inkább a manapság oly divatos szórakoztató központokban csellengett, iskola helyett.
Akik itt kerestek menedéket, azok hasonlóan elhagyott emberek voltak, öregemberek, akik magukkal törődtek, mint ő, hajléktalanok, akik kihúztak pár éjszakát a bokrok alatt, majd a helyi zsiványok zaklatásai miatt odébb álltak. Meg a szerelmesek, akik néhány órácska gyengéd csókcsatát vívtak a padokon, majd nevetgélve, optimistán a jövőbe tekintve, eloldalogtak. Ők is inkább tavasszal, vagy nyár vége felé. Télen üres volt a park, a szemeteszsákot elég volt kéthetente cserélni, vagy inkább havonta. Háromszor, egész télen. Télen csak az olyan elveszett lelkek tévelyegtek erre, mint az öregember. Azok, akiknek még a lakásuk is üresebb volt, mint itt a csupasz fák, hideg padok, és megritkult bokrok. Levél nélkül a bokrok, mint megannyi ferde hurkapálcika, nyúlkáltak az ég felé. Télen az öregember sem jött el mindennap. Télen, - ha már úgyis drága a fűtés alapon – inkább bezárkózott a lakásába. Az egyszobás, konyhás üregébe, ahol az egyetlen fürdési lehetőséget egy zománcozott, és erősen lepattogzott lavór szolgáltatta. Télen a duruzsoló gázkonvektorhoz ült, könyveket olvasott, amiket utána antikváriumba vitt, és eladott, vagy ha sikerült jobb üzletet kötnie elcserélt.
A fűtés komoly vagyonba került, és még az önkormányzati támogatással együtt is komoly érvágásnak bizonyult, így kiélvezte valamennyi percét. Késő estig olvasott, lefekvés előtt lecsavarta a konvektort a minimumra, és alaposan betakarózott a dunyhájával. Még az apjától maradt neki a tisztanemű. Amolyan szegényes örökség. Viszont télen, amikor odakint a szeretett madarai is le-lefordultak az ágról, - már amelyik ostoba mód nem költözött melegebb vidékre - jó szolgálatot tettek ezek a vastag dunyhák, felvert cihák. Óvták reszketeg, törékeny testét, és bár reggelre a melegség elillant a szobából, az ágya izzott, akár a katlan, vagy az ördög valaga.

Télen a pad nem nyújtotta ugyanazt a biztonságot, mint az év többi évszakában. Télen a pad, és persze vele együtt az itt maradt madárkák, böjtöltek. A varjak, szajkók, csókák, és tépett verebek nem találkoztak az öregemberrel. Talán, a verebek igen, de már csak, ha vége lett a télnek, kibújtak az első virágocskák, a föld méhéből, és a reggeli napfénnyel némi meleg is a világba lopakodott.
Ha tavaszodott, és nem jött az a csúnya, bothasználatra kényszerítő front, az öregember felöltözött, olykor dupla zoknit vett fel, elsétált, slattyogott a kedvenc pékségéhez, vett egy fél kiló kenyeret, és tiszteletét tette a parkban, a padjánál.
Megnézegette, körbejárta, simogatta, cirógatta. Összeszámolta, mennyi új rovátkával, felirattal, karcolással gyarapodott. Számba vette a sérüléseit, hol vetemedett meg, melyik csavarnál lazult ki a deszka, törtek e le belőle, tettek e benne komoly kárt, elbírja e még a súlyát. Elbírta, mert ahogy a pad gyengült, ment tönkre, úgy az öregember is fogyott, töpörödött.
Tavasszal, mikor még a zápor hirtelen jött és ment, akár barátságos felhők mögül, vagy megtévesztően édesen ragyogó napfény ellenére, nem száradt meg eléggé a pad ülőkéje. Ilyenkor az öregember azokból az ingyenes újságokból terített maga alá keskeny védelmet, amit a postaládájába dobáltak bele sűrűsödő rendszerességgel. Reklámújságok, politikai lapok, ingyenes hirdetési magazinok, ilyen-olyan fajtái. Milyen jó szolgálatot tettek neki. Ha nem sütött a nap eléggé, és a víz a fában rejtőzködött, leterített néhány lapot, ugyanabból, amit a kenyere alá is fektetett, és kényelmesen üldögélt tovább.

Nyáron erre szüksége nem volt, szinte soha. Nyáron a park barátságosan döngicsélt, duruzsolt az ezernyi apró élettől, ami benne élt. A bogarak, a növények, a parkban sétáló kutyások, gyerekkocsit tologató kismamák, a rosszcsontok, akik ide jártak ki galerit erősíteni, terveket szőni. A jövőre nézve. A gyerekek, akik nem mehettek messzire otthonról, vagy pénzük nem maradt csavarogni. A kocsma részegei, akik két sör között kicsit ejtőztek, pihengettek, néha egy-egy melós, aki kijött, hogy meguzsonnázzon, lecsaljon pár percet a munkaidőből, vagy csak kicsit összeszedje magát a délutánra, estére. A postás, aki térdig járta a lábát megpihent, hogy lógázza a virgácsait. A parkoló őr leült, hogy könnyebben szemmel tarthassa a járgányt, amelyiknek három perce lejárt a jegye, és még maradt addig hét, hogy megbüntesse. Kijött egy hasas ifjú hölgy, aki a nyolcadik és kilencedik hónap határán járt, és csendben, magába roskadva elszívott egy cigarettát, habár, az nem tehetett jót a benne gyarapodó életnek. Kijárt néhány diák, akik suli után nem kívánt hamar hazaérni, ki tudja ki vagy mi miatt. Talán apu, talán anyu. Talán egy rossz jegy. Néha a közeli rendőrőrsről jött ki valaki, szolgálati ruhában, hol egy szendviccsel, hol egy cigarettára, sűrűn az órára pislogva, felállás után ruharendezgetéssel, porolgatással. Máskor ismeretlen emberek sétáltak a fák lombjai alatt, akik messziről jöttek, és messzire mentek. Emberek, akiket erre tett le a busz, és még nem vitt tovább a lábuk. Emberek, akik sétáltak, sétáltak és a parkba tévedtek, egy kis padra lecsücsültek, néhány szabad perccel, néhány hosszú lélegzetre, amit a friss levegőből tüdejükbe szívhattak.
Az öregember pedig a galambokat etette, életéről elmélkedett, és a környéket figyelte, meg a kék eget. A kenyér jobb keze mellett, újságpapíron hevert, mint mindig.
A szája őrölt, bal keze a padot simogatta.

Most is, amikor az évek súlyától eltorzult ujjaiba a zsibbadás belé költözött. Nehezebben vette a levegőt. A kezét hol ökölbe zárta, hol kinyitotta, megfeszítve ujjait, hogy a görcsösség elszálljon belőle, akár egy nem kívánt, hívatlan vendég.
A görcs nemhogy alább hagyott volna, hanem felkúszott a karjában, a csontjaiban, az ereiben, megcélozva az oldalát, és kisugárzott a lábába is. Akkor már tudta, hogy baj van. A füle zúgásából, a zsibbadás irányából, a csípő érzésből, ami bal arcának petyhüdt bőrét érte. Abból érezte, hogy a szeme nézett, de igazából nem látott. Érezte, hogy a kezei hasznavehetetlenné vállnak, ölébe esnek. Érezte, hogy a lábai távoliak lettek, mintha nem hozzá tartozó testrészek lennének, mintha egy másik városba mentek volna nélküle.

A gyógyszert hónapok óta nem hordta magánál.
Szólt volna, segítségért, ösztönösen, de nem volt kinek. A park üres volt. Csak az öregember ült a padon, galambokat etetett, vele szemben egy szobor, akit egy híres író tiszteletére formáztak meg.
A teste elhagyta magát. Ahogy a szíve megszűnt verni, a bal lába alól kifordult a talaj, a bokája meghajolt, lassan csúszni kezdett a kavicsokon. A bal lábát követte a jobb is, balra dőlt, és lassan, szinte vigyázva a földre ereszkedett, engedve a gravitációnak, de isteni csoda folytán úgy, hogy a tehetetlen testben ne essék kár.

A galambok egyetlen pillanatra felrebbentek, hogy azonnal ismét az öregember körül fonjanak védelmi gyűrűt. Az öregember feneke alá szorult újságpapír követte a súrlódó nadrágot, a földre borítva a megmaradt kenyeret, héjastul, belestül, úgy ahogy az öregember megcsipkedte.
A madarak nagyokat téptek ki belőle, mohón rikácsolva. Amelyik igazán nagyot tudott szakítani belőle gyorsan szárnyra kelt, hogy a többi éhenkórász elől kimenekítse szerzeményét. Az öregember teste és a pad előtt igazi kis háború alakult ki.

Az öregember egyik szeme furcsán kifordult, így most a bal lefelé tekintett, szeretett madarait lesve, a jobb pedig groteszk módon felfelé nézett és a játékos bárányfelhőket vizslatva.