2014. január 9., csütörtök

Carrie (2013)

Carrie (2013)

Rendezte: Kimberly Pierce
Főszereplők:
Chloe Grace Moretz - Carrie White
Julianne Moore - Margaret White



Csak remélni tudom, hogy az amerikai átlagtini nem olyan, mint Kimberly Pierce King feldolgozásában, mert ha mégis, már értem, miért sétálnak be néha fiatalok fegyverekkel a suliba és azután lenullázzák osztálytársaikat. Amikor Sue Snell pasija amolyan kárpótlásként meghívja Carrie-t a sulibálra - amelynek biztos nagy szerepe lehet kis életükben, ha olyan balhét tudnak csapni, ha kimaradnak belőle - a háttérben látszik a többi sulis reakciója. Undorító. Tudjuk, hogy ez csak egy film, a háttér statiszták viselkedése tudatos rendezői koncepció, de... ha csak kis százalékában ilyen a valóság, akkor az amerikai tini, mint gyűjtőfogalom, szánalmas.


Carrie White Stephen King lényének része. Első - kukába dobott, majd kihalászott - kisregénye. Megjelenésével nem csak egy "horror hőst", adott az irodalomnak, hanem egy ikont a kultúrának. Később King ismét elővette a figurát, más környezetben persze, a "Tűzgyújtó" című regényében. Carrie több filmes feldolgozást megélt, sőt, folytatást is. Hiába, egy tűzcsináló, társasági perifériára szorult kislány figurája, érdekes játékokra ad lehetőséget.

Carrie White hamis vallási fanatizmus mögé rejtőző, enyhén bomlott elméjű édesanyjának egyetlen, törvénytelen gyermeke lenne, ha a mai társadalomban nem szarna mindenki az ilyen külsőségekre. De hol van már az negyvenes évek, amikor simán leírhatta magát egy gyermek, ha nem volt apu név a születési papírokon? (Sophia Loren tudna erről mesélni...) Mindenesetre Carrie különc, beilleszkedésre alkalmatlan fiatal lány, aki olyan elemi dolgokkal sincs tisztában, mint a menstruáció. Azért ez az oktatás hiányosságairól is elárul néhány dolgot. Még szerencse, hogy ez csak egy film! Elképzelhetetlen, hogy ilyesmi történjen egy amerikai iskolai intézményben.
Tényleg vele "égő" randizni???

A csajok, főleg egy kis gyökér, szívatják, anyja szintén nem túl egészséges lakótárs. A sok düh és sérelem felgyülemlik, kirobbanva felszínre tör és Carrie végül nem egy Internetről rendelt fegyverrel vesz a környezetén elégtételt, hanem a menstruációjával egyszerre megjelenő telekinetikus képességeit használja fel, hogy kő kövön ne maradjon. Suli-buli a javából.
A történetnek több forgatókönyvírója van, habár az alapokat már King lefektette és az új változat sem tud sok eredetiséget felmutatni. Szóval, nem értem, minek ehhez ennyi ember. :)
Néhány apróságot leszámítva hűen követi az 1976-os Brian De Palma klasszikus feldolgozás vonalát.


A film hangulatos, de nem sokkal erősebb, mint bármelyik utolsó tíz évben forgatott tini film, legyen az komédia vagy horror. Korrekt munka, semmi egyediség. A lassított, szélvédőn átfejelés, pár éve még új lett volna, de valahol a Wanted környékén már ellőtték ezt a puskaport is.
50%

Figyeld:
- Régen elég volt, ha csak meredt szemmel szuggerálta a kamerát a színésznő (pl. Sissy Spacek), most már Magneto-s mutogatás is jár a fellobbanó tüzek és repkedő tárgyak mellé.
- Carrie White vajon mire vitte volna az X-Men univerzumon belül???
- A kis rohadék főgenyó csaj tényleg olyan jól játszik, hogy belevernél abba a szeplős pofájába.
- Ki hiszi el, hogy Moretz egy lúzer és csúnya iskolás csaj? Még akkor is körüldongnák a pasik, ha úgy öltözne, ahogy a filmben. Túl cuki a kiscsaj, de legalább kivételesen nem felnőtt nő játszotta el a szerepet.
- A vége felé néha egészen olyan, mintha Moretz kisasszonyt kicserélték volna CGI-re.
- Moretz, ígérd meg, hogy nem aprózod el a tehetségedet olcsó tinifilmekben!
- Ígérem! Nem lesznek olcsók...
Figyelmeztetés: Az írás tökéletes megértéséhez szükséges látni a filmet.
Dögöljek meg, ha ez nem CGI... argh...

Berberian Sound Studio (2012)

Berberian Sound Studio (2012)

Rendezte: Peter Strickland
Főszereplők:
Toby Jones - Gilderoy
Cosimo Fusco - Francesco Coraggio



Próbáltam szeretni Peter Strickland hangulatos, némi werkfilm beütésű, sötét hangvételű munkáját, mégsem sikerült. Nálam a szórakozást nem az jelenti, hogy egy órán keresztül úgy érzem, épül valami, majd az utolsó percekre csak kérdéseim és tanácstalanságom marad.

Tobey Jones, törpeszerű külsejével, tökéletes választás az átlagemberek számára idegen, és ismeretlen filmes szakma, a hangmérnök szerepére. Jones 1992 óta forgolódik a filmes szakmában, jómagam mégis kb. 5 éve figyeltem fel a munkásságára - valójában Stephen King: A köd című filmjében nyújtott alakítása szerettette meg velem a töpszli angolt - de azóta szívesen látom őt, bármiben is. Nem is az ő karakterével, Gilderoy-jal van gondom. Sőt, a szereplők egytől egyik remekek, felidézik a hetvenes-nyolcvanas évek olasz giallo és horror műfajának impulzív, kissé komor figuráit.
A káposzta emberi testnek is megteszi... ha késsel csapkodják.

A film azért volt számomra csalódás, mert nem szeretem, ha valaminek vége van és nemhogy érteném, amit láttam, de még össze is zavar, belök egy sötét szobába, ahol csak tapogatózva tudok előre bukdácsolni és közben a hangulatot és benyomásokat vihettem magammal. Én szeretem, amikor a film elkezdődik, van közepe és viszonylag megnyugtató lezárása. Lehet persze csavargatni a filmes relatív idő folyását, hogy meg legyek zavarva, de ha valami holmi Lynch-i agymenésbe megy át, arra nem vagyok kíváncsi. "Ha nem értem!" - azt meg azért nehéz...

Gilderoy, angol anyanyelvű hangvágó, effektes és audio-technikus művész, átrepül Európa egyik latinosabb szegletébe, hogy eleget tegyen néhány olasz producer és rendező meghívásának. Már az első pillanatokban kiderül, hogy nem lesz könnyű a munka, mert nagy a hang, de kicsi a zseb. Gilderoy meg nem csak a mérete okán nyámnyila, vagy inkább "kívülálló" figura. Valami más áll a viselkedése mögött. De mi?
Ha a vörös felirat ég az ajtó felett, akkor KUSS legyen!

A Berberian sokat tesz hozzá filmes ismereteinkhez. A film révén megtudjuk, mivel kell imitálni hangsávon a vérengzést, ablakból kizuhanást és vaginába izzó piszkavas feltolást. Szerencsére a filmnek nem érdeke az explicit undorkodás, ezért teljesen kihagyják a filmet a filmből, csupán egy fake főcímet mutatva meg a nézőnek. A többi néma csend - míg Gilderoy és néhány másik hangtechnikus, fel nem kezdik tölteni a hézagokat. A hézagok kitöltésével pedig egyre többet veszítünk el mi nézők a film értelméből, mert... mert...
...mert valahol áttévedünk a bizonytalanságba.

Szögezzük le: Bármilyen filmes stílusjegy ellenére azt állítani a filmről, hogy horror; vicc. Nyomasztó thrillernek sem merném bélyegezni, mert kicsit félelmetes, oké, de a rejtély nem ilyen irányú. Nem egy nyomozás után leleplezős mozi, hiába látunk ismeretlen, bőrkesztyűs munkatársat, akinek csak kezét láthatjuk akcióban, hiába néhány közeli, sikító barna hajú nők barna szemére, hiába néhány pergő nyelvű, megnyerő arcú olasz szépfiú, hiába suhan be a képbe néhány Fellinis mellékszereplőre hasonlító, egyedi statiszta, ettől a film még nem karcolgatja a műfajt.

A Berberian egy hangulatfilm. Annak kiváló, csak mi van, ha nem vagyok túl fogékony hangulatban?
Akkor egyértelműen átverés.

A hangulat, környezet miatt egy 50%.

Figyeld:
- Mikor tetted fel magadnak a film során először a kérdést? Aha, akkor most mi is van?
Én, amikor a könyvelő a repülőjegy kifizetését megtagadja, mondván, az aktuális napon nem indult megfelelő járat. (Ha látod a filmet, érteni fogod)
- Tobey Jones átmegy olaszba...
- Még ma is lehet olyan nőket "beszerezni", akik olyanok, mintha valami Argento horror-ból léptek volna ki elénk.
- Nem is olyan könnyű ám sikítani!


Ha szeretnéd látni: B E R B E R I A N  S O U N D  S T U D I O

2013. december 14., szombat

Just Add Water - Csak egy kis kurázsi (2008)

Just Add Water - Csak egy kis kurázsi (2008)



Rendezte: Hart Bochner

Jól sikerült minimalista poszter
Megtekintés: Hart Bochner szirupos blődlije, egy lúzerről, aki végül a sarkára áll és megszerzi álmai nőjét.

Hart Bochner... Hart Bochner... de ismerős! Hát persze, hisz ő játszotta az ellenszenves yupie középvezetőt, Ellist a "Drágán add az életedben!" És ez a csapnivaló-arcú csóka filmet rendez? Nem is olyan rosszat? Igen!

Bochner nem csak színészként foglalatoskodik a filmvilágban, hanem ír és rendez is. Amit nem tudtam róla, hogy az "Osztály, vigyázz!" című sulifilm paródiát is ő jegyzi. Ejha!

Erősen félrevezp poszterváltozat - Még véletlenül sem Danny DeVito a főszereplő.
A "Csak egy kis kurázsi" tisztességes keserédes filmalkotás. Kis ráfordítással - erősebb forgatókönyv, kevesebb "sületlenség" - komoly romantikus film lehetett volna. Egynek azért elmegy, néhány - számomra - logikai bakitól eltekintve. A felütése roppant erős, az első fél óra. Simán dráma kategória, csak sajnos a cselekmény - ami nem túl vaskos - elsétál kicsit a komédia irányába. Nem túl harsányan persze, ám arra képes, hogy kicsit kizökkentse a nézőt, megzavarva, mit is néz, hogyan dolgozza fel.

Dylan Walsh megint remek. Nem a kedvenc színészem, a szögletes fejével. Amúgy bajom nincs vele, amiben láttam, korrekt.
- Nos, fiacskám, melyik választod? - Apa, lehetne mindkettőt? - Majd ha befutott színész leszel és lefogysz...!
Mellé bekerült még Jonah Hill és Justin Long. A két humorforrás fiúra nem lett volna szükség, hiszen szerepeik elnagyoltak, teret sem kapnak eleget. Dicséretes, hogy Bochner megszerezte őket, csak, hogy pár év múlva ha kijön a dvd változata ennek a tévéfilmnek, legyen kivel reklámozni. :)
Danny DeVito vállalta a narrátor és Ray friss komájának, Merl-nek a szerepét. Rajta nem lepődöm meg, hiszen a film felépítése, abszurditása jól fekszik DeVito stílusához. Kis mellékszerepben lánya, Lucy DeVito szintén feltűnik. Le sem tagadhatja az apukáját. Szegény...!
A mostanában túl hype-olt Melissa McCarthy itt kezdte felépíteni az öntörvényű dózer imázsát.

Ray, unalmas, monoton, kisvárosi életet él. Felesége agorafóbiás, főzni sem tudó orvosi eset. Egyetlen fia... pedig nem a fia, hanem a bátyja gyermeke, mint 18 évvel később, egy korai hazatérés után, Ray végre megtudja. Amúgy is hitvány élete ekkor borul fel teljesen és anyukáját elviszi egy szívroham. Más világgá menekülne, Ray pedig változni kezd. A beletörődöm figura élni kezd, felébred. Végre másképp látja a világot. A csinos boltos lánynak (Tracy Middendorf) kezdi csapni a szelet és elhatározza, Trona városka kiskirályának letöri az agancsait. Ebben segítségére lesznek a szomszédai, akik egytől egyik elképesztő figurák.
Dylan Walsh, Hart Bochner

Hangulat: Keserédes. Zene, egészen kellemes
60%
Ha kicsit komolyabb, nem bugyuta, ez felkúszhatott volna egészen 70-80%-ig akár.

Ha szeretnéd látni: C S A K  E G Y  K I S  K U R Á Z S I

Vagy: Csak egy kis kurázsi (2008)

2013. december 11., szerda

The Starving Games - Flamó tusa (2013)

The Starving Games - Kajások harca (2013)
Már a poszter sokat elárul a filmről; Semmi ötletünk nincs...

Nem hiszem el, hogy ez a két gyökér, Jason Friedberg és Aaron Seltzer, akik humortalan filmjeikkel kiherélték a paródiát, mint filmes műfajt, ismét kaptak pénzt, hogy filmbe öljék. A "Spárta a köbön"-t egyszer végig bírtam nézni. Nehezen. Ez az új alkotás olyan unalmas és poéntalan, hogy kb. a hatvanadik percnél, végül feladtam. Az imdb 3.2 pontja tévedés lehet. Ez a film szar.


De tekintsd meg és döntsd el magad!

Kantmiss Evershot (Vidámcsaj Bármitlelő - Maiara Walsh) önként jelentkezik húga helyett az évente megrendezésre kerülő Kajások harcán. De minek írom ezt le? A film igyekszik követni az eredeti "Éhezők viadala" történetét, parodizálva, karikírozva a benne látott jelenteket. Sajnos, unalmasan, kiszámíthatóan teszi. Friedberg és Seltzer most sokkal kevesebb altesti poént helyezett el művébe, de ez nem lett ettől jobb. Kár erre a hulladékra több szót fecsérelni.
Legalább a főhősnőt játszó színésznő csinos és tehetséges.
Avatar cameojában pedig Nick Gomezt láthatjuk, akit a "The Walking Dead" harmadik évadában Rick a rendőr egyetlen machete vágással elintézett a börtönben, miután a fiatalember megpróbálta megölni... kicsit. Gomez még feltűnt többek között Paul Walker egyik utolsó munkájában, a "Hours"-ban. Itt szintén negatív figura. Mellesleg másik "Walking Dead" kapcsolat a műsorvezető Cleaver "Hentesbárd" Williams, hiszen a színész Theodus Crane, Gomez sittes társa volt ugyanabban a két epizódban. Ott Gomez ölte meg! :)

Ami meglepő, hogy bár szinte minden gyenge a filmben, a zenéje - Tym Wynn munkája - egészen... közepes.

Nálam ez 0%. Azért, mert a főszereplő csinos, most nem jár pont. Egyébként a színészek jól játszanak, csak kár, hogy szar az alapanyag. Attól nem lesz jó egy paródia film, hogy telenyomják unalmas filmes idézetekkel. Ha a beszúrt fricska csak darabszámban sok, humorforrásban kevés, gyakorlatilag nem szól a film másról, mint, hogy "ki ismer fel több sikerfilmet?"

A rendezőpáros humor kategóriában kb. olyan, mint a "The Asylum" filmvállalat sci-fi vonalon. Low Budget, tré trükkök, ismeretlen színészgárda. Végtermék: trágya.


2013. december 9., hétfő

Zombie Massacre (2013)

Zombie Massacre (2013) (2.2 pont az imdb-n, kell ennél több?)

Uwe Boll halva született csecsemők felett páváskodik... bábáskodik.

Hangulatos poszter. A film már nem lett ennyire "finom".

Honnan tudod, hogy inkább szar filmet fogsz látni, mint nem?
Onnan, hogy elkezdődik, egyetlen színész neve nem ismerős, gagyi a felütés és a stáblistán szerepel Uwe Boll neve. Ebből viszonylag egy perc alatt leszűrhető, hogy nem minőségi szórakozást fogok látni. Mire is számit az ember egy filmtől, aminek a címe "zombi mészárlás"?
- Vagy a zombikat mészárolják, vagy azok mészárolnak. Ennyit, nem többet.
Uwe Boll mint rendező, a nulla alatt indult. Úgy érzem, ahogy öregszik, stílusa kezd beérni és ha véletlenül nem valami ismert videójáték a filmjeinek alapja, egészen tisztességes szórakozást tud rittyenteni. Ezért lehet rám köpködni, mert véleményem szerint, Boll thrillerei, drámái egészen pofás darabok. Ellenben még producerként még beletenyerel a trash-filmes tutiba. A "Zombie-trutyit" le sem kellett volna forgatni,... amíg nem találnak hozzá színészeket. Meg rendezőt.
Leforgatták.
Nekünk meg élvezni kellene.
Egyszerűbb, ha kb. időrendben fikázom, kiemelve, ami miatt nem tudtam élvezni. (Pl. nem ittam közben sört.)

Elkezdődik a film.
Hangulatos képsorok, kihalt városka, dolgozó nő, egyedül hazasétál. Autó robog, benne üvölt a zene, sofőr a telefonba üvölt, hogy nem hallja a másik oldalt, mert nincs térerő. (Talán először kapcsold ki a rádiót, seggfej!)
Csöves környezet, minimális díszítőelemek. Robbanás rázza meg a városkát. Amolyan szellemváros. Nagy terek, semmi mozgás.
Melós nő a robbanásra kilép a teraszra, eső csöpp kezére, átváltozás elkezdődik, gyorsan. (Return of the Living Dead-ben már volt hasonló ötlet.)
Autós hirtelen megáll, előtte dühödt zombi sereg, elkapják. Amúgy látszik, hogy a statisztákat kivitték egy elhagyott, üres és tiszta városkába és hagyták maszkban ökörködni. Az autós állát meg letépik. Nagyon szép a gore. A sminkekkel, arcokkal nincs is semmi gond.

ZOMBIE MASSACRE

Hú, de elkezdődött! Kár, hogy a felirat nem olyan pofás, mint a színészek zombie maszkjai.
Főcím, katonák lepik el a várost, azokat meg a gyilkos fenevadak. Lassítások, zúzós kemény metál szerű zene.
A katonai vezető - a helyi, nem a fő-főnök - elrendeli a lezárást és magához hívat néhány nehéz fiút, specialistát.
Innentől már elvérzik a film. A szövegelések papír ízűek, a színészi játék, amennyiben az volt a cél, hogy lassan álomba ringassanak, fantasztikus. Olyan lassan és modorosan beszélgetnek egymással a kamu macsó figurák, hogy percek alatt bizseregni kezdett a seggem, hogy vagy fingjak egy nagyot, amivel felébresztem magam, vagy csak álljak fel a székből és szívjak el pár száll cigit az erkélyen, amíg a film szépen kifutja magát.
A vezetői terv, hogy kemény legényeink bombát visznek a városba és felrobbantják, ami elejét veszi a vírus terjedésének. A vezető további terve, amiről persze nem értesíti embereit, hogy a bombát szállító gépjárműre fel van erősítve a szerkezet, és ráadásként hatástalanítani sem tudják, ami annyit tesz, ha nem találnak másik járművet, felrobbannak a bombával együtt.
Nos, szerintem ilyen szituban a katona megkeresi a következő kocsit, elindítja, visszamegy a támaszpontra és kasztrálja a parancs kiadóját. Valamiért, ebben a filmben ezt nem tudják kivitelezni. Sétikálnak, belebotlanak más emberekbe, lövik a zombikat, de kurvára nem akaródzik eltakarodniuk a városkából.
Kedvenc jelenetem, amikor egyikük a helyi rendőrségen talál egy nőt, kiengedi azt a cellából, miközben a nő faggatódzik, hogy mijazisten történt, majd egy perccel később elmeséli a katonánknak, hogy mi történhetett a városban, hiszen tök véletlenül az elszabadult kísérletet elvégző professzor lányáról van szó és többet tud az eseményekről, mint maga a katona, illetve bárki, aki a filmben szerepel. Beszartam.

Másik kedvencem Eden Shizuka (Tara Cardinal) karaktere, a legyőzhetetlen kardos-harcos nő. Szépen ki van festve a szeme, tüntetően alig szólal meg, mert kurva kemény, kezdetben a fülében lóg az i-pod, mert mellékes, hogy akcióba indul és esetleg figyelnie kellene, mint mondanak körülötte az emberek. Mellesleg két kard van a hátán és bármit is csinál, ahhoz előtte kommandósnak vélt pózokba csapja magát. Amikor meg aprítani kell, nagyjából három mozdulatsort ismételget és bár állítólag egy halálos fegyver, eléggé nyugdíjas tempóban reagál mindenre, ami körülötte történik.
Nos, Eden Shizuka (Tara Cardinal) csupa ilyen pózban feszít az akció közben, még akkor is, ha ezeknek a "beállásoknak" semmi értelme és gyakorlati haszna. Biztos sok hasonló filmet látott és ezt tartotta keménynek. Érdemes testjátékának külön figyelmet szentelni.

A másik favorit a mesterlövész-bohóc, Dragan Ilic (Daniel Vivian), aki haláláig pofázik és humorkodik, csak ezt olyan sótlan módon teszi, hogy egy poénja nem marad meg az emberben és amikor végre megharapják, felkiáltunk a székben: - Na, most ugass, te barom!

Rajtuk kívül még vannak páran, tipikus kamu macsók. A bombaspecialista filozofál, de a bombákat nem tudja hatástalanítani, a csapatgóré meg nehézkes, akár King Kong. Nagydarab, csak éppen nem veszélyes.
Az egész filmet átlengi egyfajta színpadias, műkeménység, ami miatt lehetetlen komolyan venni és élvezni. A baj az, hogy nem viccesen komolyan vehetetlen, hanem véresen unalmasan szar.
Bevetés előtt mindig kifestem a szemem... úgy viselkedek, mint egy férfi, kibaszott macsó vagyok, de a szemfesték, az kell!

Az egyetlen igazán finom nőt pár perc után megeszik. A szőke szamuráj domina meg mutatós darab lenne, ha nem játszaná el a világ összes kommandós-nős ál-sztereotípiáját. Ez jól állt régen mondjuk Cynthia Rothrock-nak, ám ő oda is tudott baszni, ha kell.

A rendező nevét nem érzem fontosnak megemlíteni. Ketten voltak és fejenkét így egy-egy pontot szereztek az imdb-től. Két felnőtt embernek ilyen gyenge mutatványt összehozni szép teljesítmény. :)
Uwe Boll meg eljátszhatta az amerikai elnököt, saját, kifacsart és kiszámítható interpretálásával.

Nálam 10% a gore jelenetek miatt.
Ja, és nem tudom mi lett a vége, mert hetven perc körül feladtam. (Szóval, lehet, hogy jó a film!!!)










2013. november 24., vasárnap

The Happening - Az esemény (2008)

The Happening - Az esemény (2008)





M. Night Shyamalan érdekes elképzelése arról, amikor a föld visszavág az emberiségnek... legalábbis nagyon úgy tűnik.

Szeretem Night ezen filmjét. Több filmjét kedvelem, és talán ebben a thrillerben található meg a legtöbb "hiba", mégis nagy kedvencem.

Két gondolat, ami miatt le tudnám húzni nagyon ezt a filmet:
1. Stephen King 2006-ban jelentette meg "Cell" (magyarul: Mobil) című könyvét és rá két évvel jött ki "Az esemény". Miért érzem fontosnak felemlegetni Amerika első számú horror írójának (ami már rég nem igaz. nem az első szám, hanem a horror író titulus) könyvét? Azért, mert ha olvastad, pontosan tudod, hogy annak felütése és első szakasza mennyire kísértetiesen hasonló elképzeléssel indul. Nem teljes másolatról beszélek, hanem hangulatról és jelenetekről. Ott ugyan nem feltétlenül lesznek az emberek öngyilkosok, és nem a növények váltják ki az őrületet, ennek ellenére tiszta testvérműnek tűnnek számomra. Érted, na?

2. Az esemény a vége felé szétesik, darabos lesz, egészen a furcsa lezárásig.
De az az első egy óra!


Elliot Moore (Mark Wahlberg) biológia tanár éppen az iskolájában tanít, amikor híreket kapnak arról, hogy New York-ot terrortámadás érte. Elég kevés az információ, sőt, egy nagyon fontos pont kimarad belőle, úgy mint, hogy a halál, ami az embereket éri, öngyilkosság. Szerintem azért ha ezt Elliot azonnal megtudja, talán előbb összekapcsolja azzal, hogy az egész tragédia egy parkban kezdődött. Kis késéssel a televízióból összeszedi ezt az infót.


Siet haza asszonykához, Almához (Zooey Deschanel), aki enyhén enervált állapotban szemez a telefonjával. (Nem a kedvenc jelenetem, mert szerintem Deschanel túljátssza a szitut. Vagy nem hihetően játssza. Engem zavart.)
Elliot és Alma mellé csatlakozik egy jó-barát matektanár, Julian (John Leguizamo), és kislánya, hogy legyen még néhány karakter, akiért izguljunk.
Vonattal szeretnék a nagyvárost elhagyni, mert a híradások szerint a szaporodó "támadások" gócpontjai a bőven lakott területek. (Amik leginkább emberekkel vannak fertőzve.)
A vonat nem vár, elindult már... és végül megfeneklik Filbert (mogyoró) városkában, valahol Varjúvetenyő és Teszekrá falu között. A nép összegyűlik meetingre a kocsmában majd miután kellőképpen felidegesítették az emberek egymást az innen-onnan összeszedett hírmorzsákkal, szétszélednek.
Julian felesége után ered és előtte eléggé klisésen Elliot-ra bízza kislányát, hogy mentsék magukkal kifelé. Dramaturgiailag akkor már tudjuk, hogy Julian-nek annyi. (Mindig így van katasztrófa filmeknél.)

A kapcsolati válságban tengődő Moore famili, plusz egy fő menekülnek tovább. Ettől kezdve egy horrorba hajló road-movie részesei leszünk, sok statisztával és halálesettel. Elliot meg agyal, hogyan lábaljon ki a szarból a kék szemű angyalkájával. Plusz egy fő.


Az utolsó fél órát már nem néztem meg annyiszor. Jobban szeretem magam elképzelni további kalandjaikat. Bár, attól még a film vége fele részt hepiend, fele részt meg az unásig ismert lezárás; "Nincs még vége???"

Shyamalan-t harmadik filmje után bizonyos körök (pl. filmbuzik, mint én) zseninek kiáltották ki, elfelejtve, hogy azért a sikeres "Hatodik érzék" előtt két erősen közepes filmmel jelentkezett. Szerintem nem annyira zseni, mint inkább belenyúlt a tutiba egy jól szerkesztett, erős lezárással operáló kísértettörténetbe. Visszagondolva, még mindig azt gondolom, hogy a "Hatodik érzék" egy nagyon ügyesen elkészített mozi, nézőt terhelő, lassú tempóban, melyet ha végignézel, libabőr a jutalmad.

Azután elkészített három hasonló kaptafára (t.i. film végi "nagy" csavar/poén) ráhúzható alkotást, és mondhatjuk, kifogyott az ötletekből. Hazudtam! Ötletei még maradtak, sőt, volt közöttük pár egyedi alkotás, megfoghatatlan hangulattal, ám az a Shyamalan, akinek borzongató fantáziája miatt beszabadultunk a sötét vetítő terembe, egyszerűen elengedte a rajongói kezét. (Pont, mint Stephen King tette az olvasóival, az utolsó tíz évben, de ez egyéni megítélés kérdése.)

A forgatás alatt néhány kaszkadőr lógott...

2013 jelenlegi állása szerint a mozi fenegyereke mostanra pedig simán elkurvult. Ha beleszámolom véleményezésem jelen tárgyát, Night munkásságának színvonala 2008 óta meredeken lejt. Le sem merem írni "Az utolsó légh... és a Will Smith fényezését és gyermekének Hollywood-i karrierjének bebetonozását szolgáló "A föld ut..." címeit, mert akik annak idején vámpírként kapták foguk közé Shyamalan világának nyaki ütőerét, mostanra simán csak átharapnák a direktor torkát. Teljesen jogosan. Ember, drogot adtál nekünk, egy mozijegy áráért, most meg trágyával etetsz?

Itt tartunk most. Én még bízom benne, hogy fogunk látni jó filmet az indiai születésű rendezőtől. Komolyan hiszek ebben.

Hangulat:
A film első percektől nyomasztó. Köszönhetően a szépen fényképezett, nem mindig a "lényeget" mutató kamerának és a horrorba hajló témának. Engem első mozis megtekintése közben azonnal "berántott" magába. Fogékony vagyok az ilyen öko témákra. Nem zavart a suta magyarázat, mert amire a figyelmünket felhívja, szerintem sokkal "reálisabb" veszély, mint mondjuk egy zombi vagy földönkívüli invázió. James Newton Howard ütős, közepesnél kicsit jobb filmzenéje erre a nyomasztó tanácstalanságra finoman erősít rá.

- Nekem azt ígérték, hogy ez siker lesz!
A nyomasztó érzést a film felénél a zavar veszi át, mert a forgatókönyv itt kezd szétesni, bizonytalanná tenni, olyan jelensorokat bemutatni, amelyek egyszerre hivatottak a drámát finomabbá festeni, ugyanakkor pont ezek miatt a szaggatott töredékek miatt kezd az ember eltávolodni a képernyőn látott eseményektől, mert valahogy olyan, mintha egy absztrakt álomba kerültünk volna. (Night, David Lynch pempőt ivott, csak elfelejtette lenyelni. Kétszer megforgatta a szájában és kiköpte.)
Azután, mikor végül felébrednénk, jön a vége főcím.

Sokat fikáztam?
Lehet. Ez olyan haragszom rád, szeretlek. Mert többet vártam a történettől.
Ezért, vagy ettől függetlenül, nálam simán 70%.

Megjegyzés: A film "csak" 2008-as, mégis, olyan az érzésem, mintha legalább tíz éve ismerném, láttam volna. Hm?
Erről a tekintetről beszéltem... Így ember telefonra nem néz...

2013. november 23., szombat

Grown Ups 2. - Nagyfiúk 2. (2013)

Grown Ups 2 - Nagyfiúk 2 (2013)



Dennis Dugan majdnem összehozott egy szórakoztató vígjátékot, csak úgy tűnik, elkeverték a forgatókönyvet a forgatáson.

A közel száz perc alatt többször éreztem azt, hogy egy szkeccsfilmet nézek, amely sehogy sem akar összeállni. A fiúk azonban összeálltak, hiszen az első rész szépen muzsikált, nekik meg kell a pénz. Azt érezni, hogy élvezték a film készítését, de mi már nem fogjuk annyira.

Az első rész még szólt is valamiről. A már negyvenes évekbe lépegető családapák megfelelő indok miatt visszatérnek gyermekkoruk szép emlékeinek színhelyére. Persze minden más, hiszen már van család, van akiért felelősséget kell vállalni. A történet lassan csordogálva haladt előre és kapott egy kerek lezárást. Ez mind kimaradt a második részből.

A suli utolsó napján Kurt (Chris Rock) erős ingerenciát érez rá, hogy bulit szervezzen Lenny (Adam Sandler) hatalmas tömegeket befogadni képes palotájában. Ha már a gyerekeknek ott vakáció, a papák se maradjanak ki. A sokadik házassági évforduló erre jó apropót nyújt. Lenny kicsit húzódozik, azután beadja a derekát, mert érzi ő is, ahogy öregszenek, egyre kevesebb alkalmuk lesz igazán kirúgni a hámból. Közben Marcus (David Spade) találkozik rá csöppet sem "jellemző" fiával, akiről eddig fogalma sem volt. Anyuka ok nélkül megjelenik életében - telefonon - és a vakáció idejére simán a nyakába varrja a kölyköt, aki viszont első ránézésre maga a sátán. Azután kiderül, hogy a zord külső mögött egy karakán, de jó fej srác bújik meg. Eric (Kevin James) pedig drámázik kicsit a szabadság és házasság ingoványos talaján, ami érdekes lenne, ha nem olyan súlytalan az egész szitu. Roxanne (Salma Hayek) Lenny-t környékezi folyamatosan a gyermekvállalás rémével, ami ellen apuci csak azért ággál, mert a három, már pelenkából kinőtt kölyök után, szeretne egy kicsit még élni. De ez is súlytalan.
Azután megismerjük a meleg tornász-oktatót, a meleg iskolabusz sofőrt, a suli kötelező kövér kölykét, aki Lenny fiát terrorizálja. Megismerjük Tommy Cavanaugh-t (Steve Austin), aki Lenny életét tette pokollá a suliban. Előkerülnek a kötelező hülye karakterek, főleg két rendőr, akik többnyire baromságokat csinálnak, amíg a kamera mutatja őket. Azután előkerül Lenny egyik hódolója a múltból, aki a "Veszedelmes vonzerő" enyhébb változatával sokkolja főhősünket és feleségét.

Szóval színes, szagos, pozitív az egész mozi, éppen csak egy komoly történet és egy kerek, tanulságos befejezés hiányzik. Ehelyett kapunk egy "Rendőrakadémia" szerű össznépi bunyós befejezést, amit egy pillekönnyű lezárás vág ketté. Vannak jó vígjátékok. Ez nem az. Sok poén, sok hülye karakter, kevés értékelhető beszólás, kikacsintás és szinte semmi történet. Attól nem lesz jó egy film, hogy második részként annyit tud felmutatni, hogy ismét láthatjuk a főbb szereplőket és aranyoskodik nekünk. Rengeteg ziccer marad ki, rengeteg a labdát nem csapnak le. Talán azért, mert annyi ötletbe kapnak bele, hogy a legtöbb kibontására idő sem marad. Amúgy kár félnünk, mert ismerve Sandler-t, ha a film hozza az elvártat, kapunk még harmadik részt is. Amit nem moziban fogok megnézni...

Figyeld:
- Taylor Lautner önfeledten csinál hülyét magából.
- Steve Buscemi kötelezően feltűnik, de hova tűnt Rob Schneider?
- Sandler első "második része". Elvileg ez a srác humorista. Hm?

Ha ez nem tetszett, akkor inkább:
- Edward Burns szerzői filmjei hasonló mozaikokból tevődnek össze. Ha ez a poénkodás hidegen hagyott, lesd meg a "Bíbor violák"-at, vagy bármelyik másik rendezését.
- Woody Allen többszereplős filmjei, amelyben az altesti humort az intellektuálisabb beköpések jellemzik.
- Ha a humor helyett drámáznál, akkor vagy Robert Altman "Rövidre vágva", vagy Paul Thomas Anderson "Magnóliája". Azok is hasonlóan mozaikból épített filmek, csak azokban több labdát csapnak le.

Ha tetszett, akkor a te filmed:
- Strange Wilderness - Vadbarmok (2008)
- Tom Cats - Vad kanok (2001)
- Bachelor party - Agglegény parti (1984)
- The Hangover - Másnaposok (2009)

4/10 Kb.