2016. január 15., péntek

Fantasztikus labirintus - Labyrinth (1986)

Fantasztikus labirintus - Labyrinth (1986)


Rendezte: Jim Henson

A film Mafab adatlapja: The Labyrinth (1985)

Megtekintés: Ezt a filmet gyermekként kell látni és akkor beépül a lelkedbe, hogy magaddal vidd a felnőttkorba.

És valami ilyesmiről szól maga a film is. Sarah a tinilány (Jennifer Connelly) a tipikus hormonkorban van, amikor a világ az ellenség, senki sem szereti az embert és a kistestvérek elrabolják tőlünk a szülők figyelmét és kedvenc játékainkat. Valójában ez a lázadás azonban önmagunk ellen szól, hiszen körülbelül ekkor döbbenünk rá, hogy nem maradunk örökké gyermekek. Gondolom én. A lázadás pedig annak szól, hogy ahogyan testünk fejlődik és észrevesszük magunkon az első változásokat - megnyúlik a kar, a láb, mutálódik a hangunk - és ezzel nem tudunk mit kezdeni, csak lázadni. Akin lázadásunk mérge csattan, az pedig pont az, akin nem szabadna, aki nem érdemli meg.

A film pár év csúszással, kb. 88-ban lett bemutatva nálunk, így amikor elmentem a moziba megnézni - nem vagyok benne biztos, de mintha először valami szabadtéri, balatoni moziban néztem volna, szúnyogokkal harcolva - olyan tizennégy éves lehettem. Pontosan abban a tini korban, amelyről a történet mesél. Az első változó korban. Fiatalabb tesóm volt, állandóan öltük egymást. Csoda, ha egyszerre éreztem magamra érvényesnek a filmben látott kalandokat - leszámítva a végső győzelmet, hiszen mégis csak az öcsémről volt szó és abban az időben nem nagyon izgatott volna, ha elragadja a manókirály - és közben beleszerettem Jennifer Connelly-be? Nem volt nehéz. Már az első percekben besétál a képbe, farmerban, lenge fehér ingben és szomorú szemeivel szinte rám néz, ahogy a versikét kezdi szavalni. Akkoriban Connelly tökéletesen kimerítette egy tinifiúi szerelmi vágyainak álmát és tárgyát.

A másik főszereplő miatt vettem elő a filmet, mert gondoltam, egy apró filmes véleménnyel búcsúztatom el a 69 évesen a rákban elhunyt zenei fenomént, David Bowie-t. Nem kívánok azonban részletesen elmerülni a fantasztikus művész munkásságában, hiszen arra tökéletes a gugli is.
D A V I D  B O W I E  W I K I

R.I.P. - David Bowie

Nem akarok nyálaskodni, most, hogy Bowie elment, mert bár tényleg kedveltem a fickót, nem mondhatom, hogy mélyre hatóan elemeztem és szívtam magamba munkásságát, sem színészként, sem zenészként. Csak ragadt rám valamennyi belőle a negyven év alatt. Ha filmben láttam véletlenül, akkor meggyőzőnek találtam tehetségét, ha a tévében láttam a klippjét, végighallgattam. Nem vettem cd-it, könyveit, kis, cserélhető fényképeket - bár volt pár darabom - viszont néha-néha belebotlottam a fizimiskájába, dalaiba, hol a rádióban, tévében, hol filmekben, soundtrack-ként.
Szóval, előadni, hogy mennyire lesújtott a művész halála egyrészt lehetne túljátszott sirám tőlem, másrészt viszont, ami keveset tudtam róla, az alapján is éppen eléggé elszomorított, amikor hallottam halálhírét.
És ennek a morajló, bennem lezajló szomorúságnak egyik markáns okozója, hogy olyan nagy hatással volt rám ez a mesefilm és benne David Bowie, aki Jareth, a manókirály.
Isten veled, manókirály!

A film könyvváltozatát Anthony Charles Hockley Smith vetette papírra, amit eredetileg Dennis Lee, Jim Henson, a Muppet Show atyja és Terry Jones, a Monthy Phyton oszlopos tagja talált ki. Az eredeti értelmi szerző azonban egyértelműen Jim Henson. Ennek fényében nem csoda, ha a film egyszerre szól a gyerekekhez, bájos figuráin keresztül és ugyanakkor van egy sokkal mélyebb rétege, amely a tiniket vette célba, sőt, teljes elemzés után a felnőttek, mint most már én is, találhatunk benne mondani valót, filozófiai mélységet. Nem fogok most belemenni, mennyi apró plusz van a filmben, mert korábban a neten találtam erről egy magyar cikket, amely olyan részletesen fedte fel a film titkait, hogy ahhoz képest én csak a felületet karcolgatnám. Igyekeztem hirtelen hajnalban előrángatni azt a cikket, amit a filmről anno olvastam, mert érdemes rá, hogy mindenki megismerje és átrágja, hasznos információkért, de egyelőre nem akadtam rá újra. Ha ez változik, a linket be fogom tenni.

Ennél a jelenetnél egy átlagos kamaszfiú már bele is szeretett Jennifer Connelly-be.

A történet röviden:
Sarah iskolás lány, aki inkább bulizna vagy babázna, de féltestvérére kell vigyáznia az este folyamán. Gyerekes dühét, hogy a kisfiú a játékaihoz nyúlt, színpadias átkozódással és túljátszott haraggal színezi. Ez annyira bejön Jareth-nek a manókirálynak, hogy ripsz-ropsz elrabolja a kisdedet és felajánlja Sarah-nak, hogy mostantól az élete ismét boldog lesz a féltesó nélkül. Persze Sarah azért nem teljesen hülye, ezért azonnal rájön, hogy ha apa és mostoha anya hazajön, prezentálnia kell a kis nyafogóst, mert különben szobafogság, meg amit még el sem tud képzelni. (Rendőrségi nyomozás a baba ügyében, pszichiátriai kezelés, stb.)
Jareth szereti magát kis manókkal körülvenni, ezért nem szívesen adná vissza a szóban már lefoglalózott porontyot, de mivel úgy érzi, nincs veszíteni valója, utolsó szalmaszálként megígéri Sarah-nak, hogyha adott időn belül eljut hozzá a manóvárba és ott bizonyítja, hogy mégis kell a pöcsös, akkor visszaadja a lánynak.
Sarah, ahelyett, hogy az estét süti majszolással a tévé előtt töltené és néha a babára pillantana, így nyer egy gyalogos road movie-t a labirintusba, amely csupán azért létezik, hogy a hasonló okokból bekerülő fiatalok ne tudják teljesíteni a manókirály igényeit.
Sarah nyakába veszi formás combjait és lassan gyarapodó baráti társaságával sok kalandon keresztül verekedve magát méltó lesz rá, hogy okos, idősebb testvérnek szólítsa majd később őt a cseperedő Toby.
És, hogy a végén a filmet ne úgy zárjuk le, hogy egy hormonoktól duzzadó tinilány abszurd rémálmát láttuk, a kalandozás alatt megismert lények gyakorlatilag átköltöznek Sarah hálószobájába, miután úgy vélik, jobb fej a lány, mint Jareth, aki inkább csak kihasználja a fura teremtményeket.


Henson egy sokkal érettebb filmet hozott össze, mint a butuska és gyerekes Muppet show volt. Szerintem. Van ugyan bőven vicces pillanata a figuráknak és kalandoknak, azért végig érezni a sürgető idő okozta frusztrációt és a felelősség nyomását a főszereplő vállán.
Talán ezért a legnyomasztóbb jelenetsor a filmben, amikor Sarah az emlékei között kutatva szinte elfelejti kisöccsét és régi játékai labirintusi változataival igyekszik körbevenni magát, míg végül megtörik az átok és ismét tovább haladhat, hogy beteljesítse célját. Ott éreztem leginkább, hogy Toby akár örökre manó maradhat, ha a nővérke nem teszi félre kesergését és ragaszkodását a múlt iránt. Mert azt se felejtsük el, hogy Sarah-t trauma is érte, amikor elveszítette az édesanyját és édesapja egy másik nő mellett kereste a boldogságot. Ezért Sarah, amikor a múltba tekint és azt kergeti, akkor gyakorlatilag oda akar kerülni, amikor még élt az anyukája és minden rendben volt. Nagy szerencse, hogy végül felülkerekedik benne a testvéri szeretet és az idősebb testvér felelőssége.

Ami még sokat emel Henson teremtményei mellett a film élvezeti értékén, az Trevor Jones és David Bowie közös munkája, amit a filmzenébe fektettek. A legtöbb dal érdekes hangzásvilágú, emlékeztet a korábbi bábfilmes Henson sorozatra, de van benne jócskán új hangzás is és mély mondanivaló. Egy igazán remek soundtrack, ha már a szöveges dalok filmzenei listáiról szemezgetünk.


Mostanra persze a film egésze nagyon kicsit megkopott, néhány trükk - inkább vizuális szinten - nem maradt friss, mégis, ezt ellenpontozzák a remek egyéb megoldások, a bábuk sokfélesége és a csodálatos díszletek.

80%

A bagoly volt az első fotó-realisztikus CGI madár.
A stábban dolgozott R2D2 és Wicket is a kis Ewok... (Kenny Baker, Warwick Davis)

Letöltés: F A N T A S Z T I K U S  L A B I R I N T U S

Még egy Marvel képregény sorozat is készült a történetből, ezért szegről-végről, a Fantasztikus labirintus egy Marvel film...

2016. január 13., szerda

Odaát 1x4

Odaát 1x4

Phantom Traveler - Zuhanás (Eredetileg: Fantom utazó)

Helyszín:
A rész elején Dean beszél Jerry Panowski-val (Brian Markinson)(x-a 2x) telefonon és a párbeszédből értesülünk róla, hogy aki telefonált, annak egy "kopogó szellemes" munkát végeztek el a Pennsylvaniai Kittanning-ben., pár évvel korábban.

Történet:
Középkorú férfi ideges repülés előtt, ezért még megmosakszik a repülőtéri terminálon, miközben valami fekete rovarfelhő szerű anyag jelenik meg és belerepül a szemébe. (Elsőre hasonló az egész az X-Akták fekete olajára, csak másmilyen a formátuma.
Felszállnak. A negyvenes férfi miután legalább negyven percet repültek, hátramegy és emberfeletti erővel gyakorlatilag egyetlen mozdulattal kinyitja a hátsó traktusban lévő zsilipkaput. A kapu kiszakadva elsodorja a jobb oldali hátsó rövid szárnyat és a férfi is kizuhan.
Jerry Panowski egy korábbi munka miatt ismeri Dean-t, így a rejtélyes repülőgép baleset után őt hívja ki a gépet megvizsgálandó. Panowski repülőgép ellenőr.
A repülőgép lezuhant, több, mint 100 utassal és heten élték túl, beleértve a pilótát, Chuck Lambert-et (Daryl Shuttleworth)
Chuck pár nappal később szintén megfertőződik a fekete muslincafelhővel és miután egy kisgéppel negyven perce repül, elhangzik a szájából az "Idefent tényleg gyorsan repül az idő!" mondat, amit a film elején az ajtót feltépő férfi is mondott, majd Chuck belerepül a földbe, Nazareth városában.
Panowski szól a balesetről a fiúknak, akik rájönnek, hogy a lehetséges támadó egy démon és azokra vadászik, akik túlélték az előző balesetet és ismét repülőgép közelbe kerülnek.
Sam meggyőzi Dean-t, hogy fel kell szállniuk egy gépre, amelyen az egyik túlélő stewardess, Amanda Walker (Jaime Ray Newman) van szolgálatban, de végül nem rajta keresztül jut fel a gépre a fenyegetés, hanem a másodpilóta (Christopher Rosamond) testében.
Démonűző rítussal az utolsó pillanatokban sikerül elűzni a démont, de, hogy véglegesen e, az nem derül ki.

Áldozatok:
Kb. 100 utas a repülőgépen. Köztük George Phelps (Paul Jarrett)(x-a 2x)(3:33) a fogorvos, akit megszállt a démon. A férfi kizuhan a gépből.
Chuck Lambert (Dary Shuttleworth) (18:48) Vele együtt hal a másodpilótája.
Kiderül, hogy az utolsó negyven évben hat repülőgép szerencsétlenség esett meg negyven perccel a felszállás után. Nem tudom, mondjuk miért pont 40 perc.

Ellenség:
Egy démon.
Főleg repülőgépeken működik.
A Christo latin szó pillanatnyi rövidzárlatot okoz neki.

Kamu bemutatkozások, álnevek:
- Dean egy fénymásoló boltban készít belbiztonsági vizsgálati igazolványt.
- Amanda Walker-nek a telefonban Dean Dr. James Heatfield-ként mutatkozik be a St. Francis Memorial kórházból.

Érdekességek:
- Az epizód egy poszterrel indít, amelybe az egyik szereplő belehajol, kb. 1:5-nél. Hasonló jelenet van a Jurassic Park 2. részében, amikor a metrón Ian Malcolm karaktere csinál hasonlót.
- Annak ellenére, mennyire megijed a stewardess a film elején az utas ijesztő szemétől, nem jelzi a kapitánynak és a jegyét sem ellenőrzi le, ellentétben a többi utassal.
- Christopher Rosamond másodpilóta neve nem szerepel a stáblistán, pedig a fiúk a repülőgépen elég sokat harcolnak vele, amikor a testébe bújik a démon és még a leszállás utáni jelenetben is beszél a nyomozókkal, hogy nem emlékszik semmire.
- Dean az első Stewardess-t megkérdezi, hogy őt hívják e Amandának, de a hölgy nemet mond. A valóságban a színésznő neve: Amanda Wood

X-Akták színészek:
- Biztonsági őr - Dana Pemberton
- Homeland 2-es biztonsági őr - Fred Henderson (2x)

2016 Arany málna jelölések

2016 Arany málna jelölések

LEGROSSZABB FILM
Fantasztikus négyes
A szürke ötven árnyalata
Jupiter felemelkedése
A pláza ásza Vegasban
Pixel
LEGROSSZABB SZÍNÉSZ
Channing Tatum (Jupiter felemelkedése)
Jamie Dornan (A szürke ötven árnyalata)
Johnny Depp (Mortdecai)
Adam Sandler (A cipőbűvölő és Pixel)
Kevin James (A pláza ásza Vegasban)
LEGROSSZABB SZÍNÉSZNŐ
Katherine Heigl (Otthon, édes pokol)
Dakota Johnson (A szürke ötven árnyalata)
Mila Kunis (Jupiter felemelkedése)
Jennifer Lopez (A szomszéd fiú)
Gwyneth Paltrow (Mortdecai)
LEGROSSZABB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Chevy Chase (Hot Tub Time Machine 2 és Vakáció)
Josh Gad (Pixel és Bérhaverok)
Kevin James (Pixel)
Jason Lee (Alvin és a mókusok – A mókás menet)
Eddie Redmayne (Jupiter felemelkedése)
LEGROSSZABB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Kaley Cuoco (Alvin és a mókusok – A mókás menet – csak hang és Bérhaverok)
Rooney Mara (Pán)
Michelle Monaghan (Pixel)
Julianne Moore (A hetedik fiú)
Amanda Seyfried (Káosz karácsonyra és Pán)
LEGROSSZABB RENDEZŐ
Andy Fickman (A pláza ásza Vegasban)
Tom Six (The Human Centipede III (Final Sequence)) (most miért, szerintem az a film rohadt jó… a börtönfőnök idióta kiabálásai megérnek egy misét! – V)
Sam Taylor-Johnson (A szürke ötven árnyalata)
Josh Trank (és Alan Smithee?) (Fantasztikus négyes)
A Wachowskik (Andy és Lana) (Jupiter felemelkedése)
LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV
Fantasztikus négyes (Simon Kinberg, Jeremy Slater, Josh Trank)
A szürke ötven árnyalata (Kelly Marcel)
Jupiter felemelkedése (Andy és Lana Wachowski)
A pláza ásza Vegasban (Kevin James, Nick Bakay)
Pixel (Tim Herlihy, Timothy Dowling)
LEGROSSZABB REMAKE, KOPPINTÁS, VAGY FOLYTATÁS
Alvin és a mókusok – A mókás menet
Fantasztikus négyes
Hot Tub Time Machine 2
The Human Centipede III (Final Sequence)
A pláza ásza Vegasban
LEGROSSZABB FILMES PÁROS VAGY CSAPAT
A Fantasztikus négyes (Fantasztikus négyes)
Johnny Depp és a felragasztott bajsza (Mortdecai)
Jamie Dornan és Dakota Johnson (A szürke ötven árnyalata)
Kevin James és a segwaye, valamint a felragasztott bajsza (A pláza ásza Vegasban)
Adam Sandler és bármelyik pár cipő (A cipőbűvölő)
A LEGNAGYOBB FEJLŐDÉS
Elizabeth Banks (Az Arany Málna-díjas Movie 43-tól a Tökéletes hang 2-ig)
M. Night Shyamalan (Az Arany Málna-díjaktól és jelölésektől a The Visitig)
Will Smith (A Föld utántól a Sérülésig)
Sylvester Stallone (Az Arany Málna-bajnoki címtől a Creed – Apollo fiáig)

Pirossal a tippjeim.