Rengeteg filmet nézek meg és nagyjából ez az egyetlen módja van, hogy egyik-másikra még egy évvel később is emlékezzem.
Ha véleményedet írnád meg, ide teheted: leszegett@freemail.hu
A blog használhat különböző cookie-kat, melyről tájékoztatnom kell az olvasókat. Pontosan nem tudom, az mi, de van! 2018.05.25. napjától van egy rendelet, ami érinti az adatgyűjtést is a neten. Én nem értek a technikai részéhez, de elvileg csak a blogspot és a google+ által használt lehetőségeket használom.
Steven (J. K. Simmons) hatvanas öregemberként egyedül tengeti életét és
már-már teljesen feladta. Az áramszolgáltató bejelentette telefonon, hogy nincs
tovább, kikapcsolják az áramot és Steven minden egyes köhögésével mintha több
vért permetezne a csapba, mint nyálat... Az élete valamiért romokban hever és
nekünk flashback jelenetekből kell összeraknunk, hogy egy öregedő férfi miért
választotta önkéntes száműzetését egy lepusztult apartmanban. A kép pedig végül
összeáll, igaz, ezt egy percben is elmesélhették volna, csak úgy hogyan
hangolódnál rá egy életre? Így sem egyszerű.
Általában a drámákban akkor működik a kémia néző és színész között, ha a
fontosabb karaktereket kedvelhetőek és át tudjuk érezni a drámájukat. Ebben a
kamaradrámában pedig össze-vissza hetven percünk lesz rá, hogy a mogorva Steven
figuráját elfogadjuk és érdekeljen bennünket, legalábbis a múltja annyira, hogy
végignézzük történetét. Mert még egy ilyen alaknak is van története.
Steven gyerekkorában Stevie (Iain Armitage) volt. Szerette a szüleit, habár a
megengedő apu mellé egy kimért, siker orientált anyu jutott. Apu iszogatott
esténként, anyu, pedig mivel háztartásbeliként nevelgette egy szem fiát, ráért
gondolkodni azon, mit kellene apunak tennie. Nem feltétlenül a legjobb megoldás
persze, ha egy felnőtt embernek egy másik igyekszik kijelölni az útját és náluk
sem működött. Végül apu, (Max Greenfield) és anyu (Mandy Moore) kenyértörésre
viszi a dolgot és elválnak. Ettől persze egyiküknek sem lesz jobb és a kis
Stevienek meg egyenesen rosszabb, hiszen nyugodt kis élete most két part közötti
evezéssel telik. Azután belekóstol apu italába és kezdjük sejteni, honnan is
indulhatott el a karakter alkoholizmusa.
Apu ugyan kívülről nem mutatja, de odabent a démonaival harcol és elveszíti a
csatát. A kis Stevie pedig szembesül a halállal, akkor, amikor a legsebezhetőbb
lélekben. Talán nem is csoda, hogy a borzalmas tragédia ellenére ő is azon az
ösvényen kezd el baktatni, amin korábban apja eltévedt.
Stevie közben Steve (Sebastian Stan) lett, akit kedvelnek barátai,
iskolatársai, tanárai is, ám magával hozta apja démonait, és ez az ő csontváza a szekrényben. A múlt démonai pedig lassan átveszik
felette a hatalmat. Mert a környezete kedveli, ám ő nem saját magát. Nem érzem, hogy ennek különösebb oka lenne és talán ez a tragédiája is, mert képtelen megfejteni a benne munkáló szülői örökséget.
Steve megismerkedik álmai nőjével, Karennel (Maika Monroe)
és a démonok rövid időre magára hagyják. Azonban az alkohol és egy csökevényes
családi múlt sosem foszlik semmivé, ezért lassan a fiú felett is
elhatalmasodik mindaz, amit gyermekként maga is tartott. Hogy nincs elég ereje,
hogy tegyen ellene? De volt! Illetve majdnem. Azután a démonok felszínre törtek
és egy családi tragédia örökre megváltoztatja az élete ösvényének csapásnyomát. Egyenesen az apja után. Az pedig sejthető, mit jelent.
Steven ma már csak az emlékeinek él és sajnálja a múltat. Hogy magát vagy
azokat, akik részesei lettek az életének és nem profitáltak ebből, nem világos.
Steven haldoklik. Komoly betegsége van, amire magasról fittyet hány. Vezekelni
akar azzal, hogy hagyja magát elsorvadni? Maga sem tudja. Keresi a szép
emlékeket, hogy igazolja létezését, ám ilyet keveset talál. Mintha feloldozást
nyújtana a karakter egészére, hogy a gyermekkora és fiatalsága nem volt
tökéletes.
Az egyetlen ember, aki felköszönti születésnapján, az az anyja, akivel sosem
volt felhőtlen a viszonya. A nő, aki mint háztartásbeli, lehetett volna
mellette, szerethette volna önzetlenül, aki mégis úgy viselkedett vele, mintha
egy kötelező feladatot akarna letudni. Ezért is szerette jobban az apját, aki
ugyan kevesebb időt töltött vele, ám akkor csak vele foglalkozott. És, hogy miért az anyja? Mert mostanra csupán csak ő maradt neki. Mi pedig nem tudjuk, hogy ez mennyit tesz hozzá Steven érzéseihez.
Stevie nem kapott elég szeretetet gyermekkorában, így később, felnőttként
maga sem tudott eleget adni. Ezt meg kellett tanulnia, hiszen amit otthonról
hozott példát, azt nem tudta felhasználni a saját családja esetében. Végül,
mikor már erőfeszítéseit siker koronázta volna...
És ezért lett az a mogorva, nemtörődöm ember belőle, aki szinte csak úgy
tartja a világgal a kapcsolatot, hogy tévét néz és lehallgatja az üzeneteit.
Steven pedig, mielőtt itt hagyná ezt a világot, számba veszi a múltját, hogy
távozása előtt pontosan tudja, hol hibázott és miért vezekelt közel harminc
évig. A múltat megváltoztatni meg ugyan nem lehet, azonban eljátszani a
gondolattal, hogy másképpen is lehetett volna, az igazán nem ördögtől való. Ki
tudja, utána könnyebb lesz azt a pisztolyt is az embernek a halántékához
emelnie...
Megtekintés: Úgy érzem, nem véletlen, hogy korábban ezt a filmet valahogy
elkerültem!
Ahogy öregszem, egyre-másra kerülnek elő olyan filmek a nyolcvanas,
kilencvenes évekből, amiben kedvenc színészeim játszanak, valahogy engem mégis
elkerültek ezek a műveik. Azután megnézve ezeket a filmeket, rádöbbenek, hogy
úgy látszik, valamiféle tudatalatti szelekció miatt egyszerűen kikerültem azon
mozijaikat, amiket valószínűleg már kölyökként sem szerettem volna meg. Nem
olyan rég írtam az „Éjszakai sólyomról” is, hogy mennyire elmaradt nekem, de
pont így nem láttam korai Tom Hanks fantasy-t (Misztikus játék), valami gyilkos játékról, vagy
Schwarzenegger akció krimijét sem, aminek ebben a pillanatban csupán a német
címe jut eszembe, filmes kártyák halovány emlékeként: Der City Hai.
Negyven elmúltam, Michael J. Fox nagyjából visszavonulásra kényszerült - értsd, szerepel itt-ott, de azért az nem ugyanaz, mint húsz éve - szörnyű betegsége miatt én pedig ha találok olyan filmes oldalt, ahonnan le
tudok tölteni pár, számomra korábban nem látott filmet, akkor csak töltök...
csak töltök... Míg végül a vinyóm tele lesz csupa olyan „holmival”, amiket jobb
esetben megnézek, rosszabb esetben átpörgetek és törlök.
Azért egy Michael J. Fox film nem járhat így, főleg, ha volt benne egy Kiefer Sutherland, egy Dianne Wiest és egy gyermekkori enyhe szerelem, Phoebe Cates.
Frances Sternhagenről már nem is beszélve! Mert őket mind ismerem névről és
egy-egy filmjükbe bele is futottam. Fox ismét egy yuppie – már, ha jól használom a szót – és mintha a „Titkos utam a csúcsra" (Valahogy a "Dupla vagy semmi" címet mindig elfelejtem) című komédiából lépett volna át, ami a külsejét jelenti. Vagy
innen lép majd oda? Fox egyszerűen úgy néz ki, mit a kedves szomszéd srác, mert
a „Vissza a jövőbe” Marty McFly-a olyannyira rátelepedett a karrierjére, mint
hozzá csatolt karakter, hogy én, átlagnéző, el sem fogadnám másféle
szerepkőrben. Talán ezért sem láttam a Vietnami háborús moziját sem, amiről
tudom, hogy van, bele is kezdtem, de tíz perc után elengedtem. Igaz, a szinkron
csúszása is ludas ebben.
Itt viszont Fox a tipikus amerikai srácot hozza, aki nap, mint nap küzd a
munkahelyén, nincs szerencséje a szerelemben és a barátai nagyjából olyan
égetnivaló skacok, mint ő. Csak van egy komoly bibi. Ez a film nem vígjáték és
nem viccesen dolgozza fel ezt a témát, mert azt már láttuk, akár tőle is. Ez a
film, valamiért komoly szeretne lenni és ennek köszönheti, hogy az átlagnézőt,
mint én, nagyon gyorsan el is veszíti. Mert itt Jamie (Michael J. Fox) egy igazi
kis pöcs, aki csak a bulinak él, felszívja azt is, amit a porzsákban talál és
munkahelyén is hazugságokkal helyezkedett el. Azonban minden visszaüt rá és még
imádott – vagy inkább bálványozott – felesége is, Amanda (Phoebe Cates) is
faképnél hagyja, hogy valódi magyarázatok nélkül kérvényezze a válópert.
Más filmeknél itt állunk a főhős oldalára, amit itt azonban nem tudunk
megtenni, mert nem férünk a szívéhez a fickónak, hiszen a könyöke, amivel a
kokainos kanalat tartja, egyszerűen útban van. Arról nem beszélve, hogy a
munkahelyén sem képes helyt állni, inkább csak alibizik, ami szintén nem
szimpatikus olyan embereknek, akik rendesen dolgoznak. Azután az is betesz a
kedvelhetőségének, hogy fürdős-kurvaként rinyál egy olyan kapcsolat morzsáiért,
amelynek feleslegességével maga is tisztában van és olyan válaszokat követelne,
amikre már amúgy is tudja a választ. De ha nem is tudná! Akkor is lehetne
úriember és elfogadhatná, hogy ami nem megy, az nem megy.
Ha ezek mellett nem tudtad megkedvelni Jamie-t, ami belátom, nem is csoda, azért a forgatókönyv bedobja
a magyarázatot zaklatott világlátására, amiben jól megfér a ki sem forrt
tehetség mellé párosult korai alkotói válság és az otthonról hozott
félárvaságban megforgatott keserűség, amit a szeretett anyuka (Dianne Wiest)
betegsége és halála okoz. Mindezek is kevesek ahhoz, hogy a másfél óra alatt
érdekeljen Jamie sorsa, mert ilyen sors jut nekünk is, minden ujjunkra,
ráadásul, ha már tényleg érdekel valakinek a kálváriája, akkor az legyen olyan,
aki a passzív kábulatkeresés helyett inkább célokat tűz ki maga elé, hogy legyen
valami, amiért szimpatizálhassunk vele és akár kövessük is. (Persze mondhatnók, hogy hiszen a történet végén pont ez veszi kezdetét emberünk életében, csakhogy azt már nem követhetjük, hiszen a stáblista belekényszerít minket a búcsúzásba.) Jamie-t követni
azonban lehangoló, miközben buli után, annyi pénze nem marad zsebben, hogy taxit
foghasson, hogy a hűtőjében csak savanyú tej és penészes kenyér lapul és
borgőzös fejjel, miután kisírta magát egy volt kolléganőjének – aki mellesleg
akár az anyja is lehetne – addig sikerül feltornáznia magát lelkileg, hogy
megpróbálja megszexualizálni az egyébként hajlandóságot mutató hölgyet, de ő is
(Swoosie Kurtz) érzi, hogy itt nem az intimitásról lenne szó, csupán libidó
okozta pillanatnyi vágy és üresség pótlása lenne a cél. Amibe szerencsére Megan figurája nem megy bele és Jamie így már nem látja értelmét, hogy tovább rabolják egymás
drága idejét.
Ebben a filmben igaz, hogy megmutatja Fox, mire is képes, ha drámaibb
szituációkban kell, mint színész helyt állnia, ugyanakkor pont azt a báját
veszítette el, ami miatt szerettem a korábbi filmjeit. Jamie figurája nem
szerethető. Sajnálható és szánható. Az viszont nem feltétlenül elég ahhoz, hogy
egy film megfelelő médiumként, amolyan generációs filmként kezelje az adott
jelent, amiben készült. Mert hiányzik belőle az a tipikus John Hughes hurrá
optimizmus, ami miatt az ő filmjeinek címével sokszor találkozom filmes
listákban, fiatalságról értekező cikkekben és ami annyira jellemző volt a rendező filmjeinek befejezésére.
Jay McInerney saját regényéből írta a forgatókönyvet, ami akkor lenne érdekes
igazán, amikor Jamie legjobb cimborája, az amúgy még általa is seggfejnek tartott Tad
(Kiefer Sutherland) rálőcsöli unokahúgát, hogy az estét töltse vele miután Tad-nek nincs kedve a "csajos" programhoz,
azonban a forgatókönyv ezt is félre teszik a film végéig. Halványan azonban a befejezés enged
következtetni arra, hogy Jamie talán elfogadja a veszteségeit, leírva azokat felnő, hogy tovább lépve az legyen, aki szeretne és aminek egy felnőttnek lennie kellene: felelős gondolkodású ember.
Azonban fel kell égetnie a múltat maga mögött és talán ezt jelzi,
ahogyan barátjától végül elköszön: - Szép pár lennétek Amandával! – ami talán
azt jelenti, hogy az embernek fel kell ismernie, hogy kik az igazán fontosak az
életében, akikkel épülhet a jövője és kik azok, akik nem érdemlik meg a rájuk
fordított időt.
Michael J. Fox sikeres tévésorozata után (Családi kötelékek) ezzel a szereppel igyekezett egy
drámaibb oldalát bemutatni, ami már csak azért sem lehetett maradéktalanul
teljesíthető, mert ki volt abban az időben kíváncsi az ő drámaibb oldalára? Aki megszerette szertelen fiatalemberként, az biztosan nem. Én sem. Drámai
szerepre vannak drámai színészek és vannak azok, akiket azért nézünk, mert jó
kedvet hoznak számunkra. A sors iróniája, hogy szegény J. Fox élete milyen drámai
irányba haladt tovább, de legalább addig sok remek komédiát és romantikus filmet
hagyott ránk.
Kiefer Sutherland nem nagyon tudott meggyőzni róla, hogy azért szerepelt
fiatalon annyi moziban mert olyan remek színész lenne, inkább gondolom azt, hogy
Sutherlandként és generációjának nagy szerencsecsomagjaként sokszor volt a tűz
közelében. Tény, hogy remek időben szerepelt remek mozikban, remek partnerekkel,
azonban legtöbbször pont nem ő volt a főszereplője ezeknek a moziknak. Vagy
egyenesen mellékszerepre kárhoztatták – igaz, sokszor ezek jó lehetőségek voltak
(Állj mellém!, Az elveszett fiúk) – sokszor pedig nem is nagyon volt igazi
főszereplő, így egy lett a csapatból. (Egyenesen át, A vadnyugat fiai) Ez a
szerepe ismét a mellékszereplők táborát gyarapítja és nem is nagyon hagy neki
sok lehetőséget, lévén alig pár percet láthatjuk. Amikor megcsípett egy-egy főszerepet, sokszor még akkor is mellé dobtak egy partnert, hogy ne érezze magát annyira egyedül. (99-es paragrafusRay Liottával, Két cowboy New Yorkban, Woody Harrelsonnal)
Eredetileg egy ideig Tom Cruise is versenyben volt Fox előtt a főszerepre,
azonban egyrészt nagyon elhúzódtak az alkudozások a producerek és stúdiók
között, másrészt a stáb is folyamatosan cserélődött a lassan haladó realizálás
miatt. Cruise ráadásul a kábítószerhasználat ellen is erősen ágált, megemlítve,
hogy reputációját mennyire leronthatja, azonban a forgatókönyvíró Jay nem nagyon
tudta ezt a szálat kiemelni a cselekményből, hiszen nagyjából életrajzi elemekre épült a
forgatókönyv, aminek része volt a kokain, a rossz döntések vagy épp az újságírói
állás. Foxnak meg pont nem voltak ilyen aggályai.
Phoebe Cates annyiban jó választás, hogy akkoriban sok fiatal férfiember
nedves álmaiban volt főszereplő, lévén a „Változó világ” remek medencés
jelenetének, ennek ellenére Amanda szerepe egyáltalán nem növelte ázsióját
színészként, hiszen ha úgy tetszik negatív karakter, ráadásul alig látható a
filmben. Valójában nem is tudom miért vállalta el.
A Vicky-t alakító Tracy Pollan végigkísérte Foxot a pályafutásán (1985-ben csatlakozott a Családi kötelékek stábjához), hiszen a
film forgatásának évében házasodtak össze. Így kicsit a film olyan is, mintha az
író mellett kicsit a színész önéletrajzi története is lenne...
Mára Michael J. Fox már nem annyira aktív a betegsége miatt és Phoebe Cates
is otthagyta a film világát, miután Kevin Kline elvette és született két
gyermekük. James Bridges utolsó rendezése volt a film. Sikere visszafogottabb
volt, mint az akkoriban készült nemzedék életét boncolgató moziknak, ami nem
csoda annak függvényében, hogy Jamie karaktere mennyire nem szerethető.
A rendező, James Bridges itt nem volt felelős a forgatókönyvért és talán ezért is gondolom azt, hogy ez nem annyira a rá jellemző téma és az az érzékenység is hiányzik belőle, mint korábbi filmjeiből, melyeknek forgatókönyvét is jegyezte, és amik inkább underground körökben élveznek egyfajta kult-státuszt.
De végül ez a film is letudva!
60%
Egy elég félrevezető filmposzter, ami első ránézésre egy szerelmi háromszöget sejtet, de mindenképpen egy romantikus mozit...
Megtekintés: Minden filmsztárnak van olyan mozija, amit még sosem néztem meg
elejétől végéig, vagy szimplán elfelejtettem. Stallone filmográfiájából több
mozit ki tudok emelni. Egyik a Fantom az éjszakában, amelynek többször
nekiültem, de valahogy tekergetésen kívül sok mindenre nem emlékszem belőle,
talán, csak hogy Rutger Hauer többek között ezzel utazott át Hollandiából
Amerikába. Természetesen indulásból megkapta a negatív főszerepet, mert az USA
szereti az importált színészeket első körben a sötét oldal ügynökeként
bemutatni.
A Fantom az a film, ami mai szemmel nevetségesnek hat és borzalmasan rosszul
öregedett. Pont, mint az a néni, aki még mindig rikító ruhákat viselne, a foga
pedig rúzsfoltosan kerül közszemlére. A rendező Bruce Malmuth számomra sosem
jelentette a minőségi, hanem inkább a szórakoztató szórakozást. Másik mozija,
ami miatt felejthetetlen számomra a direktor, az „Ölve vagy halva”, ami a filmes
bakik néhány igazi nagyágyúját képes felvonultatni, mind forgatókönyvileg, mind
a vágás, rendezés terén. Mondjuk, akkor nem is említettem, hogy az eredeti rendező Gary Nelson volt, aki főleg családi mozik és tévésorozatok között mozgott jól, és miután otthagyta a produkciót, lépett Malmuth a képbe. Hab a tortán, hogy Stallone rivalizálni kezdett Hauerrel és erősködött, hogy két változatban készüljön el a film: Egyikben a zsaru figurája kapott erősebb hangsúlyt, másikban pedig a terrorista. A tesztközönség valamiért Hauer karakterének szavazott bizalmat, amit az akkor frissen felemelt sztár-Stallone nem nagyon viselt el, ezért ismét megvágatta a filmet, hogy Wulfgar jeleneteiből sok a vágószoba padlóján végezte.
Hasonló butaságok itt is maradtak bőven. Az egyik, eleve az alapötlet és a
hozzá rendelt költséghatékony és egyenesen ostoba befejezés, amivel szerintem
nem sok akciófilm büszkélkedhet. Még egy filmben persze talán benyelem, ám úgy
vélem, a valóságban Wulfgar végső lépése úgy logikátlan – mondjuk van még pár –
ahogy az író, David Shaber megírta.
Röviden Wulfgar (Rutger Hauer) Anglia legkeményebb terroristája utolsó
munkájával – levegőbe repít egy exkluzív boltot – még saját frakcióján belül is
kihúzza a gyufát, ezért, mivel máshoz sem ért, elhagyja az öreg kontinenst és
Amerikában próbál szerencsét, ahol azt a hatalmas ötletet eszeli ki, hogy helyi
terrortámadásokat visz véghez, melyben az épp kezdődő ENSZ találkozó tagjai is érintettek és tudása legjavát annak a csoportosulásnak fogja
felkínálni, akik a legtöbbet fizetik szakértelméért. (Mintha a korábbi hírneve
és pl. az ominózus bolti robbantás erre eddig nem lett volna elég...)
A forgatókönyv másik fontos történetszála a kőkemény New York-i zsaru, Deke
DaSilva (Sylvester Stallone) aki fittyet hány a parancsokra és a rosszfiúkat
saját, „gyermeteg” módszereivel igyekszik a hatalom kezére játszani, melynek az
első képkockákon mindjárt tanúi lehetünk, mikor a kifejezetten kisportolt rendőr
nőnek álcázva magát addig „alakítja” a védtelen női áldozatot a város rossz hírű
negyedében, míg be is gyűjt néhány Piszkos Harry filmeket idéző skalpot és ebben
társa, a későbbi Lost sorozat főszereplőjének a nevét ellopó karakter, Matthew
Fox (Billy Dee Williams – Lando Carlissian) lesz segítségére.
Ketten az utca rémei, akik a jelentésekkel nehezen bíbelődnek, ellenben olyan
szakmai tudással és arroganciával vannak felvértezve, hogy a felettesükkel
minden egyes beszélgetés kölcsönös üvöltözésbe kell, hogy torkolljon és akkor
még DaSilva nem is egy beépített zsaru, csupán egy akadékoskodó nyomozó.
Wulfgar némi arcplasztikai kitérő után – melyben meggyőznek minket róla, hogy
ez annyira rutin feladat, hogy napok alatt végbemegy, különösebb rehab nélkül –
alá Face/Off – persze az államokban pont e két kopó területét nézi ki következő
lépésként bűnözői idő-gráfiájában, így egyértelmű, mi lesz a film vége.
Angliából a helyi erők megsegítésére érkezik a városba Hartman (Nigel Davenport) aki egy gyorstalpalón igyekszik kiképezni vagy két tucat helyi zsarut
Wulfgarból és a terrorista életvitelből, mely előadásokon tippelhetünk, kikkel
van a legtöbb probléma és utána kik lesznek legközelebb a tűzhöz. Igen. DaSilva
és Fox, mint az osztály renitense és a balhékat tompító jó barát vesznek rész az
eligazítás sorozaton, ahelyett, hogy eleve olyan szakértőket rendelne a
terrorelhárítás illetve az FBI a városba, akik eleve szakértői a jelenségnek.
Ehelyett kakaskodó és elkényelmesedett fánkzabáló helyi erőknek igyekszik egy
Európai bűnüldöző napi pofa-vizitben megmutatni, kivel állnak szemben.
Megtörténik az első csörte is, amelyben egyértelmű lesz, hogy Wulfgar bizony
a város vendégszeretetét élvezi és megvannak az eszközei hozzá, hogy nyomot
hagyjon a polgárok kedélyállapotán. Ezt el is éri egy hajnali
robbantássorozattal, melyben a képen belül egy épület alsó szintje ég ki egy
dekoratív, de visszafogott robbanásban, míg Wulfgar telefonon már arról
tájékoztatja a városi rendfenntartókat vagy újságot (ellentmondásos a szinkron
értelmezése és a felirat sem segít sokat), hogy ez csak a kezdet és direkt
repült a levegőbe több pénzüggyel foglalkozó épület. Nagyzol tehát a gyerek
rendesen.
Ezek után az Európai inspektor és DaSilva között lezajlott a beszélgetés,
amely segített a helyére tennem ezt a komédiát. Első körben Davenport egy
vasdarabot szorongat a kezében – elég gyorsan hozzá került az ominózus fontos
darab, miközben a robbantás hajnalán vagyunk még és első körben azért kell némi
idő a pusztulás átvizsgálásához is, nemde? – és felhívja DaSilva és Fox
figyelmét, hogy az eddigi gyanú, hogy Wulfgar itt tombol, ezennel beigazolódott
(Tehát nem volt biztos???). Ezek után DaSilva – mégsem olyan hülye – felteszi a
logikus kérdést, hogy ugyan miért ilyenkor, hajnalban és nem akkor, amikor
nyüzsögnek ott a lehetséges áldozatok. Erre Hartman válasza meggyőzött arról,
hogy David Shaber csapnivaló író: - Ez a módszere!
Aha. Tehát ez a fajta visszafogott, hajnali robbantás, minimalizált
áldozatokkal annak a Wulfgarnak a módszere, aki rögtön a film elején
szemrebbenés nélkül robbant fel többek között egy gyönyörű eladónőt és tucatnyi
egyéb vásárlót, köztük gyerekeket is, akit még korábbi megbízói is inkább a föld alatt látnának
brutalitása miatt, mert kifejezetten nagyban űzi a gyilkolást. Na, Shaber,
elmész te is a picsába, hogy nem tudod eldönteni, hogy a.) vagy b.).
És miért tett így Wulfgar? Mert másnap érkezik a városba az ENSZ nagykövetei
és Wulfgar tervei között szerepel, hogy majd jól alájuk tesz.
Persze ilyenkor nincs egy protokoll, hogy ENSZ találkozó ugrik és Amerika egy
másik pontját kerül megszervezésre, mert ilyen lépés lenne a logikus és a valóságban nyilván előre
megtervezett forgatókönyvek szerint zajlik le a csere, miközben Wulfgarnak nem lenne lehetősége sem
arra, hogy idejében megtudja az áthelyezett találkozó helyszínét, sőt, az
előkészületeit is újra kellene szerveznie.
De az túl logikus lépés lenne, ezért
maradunk a városon belül és inkább az egész stresszes helyzetet rátoljuk a helyi
rendőrségre, ami szintén úgy érzem, kissé kevés biztonságtechnikai
szempontból.
Wulfgar tehát boldogan folytatja ámokfutását és néha csak néhány méteren
múlik, hogy a közte és DaSilva közötti macska-egér párbaj nem ér véget a film
felénél.
Törvényszerű, hogy a segítő karakterek közben mind kiiktatásra kerülnek, hogy
a végső meccset a két fontos név között lehessen lejátszani, pontosan tudva, mi
is lesz a befejezés. A forgatókönyv azonban még itt is elég gyávácska, mert míg
a kevésbé szimpatikus Hartmantól megszabadulunk egy hozzá nem méltó kivégzésben,
addig Fox csupán ideiglenesen kerül parkolópályára, hogy ezzel kivegye a filmből
az amúgy korábban felesleges comic relief karakterét. A női gonosztevőt pedig udvariasan itt is meghagyják valaki másnak, hogy mégse a szeretheő - na hagyjuk - DaSilva gyilkolja meg.
A lezárásig még kapunk némi akció szerűséget, meg a James Bond filmekre
jellemző jelenetet, melyben a két ősellenség szemtől szemben találkozik, de
nem ölik meg egymást – illetve a gonosz hagyja ki a ziccert, rá egyáltalán nem
jellemző módon – hogy végül a lezárás tökéletesen érdektelen és ostobára vágottan
megmutassa, milyen okos ez a DeSilva gyerek és milyen hülye ez a Wulfgar srác. (A befejezés ostobára vágása azért sikerült egyébként, mert a stúdió nem megfelelő fejesei kivágatták a durvább részeket - pl. a végső fejlövést - így hiába feccölt bele Dick Smith annyi energiát a jelent elkészítésébe, végül ebből egy összecsapott "valamit" látunk a képernyőn.)
A
forgatókönyv pedig mostanra annyira nem tud magával mit kezdeni, hogy még egy
egysorosra sem futja a stáblista előtt. Pedig az olyan gyors lezárású mozik,
mint pl. a Die Hard is beemelt legalább egy rövid párbeszédet a főhős és egy
mellékszereplő között, hogy érezzük, megy minden tovább, itt azonban némán ül
zsarunk a lépcsőre, hogy a néző pedig némán álljon fel a fotelból, hogy vajon
nem nagyobb leszámolást terveztek-e ide, csak elfogyott a büdzsé? (Nem az fogyott el, hanem a stúdió bátorsága...)
Nagyjából harminc év csúszással néztem meg a filmet, pont egy nappal Rutger
Hauer halálhíre előtt... és most fejeztem be, mert érnie kellett a mondandómnak.
Malmuth zsenije nem a koherens filmrendezésben rejlik, itt is kiderült számomra.
A „Fantom” alig valamivel lépi túl egy krimi kereteit és az egyetlen, aki miatt
nézhető, az Hauer, mert a figurája tényleg érdekes(ebb), mint DaSilva fárasztóan
macsó karaktere, aki a film alatt kétszer beszél ex-barátnőjével és egyik esetben
sem tudtam elhinni, hogy ez a férfi és nő korábban egy ágyban aludt (is). (Ez ismét a stúdió és a végső vágás sara, mivel a legtöbb közös jelenetüket, amely mélyítette volna a kapcsolatukat, szintén kivágták, hogy felpörgessék az eseményeket.)
Mondjuk Hauer játékán is lenne mit csiszolni, mert míg a film eleji robbantás
alatt tökéletes, ahogy hidegvérrel elhagyja a robbantás helyszínét és
telefonálni megy, addig a hajnali, pénzügyi negyedbeli robbantás alatt már
először is elég erősebb megrebben a szeme mikor elkezdődik a balhé, utána meg
olyan izgatottan nézi saját munkásságát, mintha nem pont a precíz, unott
nyugalom és a zsigeri vérszomj lenne az óvodai jele. Gondolom, a rendező
instrukciója volt, ez a nagy izgalom...
Mellékesen:
Hartman meggyilkolása is megér egy külön fejezetet a buta megoldásokban. Az,
hogy a bérgyilkos Shakka (Phersis Khambatta – Star Trek a mozifilm) egy elvileg
védett épületben lövi le, majd szőrén-szálán eltűnik, már eleve röhejes, mert
feltételezi, hogy a bundába öltözött filigrán női gyilkos rendelkezik egy
teleport készülékkel – oké, hogy DaSilva futva és késve érkezik, de az esemény
nagyságát tekintve, hol a picsában kártyázott a többi rendőr, kommandós és
ügynök??? – ám utána olyan logikus párbeszéd is elhangzik Hartman holtteste
felett, mint a:
- És még hátra van a nagy játszma! (DaSilva, miközben a fejét vakarja.)
- Honnan tudja? (Kérdezi pökhendin a rendőrfőnök.)
- Mert kezdek rájönni annak a rohadt alaknak az észjárására!
Ez valami vicc? Persze, hogy nem a nagy játszma volt, cseszd meg, hiszen
Hartmant simán kivégezhette volna saját országukban is, idióta! Egyértelmű, hogy
csak egy régi ellenség kiiktatása volt a meggyilkolása, nem kell ehhez olyan nagy
dolgokról pofázni, mint bűnözői pszichológia! Persze, hogy nincs még vége,
tökfejek, hiszen Wulfgar egyértelművé tette, hogy a szándéka egy nagy dobás,
amivel korábbi renoméját állítaná vissza...
Azért tegyük hozzá, hogy a Videovox szinkronja azért ugyanebben a jelenetben
azért sokkal árnyaltabb, kár, hogy Szakácsi Sándor munkáját két esetben is lecserélték és még a felirat is inkább az első változatot erősíti.
Itt van azért a Videovox szinkronja, ami kicsit intelligensebben áll a
jelenthez:
- Nem áll jól a szénája! (DaSilva, miközben fejét vakarja.)
- Honnan veszed? (Kérdezi érdeklődve a rendőrfőnök)
- Kezdek rájönni, hogy gondolkozik az a szemét!
Nem nagy különbség, de azért... Ennek fényében érdemes több szinkronnal is
megtekinteni a filmet. Már csak a szinkron munkák megfigyelése miatt is.
Ez a mozi a nyolcvanas években emlékszem, kifejezetten erős darabnak
számított. Még kis filmfotókat is lehetett kapni róla, bár, az hazánkban később a Rambo és Cobra párosnak lett inkább köszönhető.
Egyszer érdemes megnézni, azonban sokat, ma már, nem érdemes várni tőle.
Isten veled Rutger Hauer! Te azért odatetted magad! Köszönjük!
Töfi:
- Hauert azzal rémisztgette a stáb néhány tagja, hogy Stallone az üldözéses jelenethez lépcsőházakban edzve készül fel. Később alaptalan volt Hauer félelme, mert az északi színész simán lesprintelte a kollégáit.
- Hauer első forgatási jelenete pont az volt, amit a filmben a végén látunk. Az egyik lövéshez speciális hámba helyezték, amit állítólag Stallone kérésére a kaszkadőr koordinátorok elég durván megrántottak, hogy Hauer kicsit megsérült az attrakció közben. Mikor megtudta, hogy Stallone volt a ludas a durva bánásmódért, felkereste a kollégát és megígérte neki, hogy még egy hasonló poén és megmogyorózza.
- Hauer annak ellenére befejezte a forgatást, hogy véletlenül és drámaian pont közben hunyt el egyik legjobb barátja és az édesanyja is. A színész csak néhány napra hagyta ott a forgatást, majd folytatta a munkát. Végül nem bánta meg a döntését, mert, mint mondta, ennek a produkciónak köszönhette, hogy megismerte a nevét a világ.
- A film felépítése nem véletlenül lett olyan szikár. David Shaber eredetileg a Francia kapcsolat harmadik részének szánta, de miután Gene Hackman nem mutatott érdeklődést harmadszor is Popeye Doyle karaktere iránt és a fekete zsaru szerepére kiszemelt vicces karakterre nem nyerték meg Richard Pryort, az eredeti stúdió, a 20th Century dobta a tervet és az Universal csapott le rá.
- Végig figyelemmel kísérték a film forgatását, hogy lehetőleg ne kapjon X besorolást. Végül megkapta annak ellenére, hogy viszonylag sok akció és erőszakos jelenetet kivágtak vagy megkurtítottak.