2015. szeptember 5., szombat

Z, mint Zakariás - Z For Zachariah (2015)

Z, mint Zakariás - Z For Zachariah (2015)


Rendezte: Craig Zobel

A film Mafab adatlapja: Z For Zachariah (2015)

Megtekintés: Poszt-apokaliptikus kamaradráma, három jelenlegi sztárral. Kötelező!

Írásom szpojleres! Olvasásod ezért a film élvezetét leronthatja, ha nem láttad azt vala.
Ann (Margot Robbie) egyedül él egy a világtól természetes tereptárgyakkal elzárt völgységben, ahol még védőruha nélkül lehet élni és van termőföld, víz. Nem tudni, mekkora területet pusztított el egy feltételezhetően nukleáris vihar, mindenesetre, mióta Ann családja elment túlélőket kutatni, eltelt bő egy év és a lány azóta egyedül próbál helyt állni. Váratlanul belebotlik egy negyvenes fekete férfiba, akiről kiderül, hogy szegről-végről köze lehet a pusztuláshoz vagy annak elhárításához és aki nem csak bőrének árnyalata okán, de új színt hoz a mindennapokba. Loomis (Chiwetel Ejiofor) véletlenül tévedt ebbe az apró paradicsomba és amit kissé összeszedi magát, azonnal azont töri a fejét, hogyan tehetné még otthonosabbá, élhetőbbé a völgyet. Ötleteinek egyike, ha egy a völgy szélén található gyönyörű, ámde fertőzött vizű vízesés energiáját felhasználja és áramot termel vele. Ann is rábólintana a kivitelezhető tervre, viszont megfelelő eszközök híján a lány apjának keze által felhúzott kis templomot kellene visszabontani és vízkerékké alakítani, amihez egyelőre még nem füllik a lány foga, szentimentális okokból.
Lassan a két ember között kialakul egy függőségi-romantikus kapcsolat, mikor harmadik félként a duót kiegészíti egy harmincas bányász, Caleb (Chris Pine) akinek egyszerű bumfordisága vagy talán kiszámított csalárdsága segít, hogy végül a lány meggondolja magát és belemenjen a bontásba - meg a vele járó építésbe.
A három ember között megváltozik a viszony; a felszín alatt kezd felhalmozódni a feszültség, melyet talán leginkább egyfajta irigység kezd bekebelezni. A néző itt már kezdi érezni, hogy a tragédia elkerülhetetlen.

Első részben a film kamaradráma, másodsorban romantikus dráma, harmadsorban fejlődéstörténet és végül, a célt szentesítendő poszt-apokaliptikus a miliő.


A film első fele azt gondoltam, sokkal vontatottabb lesz. Lassú felvezetés, megismerjük a női karaktert, ahogyan felszínen tartja magát, hogy a habok ne csapjanak össze a feje felett, állattenyésztés, hajnali bocitőgyfejés, fűkaszálás a ház körül, esetleg elszívása, stb. Ezt alig tíz percben le is zavarjuk, így sejtettem, hogy bár nem pörgős akciófilmet fogok látni, de nem fog untatni.

Loomis érkezésével interakciót figyelhetünk meg, ahogyan két különböző kultúrájú és habitusú ember egymáshoz csiszolódik. Kialakul közöttük egy kapcsolat, amely nem pusztán tiszta szerelem. Nem is lehet ebben a helyzetben az. Itt nem erről van szó. A huszonpár éves fehér lány és jó negyvenes fekete pasi között a valóságban biztos soha nem történt volna semmi. Itt viszont, azt hihetve, hogy ők az utolsó ember, teljesen másképpen bontakozik ki kapcsolatuk, mintha egy bárban ülnének. Ráutaltság, egymásra utaltság.
Amikor kezdene minden jó lenni, a kísértőként megjelenik Caleb karaktere, aki egyértelműen beszédes név. A bibliai Káleb Jehunne fiúgyermeke, mivel nem bizonyult kishitűnek, bebocsátást nyert az ígéret földjére. Itt Caleb hitt abban, hogy találkozik még emberekkel és minden jobb, mint egyedül elpusztulni a bányában, ahol eredetileg dolgozott. Káleb társával, Józsuéval, kikémlelte a világot és hírt vitt törzsének az eredményekről. Itt Caleb is hírt hozott a két túlélőnek, igaz, azt már korábban is tudták. A bibliai Káleb optimista volt, aki hitt törzsének győzelmében ellenségeik felett. Itt Caleb hisz Loomis tervében, olyannyira, hogy kissé tolakodó mód, de rábeszéli Ann-t is a megvalósításra.
(Ateistaként erős elírásokat vehetsz észre a bibliai megjegyzéseimmel kapcsolatban. Ha javítanád hibámat, pár sorban tedd meg, nagy esszét a témában nem fogok elolvasni...)

Azt nem tudjuk meg, mi jár a karakter fejében a folytatást illetően, viszont a színész gesztusaiból és a dramaturgiai húzások miatt egyértelmű, hogy hamarosan kenyértörésre számíthatunk a szereplők között. A néző gyakorlatilag a két férfi között őrlődik és azt kell eldöntenie, kinek az oldalára álljon. Szerintem a film szerkesztése nagyjából azt dekódolja az emberbe, hogy Ann a bibliai Éva, míg Loomis Ádám megfelelője és Caleb pedig maga a kígyó, aki megkísérti a nőt, aki elbukik, mert hagyja magát a kísértésnek átadni.
Mi lett ott a sorsuk? Kiűzettek a paradicsomból.
A filmben pedig nyitva marad a kérdés: Vajon a kétely rájuk telepedik e és ha nem is űzetnek ki a völgyből, mint Ádám és Éva, azért ez az idill már nem fog megmaradni közöttük, aminek kialakulása közben betoppant a harmadik fél.

A címbeli Zakariás is bibliai figura, aki gyakorlatilag feláldozta magát fia védelmében, amikor nem árulta el Heródes-nek, hol bújtatta el az elsőszülöttek kivégzésekor. Hogy mi a filmbeli "Zakariás"? Nem egy személy, sokkal inkább az érzés, ami Ann-ben, mint érzés kialakul, miután Loomis szerint Caleb eredeti terveinek megfelelően továbbáll a völgyből. Szerintem.


A forgatókönyvet Nissar Modi írta Robert C. O'Brien eredeti könyvéből. A művet sajnos nem olvastam, így valójában csak találgatok jelentéséről, viszont szerintem Modi pozitívuma, hogy érdekesek a figurák, rá bírtam hangolódni és fenntartotta az érdeklődésemet a film, annak ellenére, milyen keveset is tudunk meg a bemutatott világ hátteréről.
A film amire fókuszál - kialakuló szerelmi háromszög - abban jól működik. a legbonyolultabb karakter egyértelműen Loomis, akinek indítékai széles spektrumon mozognak. Nem csak irigység motiválja tetteit, hanem a féltés és félelem is. Érthetőek tettei.
Az eredeti, 1974-es regény gyakorlatilag Ann fiktív naplója és magyar nyelven nem jelent meg. Talán, most a film apropóján valaki veszi kiadására a fáradtságot.
Modi második filmes munkája remek alkotás és az sem rontja el, hogy azért a vége halványan nyitott marad.
A könyv még sokkal pesszimistább befejezést kapott, mint a film.

Gyönyörűek a képek, amiben a film rendesen bővelkedik. A pusztulást szinte alig látjuk, csupán egy gyors jelenetsor ami ezzel foglalkozik, még az elején. A továbbiakban a völgy viszonylagos szűkösségén belül kalandozunk. A helyszínek szépek és érdekesek. A fényképezés és vágás teljesen rendben van.

A zene - Heather McIntosh munkája - egyszerűségében is nagyszerűen hangolja az érzéseinket a látott képekhez.

Összegzés:
Remek dráma a Z, mint Zakariás, még akkor is, ha nem ismerjük a többlettartalmat, amit a cím háttere oldana fel számunkra. A színészek arcrezdülései, reakciói a helyükön vannak, még akkor is, amikor Ann kirohanása Loomis önfeláldozó gesztusa miatt elsőre légből kapottnak tűnhet. Aki a filmet látja, talán rájön, melyik jelenetről beszélek. Ha így van, kommentben írd meg!

apróságok:
- A film Amerikában játszódik, ám, a nyitó jelenetet leszámítva, teljes egészében Új-Zélandon forgatták.
- A könyvben két túlélő van, a bibliai nevű Caleb nem szerepel a regényben.
- Tobey Maguire is esélyes volt Caleb szerepére.
- Eredetileg Amanda Seyfried lett volna a női főszereplő, aki korban kicsit közelebb állt volna a könyvbeli tizenhat éves női karakterhez, de ütemezési nehézségek miatt kilépett a projectből.
- A regény egy évvel a szerző halála után, poszthumusz jelent meg!

Az év egyik legjobb drámája, bizonytalanságainak ellenére! Módod van megtekinteni, az alábbi linken keresztül: Z, mint Zakariás!

Gyertyafény, sok bor, rossz döntések.

75%

"Hinni akarunk e benne, hogy végül Ann egy gyilkossal marad együtt, vagy abban, hogy Caleb végül egyfajta gesztusként, az életéért, inkább továbbállt, elkerülendő a további konfrontációkat?"

2015. szeptember 4., péntek

Blog: Te nem vagy ember!



Hajnal, egy óra, zárni készülök, vendég már nem maradt. Takarítás vége, kolléganő hazament. A teraszon ketten ülnek: egyik a sofőröm, a másik egy barátom. Az egyik is a barátom, de a sofőr minőségben volt jelen.
Bent zárok, utolsó simítások. Kintről hirtelen hangos kiabálás szűrődik be. Női hang, ismerem. Egy roma nő, kutyát szokott sétáltatni, néha megáll dumálni, mindenbe belekotnyeleskedik, ha hajnalban történik valami, ő ott van. Mert véletlenül épp ott van.
Most is.
Kiszaladok, hogy kik ölik egymást hajnalban, mert ha már balhé van és ismerősök is érintettek, jobb, ha van szemtanú vagy közbe kell lépni, stb.
Vendéglátósként igyekszem gyorsan felmérni a balhés helyzeteket, kik a szereplők, ki-kivel van, mert nem árt tudni, ha végül ügy lesz belőle, hogy kinek volt igaza.

Mi történt?
Mi történt hajnalban a Váci úton, ahol Gyuri bá, a csöves a bezárt Adidas bolt egyik kirakata előtt próbál aludni?
Két harmincas seggfej érkezett valahonnan. Nem tudni, dolgozó emberek, vagy unatkozó diákok. Nem tudni, van e családjuk, gyerekük, életük, bármi.
Két tahó volt.
Egy kisebbik tahó, meg egy másik, aki nem ember tahó.

A nem ember tahó, nemes egyszerűségében és hajnali, részeg virtuskodásként, ellopta - alvó hajléktalan mellől a tolókocsit elemelni lehet más szóval illetni? - Gyuri bá tolókocsiját és tolta maga előtt.
Gyuri bá, egyre jobban lerobbant már, észre sem vette az esetet. Fülén a fülhallgató, szólt a rádiója, egyik kis kincs, míg a másik kincsét, amire a közlekedésben nagy szüksége van, elemelték a feje mellől.
Egy szardarab.
Egy bélsár-féreg.

A roma nő teljesen véletlenül észrevette és ismeri Gyuri bát. Vércseként üvöltött a szarházira, aki nem nagyon figyelt rá, mert vitte a "szerzeményt".: - Hova viszed a Gyuri tolókocsiját?
Ezt még bent is hallottam és kiszaladtam az utcára.
Miló már a lopós gyökérhez lépet, András felzárkózott és üvöltöttek a csávónak, aki félrészeg magánszámát még nem fejezte be, mert tartotta a tolókocsi fogóit, nem eresztette.
Én beértem balról és lefejtettem róla a gyökér kezét, másik oldalról azt hiszem Milán, András, vagy az ismerős kutyás-nő.
Volt hangzavar, mert annyira felháborító volt az egész jelenet, hogy mindenki kiabált, csak a copfos paraszt csávó nem. (Gy.k. itt a paraszt szót pejoratív értelemben kell érteni, nem a kétkezi munkások ellen emelem hangom...)
A tolvaj szar kissé kábán a piától, de ahhoz elég józanul állt, hogy visszaugasson nekünk, pökhendin: - Mi van, ez csak egy csöves!

A roma nő riposztolt is: - Az, meg ember, te meg nem vagy az.
Félkörben álltunk a szarházi előtt, aki még visszaugatott valamit.
Nagyon sajnáltam, hogy nincs ott egy olyan ismerősöm sem, aki a józan érvek helyett a kezeit használja hasonló esetekben válasz helyett.
Annyira meghökkentő volt az egész eset, hogy leblokkoltunk, pedig, tudom, hogy sokan hasonló esetben simán beverik a szarházi pofáját, azután mehet cimborájával felvenni a látleletet.
Végül elfordult a copfos fos és ment csöndes haverja után.

A roma nő valahogy csak elcsípett egy rendőrautót két perc múlva és megadva a személyleírást, a rendőröket a két majom után küldte, akik el is robogtak a megadott irányba. Ám nem tudjuk, mi lett a történet folytatása.
Én bezártam és ráírtam a főnökasszonyra, hogy mentse le nekem a kamerából a szarházi kocsilopós jelenetét, mert ki szeretném tenni a facebookra, youtube-ra, hátha valaki ráismer barátjára, kollégájára, édes egyetlen gyermekére, hogy tudja, mennyire egy szar embert sikerül ismernie, megszülnie, elviselnie a mindennapokban.
Ja, és lehet, hogy jogellenes feltenni a pofádat a világhálóra, de ne izgulj, ez csak emberekre vonatkozik; nekik vannak jogaik. Az olyan semmire való szarfaszúaknak, mint te, nem jár ez alanyi jogon, mert nem, hogy nem érdemelted ki, de épp lemondtál róla, amikor egy alvó hajléktalantól loptál.
Tudod, van, ahol a lopást simán kézlevágással büntetik.
Gyuri bá lábának nagy részét csonkolták egészségügyi okokból, neked meg a tolvaj kezedet kellene, lopás okán.

Amint meglesz a mentése a jelenetnek, felteszem...

Felháborító, hogy vannak emberek, akik ahelyett, hogy beleugranának a Dunába és mély lélegzetet vennének annak medréből, miközben fejük felett összecsapnak a habok, inkább mások életét keserítik meg.


Ezt neked írom, te szar-gyökér!
Menj haza és feküdj be anyád mellé. Azután baszd meg nyugodtan, mert nem vagy te a fia, nem lesz az vérfertőzés. Te csak egy szardarab vagy, akit örökbefogadott és felnevelt, hátha lesz belőled valami.
Lett.
Egy farmeros, kockás inges, copfos patkánnyá nőttél fel, aki hajnalban, brahiból egy elesett emberbe rúg bele.
Egy szerencsés faszszopó vagy, mert, ha akkor egyik-másik elvadultabb ismerősöm ott lett volna, akkor te reggel a kórházban ébredsz, nem anyád mellett az ágyban, ahova mentél bevackolni.
Gondolom, nem fogtad fel nagyon - mivel is fogtad volna fel - hogy mit tettél és a cimborád is kezet foghat veled - mint ahogy esti bulitok előtt már megtette - hogy partnered volt a lopásban. Igaz, amikor az üvöltözés elkezdődött, okosan félre vonult, nem jött közelebb, hogy megvédjen, mert tudta, szerencsés egy anyabaszó vagy, meg fogod úszni.
Csak azt sajnálom, hogy ebben a jogrendszerben és jogállamban, a rendőrségnek nincs lehetősége rá, hogy az olyan nem embereket, mint te, falhoz basszák és helyben seggbe kúrják a tonfával.
Pedig rád fért volna egy tágítás, hogy anyád után mindjárt magadat is megbaszd.
Mert az való az olyannak, mint te.

Gyuri bácsi később alig akarta elhinni, hogy a frissen vásárolt tolókocsiját, amelyet több környékbeli és törzsvendég (pl. Kálmi az aranyszívű) dobott össze számára, elemelte egy hajnali szarkupac.
A felvételen remélem felismerhető lesz majd a gané pofája és ha egyetlen ismerőse felismeri, megfogja a kezét és melegen gratulál neki, majd elgondolkodik, hogy talán jobb lenne embernek lenni!

a kép illusztráció

2015. szeptember 1., kedd

Elrabolva 3. - Taken 3 (2014)

Elrabolva 3. - Taken 3 (2014)


Rendezte: Olivier Megaton

A film Mafab adatlapja: Taken 3 (2014)

Megtekintés: Elvileg uccsó Elrabolva etap. Még szép, hogy megnézed!

Azután persze nem enyhén fogsz csalódni, mert az elrabolva harmadik része már közel sem olyan szórakoztató, mint az első volt. Az első rész nem csak megidézte a zsigerig feszült akciófilmeket, melyeket annyira szerettünk a nyolcvanas, kilencvenes évekbe, de adott nekünk egy öregedő akciósztárt és kellemes, videóklippes akció orgiát. Az első rész egy kellemes film, jó beköpésekkel, egy perc üresjárat nélkül. Szinte végig logikus a felépítése. Nehéz nem kedvelni.

A harmadik részre megtört a varázs.
Először is, számomra bosszantó volt megtenni ellenségnek azt, aki az első részben még elvileg "barát". Persze fel lehetett húzni rá egy másfél órát, csak túl közhelyesnek véltem. Talán elég lett volna szimplán belekeverni, nem mindjárt az ő kezébe összpontosítani a szálakat.
Azután kiírtak egy kulcsszereplőt. Mintha emelni kellett volna a motiváció tényét.
Csak így a lényeg maradt ki; ez már nem a csodálatos megmenekülésre van kihegyezve, hanem szimpla bosszúfilm.
Oké, biztos Bryan Mills, a karakter ezt tenni, hasonló helyzetben, de mennyivel könnyebb volt azonosulni vele, amikor még tisztán a megmentés miatt szállt harcba, nem azért, mert le akar vadászni valakit.

Az akciók...
A pár év alatt ennyit öregedett volna Liam Neeson. Sajnos, úgy látszik, igen.
Mag az első részben elég korrekt koreográfiák is becsúsztak verekedések közben, mostanra a vágások miatt felpörgött ugyan a tempó, ellenben sokkal unalmasabb az egész. Nyolc vágás, kb. 3-4 másodperc és az első két rendőr, akit harcképtelenné tesz, már fekszik a földön. Ez a stílus végig megmarad.
Amikor végre örülhetnénk, hogy megfelelő ellenfelet kap és lehet verekedni, akkor is rosszul exponált beállításokon, villámgyorsan kellene a szemeinknek befogadni a látványt. Hasonlóan élvezhetetlenre vágott akciókat utoljára, amennyire emlékszem, "A Quantum csendjében - Quantum of Solace (2008)" volt nem szerencsém látni.


A karakterek:
Famke Janssen hamar kiesik, szerintem indokolatlanul. Kellett emelni a téteket, de így?
(Belsős poén, hogy a színésznő imdb-s fotóját felhasználták a filmben is. Ezen keresztül keresi Liam Neeson, hogy adott időben látták e valahol.)
Maggie Grace-ről mostanra elég nehéz elhinni, hogy apuka kicsi lánya... (Harminc elmúlt, mire forgatták a filmet!)
Xander Berkeley elvileg nem ért rá, hogy másodszor eljátssza a mellőzött második férj, Stuart szerepét, ezért Dougray Scott ugrott be a helyére. Elvileg minőségi csere lenne, csak van egy bibi; mostanában Dougray Scott annyi filmben alakította a negatív karaktert, hogy megjelenése borítékolta a film befejezését. És tényleg! Berkeley szerintem olvashatta a forgatókönyvet és nem értett egyet a figura pálfordulásával, így kibújt a hurokból, hogy bemocskolja az aggódó, segítőkész mellékszereplő besározott, de fontos karakterré alakulását. Simán elhiszem a színészről.
A három egykori ügynök barát most kapta a legtöbb szerepet és most sem sokat tudunk meg róluk, leszámítva, hogy tűzbe mennének Mills-ért, aki általában visszautasítja a felkínált munkáikat, de mikor neki kell segítség, ami még csak nem is fizet, a srácok jönnek, némán.
Egyikük, Sam (Leland Orser) meg is sérül, ennek ellenére a film végén nincs rá játékidő, hogy legalább megnyugtató levezetésként együtt lássuk a fiúkat és ez nagy hibája a hasonló filmeknek.
Pszichológiailag fontos a nézőnek az azonosulás miatt, hogy a szereplőket ne csak akcióban, hanem lehetőleg utána is lássa együtt, hogy velük tudjon örülni, hogy megnyugodjon: - Na, ez is túlélte!
Leland Orser karakterénél ez sincs meg. Meglőve hagyjuk hátra a furgonban és a film végén már nem is látjuk újra, sem a többieket. Ennyire ne legyen már funkcionális egy szerep...
Liam Neeson megöregedett. Sokkal lomhább, mint eddig, mégis, mintha egy drabális verekedőgépet akarnának belőle formázni. A legtöbb embert egy-két öklössel leküldi, minimális a közelharc, a kézitusa. Pedig sokkal jobban izgulok egy olyan emberért, akinek van ellenfele, mint egy olyannak, aki végigmegy mindenkin és meg sem inog. Tudom, ez akciófilm. Csak akkor meg több akció kellene.
Az autós üldözések is ötlettelenek és a pörgő CGI konténertől sem lesz izgalmasabb a jelenetsor vége. Hagyjuk már. Tízet forgó, autókat ledaráló konténer? Mikor szoknak már le erről a baromságról a filmesek?
Forest Whitaker meg sokkal jobb színész, hogy a vértelen Tommy Lee Jones utánzatként kelljen látni, ahogy mindig le van maradva egy lépéssel. A Tommy Lee Jones-os utalás nem véletlen, hiszen a film alapszituációja egyértelműen megidézi Harrison Ford egyik legnagyobb, nem sorozat sikerét, "A szökevény - The Fugitive (1993)"! (Úgy értem, nem Indiana Jones, nem Star Wars. Az, meg, hogy készült folytatás a filmhez, nem számít, mert nincs benne a Ford)
Csak a szökevény fifikásabb, nyomozósabb darab volt. Itt a karakterrajzokat és nyomozást felcserélték az akcióra. Az egyszerű, buta akciókra.

Eddig úgy néz ki, hogy az Elrabolva franchise megáll a harmadik résznél és jobb is ez így.
Mivel már közel sem volt olyan szórakoztató, mint az első. A másodikat sem veri, mert az meg egyenesen szinte a mesefilm határait karcolgatta. A legjobb esetben is csak egy emészthető lezárás.

60%

Ha szeretnéd látni a filmet, klikkelj csak ide és nagyon gyorsan megnézheted!
Esetleg itt megtalálod a második részt!
Né'dda, itt meg az első mozi!

Sam Spruell, mint Oleg az orosz maffiózó, nem kap nagy figyelmet. Az Elrabolva sorozatban nem volt fontos egy markáns ellenfél beiktatása, hiszen Mills mindenkit ledarál 2 perc alatt, ha végül szemtől szemben állnak.