2014. március 16., vasárnap

Blog: Lauráéknál, márc 15.-én, szombaton...

Nehezen veszem rá magam, hogy csak úgy fogjam magam és nyakamba kapjam a várost, mivel járművem, egy kerékpárt leszámítva, amit még nem törtem be - csak az a seggem - nincs és nem vagyok egy Marco Polo. Különös szerencsém, hogy ismerem a város egyik legnagyobb utazó könyvelő karaoke műsorvezetőjét, aki viszont nem hagyna ki egyetlen jónak ígérkező bulit sem. A jó buli nála már az is, amikor megiszik egy üveg őszi levet (2dl-es), azt pedig leöblíti némi mentes vízzel (2,5 dl-es). Szóval nincsenek nagy elvárásai...
Általában nem árt mondjuk idejében rászólni Cic-re (ő a bulivadász), minimum aktuális autókázás előtt fél órával. Akkor ha csak a szomszéd utcába mentek, vagy akkor, ha 180 kilométeres utazás lesz az, mondjuk egy Bajai esküvőre. Cicnek tudnia kell előre. Nem lehet csak úgy umf (ukk-mukk-fuck) beugrani a kocsiba és gyaszé! Ezért felhívom előtte:
- Cic! Van kedved leugrani egy ismerőshöz, gulyáslevest enni?
- Hát, nem tudom... Mikor?
- 5 perc múlva?
- Jó... Gyere le. Itt állok a ház előtt.
- Bameg, épp szarok... kicsit gyors vagy...

Tehát ledumáltuk és mentünk. Laurát nem láttam már hónapok óta, mert míg sokan dolgozunk, ő addig szült. A pár perces találkozás a melóhelyen nem számít "látásnak".
Lementünk Dunaharasztiba.
Cic vezet. Ne kérdezd, miért mosolyog... Ő ilyen.
Az odaút enyhén telefonos segítséges lett. Egy kátyúba beleugrattunk, a golyóim meg a derekamba. Laura már a ház előtt várt minket. Puszi-puszi.
A gulyás leves halkan rotyogott a gázon, a baba csendesen gügyögött az ágyon, nekem meg nem volt egy száll cigim se... De kaptam házit. Nem pálinkát, hanem házi töltésű cigarettát. Kellemes íze volt és jól esett elszívni az erősödő viharban, künn a teraszon.
A képen annyira nem látszik, de itt már erősen fújt a szél.
Minő véletlen - figyeld milyen kicsi az ország - , hogy Lauráék szomszédjában nem megpillant egyik törzsvendégünk, akinek a szülei laknak a tóparti házban. Piroska vett előbb észre, de ez nem kunszt, mert ő lát... én meg vakegér vagyok. Azért meglepődtem. Kiderült, hogy Lauráék ezer éve ismerik, de nem ám a munkahelyünkről, ahova Piri bejárt. Nem. Innen a ház mellől... És miért nem a melóhelyünkről?
Mert Laura nappal szokott dolgozni, Piri, meg ha jött, általában már este tette tiszteletét nálunk.
Hihetetlen véletlen.

Kicsi Zoé nagyon nyugis baba.
Cic bent játszik a kicsi Zoéval, közben pénzügyekről beszélgetnek Laurával. Cic könyvelő, de ezt már mondtam. Ha kell egy jó könyvelő, keressétek!
Én Krisszel dumálok. A leves kész. Szégyelltem magam, hogy végül egy tányérral tudtam belőle zabálni, mert elteltem. Ilyen nincs a világon! Rákészültem. Mondhatni két napja diétáztam.
Azután betoltam egy tányér gulyást és kész... Ciki vagyok.
A kalácsból azért fojtásnak leküldtem egy szeletet, kis tejjel, de érezhetően nem voltam formában.
Elment pár óra. Nem győztem beszívni a viharos tó illatát, és kiköpni a széllel bevitt csapadékot. Nem fáztam.
szaridő
Azután szökni kellett, mert Cicnek volt estére programja és nekem is, csak szolidabb. Főzni akartam egy gulyás szerű, babos levest, mert megjött hozzá az étvágyam. Az idő egyre szarabb lett, ami újabb ok volt hazamenni.
Cic még megmutatta kis világát. Erről majd máskor.
De van kecskéje.

Blog: Ki a trehányabb?

A nők és férfiak között nehéz egyértelműen vonalat húzni, hogy ki a trehányabb.
De azért egy apróság:
Ilyen az, amikor az elszámolós papírt használom és ráírás után ott hagyom.
És ilyen az, amikor a kolléganő ír rá valamit, majd visszateszi... vagy inkább nem.

Ez olyan tipikus "felhajtott vécé-deszka" "lehajtott vécé-deszka" eset.

2014. március 15., szombat

Véreső - Blood Rain - Hyeol-eui-noo (2005)

Véreső - Blood Rain - Hyeol-eui-noo (2005)

Rendezte: Dae-seung Kim


Véleményem nem lesz túl hosszú.

Nem azért, mert erről a thrillerről nem lehet mit írni. Nem. Inkább azért, mert én nem tudok sokat mondani róla. Nem vagyok otthon dél-Koreában. Nem ismerem történelmüket. Számomra idegen az egész, főleg a színészi játék. Mert más kultúra.

A "Véreső" nem rossz film. Egy papírgyártásra felesküdött, viszonylag kis közösségről szól a film, ahol felgyújtanak egy hajót, majd megtalálnak egy karóba, nádba húzott holttestet. Azonnal nyomozóért küldenek, akinek a feladata, hogy igyekezzen pontot tenni a titokzatos gyilkosságok végére - mert a nádas fickó csak az első a sorban - mert többek között ezt diktálja a politikai érdek. ...is.

A koreai színészi játék nagyon eltér az európaitól. Legalábbis nekem tűnik úgy. A koreai sokkal közelebb áll a színházi játékhoz, mint amit nem keleti földtekéken művelnek. Valószínű, hogy a film szereplőinek nagy része inkább Szent Genesius oltárán szokott megmerítkezni a siker tengerében. Izé, színházi színészek...

Játékuk néhol, számomra, fájón átsétált a ripacskodás mezejére. A másik, ami idegen számomra, hogy a keleti népek szocializálódásába belefér, hogy a magasabb rangú karakter simán nyakon bassza az alacsonyabb kaszt figuráit, akármilyen okból.: - Hol a sapkád? Puff!

Történetünk nyomozója is néha bizony odacsap a hajlongó pórnépnek, ha arról van szó.

Azután az sem segít, hogy az én rossz szememnek a keletiek, nagyjából, egyformák. Még jó, hogy volt pár női szereplő, így azokat el tudtam különíteni a többiektől.

Azután az sem segített a film könnyen emészthetőségében, hogy Tarantinot megszégyenítő módon ugrálunk az idősíkok között és támpontot, segítséget nem sokat kapunk.

Meg merem kockáztatni, hogy ha nincs felirat a filmhez, talán ha 10%-ot tudtam volna dekódolni a filmből. Volt felirat, de így is csupán azt merem állítani, hogy a filmet félig értem. Nekem kellemetlen.

Másrészt a film kicsit emlékeztet Agatha Christie munkásságára, sőt, más fórumon valaki okosan felvetette, hogy megidézi a mozi, Umberto Eco méltán legismertebb munkáját, a Sherlock Holmes-i alapokra felépített, középkor végi, kolostoros drámát, "A rózsa nevét".

A "Véreső" nyomozója nyomoz, igaz közel sem olyan kifinomult agymunkát kapunk, mint Sean Connery esetében. Néha kiveri a választ a nyomorultból, máskor két tárgyat nézeget és rátör a felismerés, amire azután komplett vélemény-várat húz fel. Nem tudom, hogy jut adott esetben a végkövetkeztetésre, de bánja a fene.

Egy idő után kiderül, hogy szigetünknek sötét a múltja és bárki lehet áldozat vagy a gyilkos. Aki vagy egy szellem... vagy ki?
A legfontosabb női szereplő persze gyönyörű...

A kulturális különbözőségek ellenére a Véreső szórakoztató darab. Igaz, befogadni nem biztos, hogy mindenki képes.

Figyeld:
- A gyilkosságok ötletesek, szépek kivitelezettek. Kellően betegek, ahogy a keletiektől elvárható.
- A filmet. Ha nem figyelsz, elveszel a sok részletben.

65%

Novella: A meteorit (2007)

A meteorit



Három éve cikkeztek a közeledő végzetről. Kezdetben csak annyit tudtak megmondani az „okosok”, hogy kb. három év múlva belénk csapódik a meteor. A földbe. Az idő múlásával persze egyre pontosabb adatokkal szolgált a média. A végén, helyre és percre pontos számításokkal. De addigra mi már megtettük, amit lehetett.
Akkor tizenhét voltam, szinte kölyök, ma húsz. Akkor még ártatlan voltam, szűz, minden tekintetben, mára már elvesztettem magamból azt a tisztaságot.

Amikor először hallottam a meteoritról, és felfogtam, mire számíthatunk, elszöktem otthonról. Azzal, hogy azt jósolták, hogy a becsapódás után elpusztul a földi élet, azzal addigi életem teljesen értelmét vesztette. A céljaim, a lázadáson kívül, teljesen megváltoztak. Haszontalan volt tanulni többé, beilleszkedni, megfelelni a családomnak. Tinédzser voltam, azok minden jellemvonásával. Egy fülledt éjszaka leléptem, búcsúlevél nélkül, tervekkel telve. Vándorlásaim során néhány hasonló felfogású srác mellém csapódott, vagy én melléjük. Mit számít ez ma már. Jelenleg én vagyok a csoportom vezetője. Elzarándokoltunk a hegyekbe, lehetőleg elkerülve a hasonló csoportokat, bevettük magunkat egy barlangba és ott éltünk. Nem csak mi tettünk így. Az akkor még működő híradások több száz hasonló érdekközösségről számoltak be. Tudtuk jól, hogy ha eljön a meteor, valószínűleg a barlang sem véd meg, de legalább magunk voltunk, némi reménnyel, felügyelet és irányítás nélkül.
A túléléshez az élelmet a hegy lába körül szedtük, loptuk össze, koncentrikus körökben terjeszkedve, feltörve bármit, amit lakat zárt el előlünk. Ezen a környéken, talán pont a hegyek unalmas háttere miatt, de alig maradtak emberek. Sokan a nagyobb városokba költöztek, vagy inkább vándoroltak, hogy utolsó napjaikban még kicsit kiéljék magukat, vagy együtt legyenek szeretteikkel.

Voltak magányos remeték, az igazi kívülállók, de ők kerültek minket. A barlang birtokbavételének első hetében egy rossz arcú háromfős felnőtt bandával gyűlt meg a bajunk, - valószínűleg egy kisebb serifi hivatalból szökhettek meg, talán megölve a rendfenntartókat is – akiket némi csetepaté árán megfutamítottunk. Legalábbis azt a kettőt, akit nem öltünk meg. A harmadikat okulásképpen a barlang bejárata fölé húztuk. Nem éreztünk lelkiismeret furdalást.
Néhány napig még kettőzött őrséget állítottunk, majd fokozatosan alábbhagyott az éberségünk. Ennek ellenére az a két fickó nem jött soha többet vissza.

Három éve tudtuk meg, hogy a meteor becsapódik, elpusztítva az életet a földön, és alig hat-hetünk maradt hátra. A híreket egy ütött-kopott rádión – mivel ez elemmel működött - követtük figyelemmel. A televíziót nem tudtuk üzemeltetni a föld alatt, áramellátás hiányában. A rádióból megtudtuk, nem nagyon maradt ember, aki televíziós műsor készített volna. Megritkultak a rádióadások is. Volt, hogy egész nap végtelenítve játszották ugyanazokat a zenéket. A halál torkában keveseket motivált a munka.


Mi sem nagyon pihentük, szórakoztunk. Semmi olyasmivel nem mulattuk az időt, mint amivel a hasonló korú fiatalok. Szerszámokat loptunk raktárakból, elhagyott építési területekről, lezárt nyaralókból, lakásokból és ástunk, a terveim szerint. A hegy gyomrában, a hegy közepébe. A hegy szívébe!
Nem volt egy kolosszális terv, beláthatom, de az ilyen iskolakerülő fiataloktól, mint mi ötvenen erre futotta. Ha nem lett volna meteor, biztosan kivétel nélkül zűrös fiúk lettünk volna. Iskola után a téren összeverekedők, sportösztöndíjasok, galeri-alapítók. Csupa zavart és problémás kamasz.
A tervünk egyébként nem volt teljesen légből kapott. Hallottuk, hogy a kormány hasonló módon szeretné biztosítani a föld népességének megmaradását. Csak ők nagyban gondolkodtak.
A fennakadásokat elkerülendő két csoportban dolgoztunk. Voltak fegyvereseink és voltak ásóink. A szerepeket hetente cseréltük. A miheztartás végett. A fegyveresek néha túljátszották a szerepüket, és azt hitték, hatalmuk van a többiek felett. Csak a szerepcserével lehetett kordában tartani az eluralkodó indulatokat.
Amit kitermeltünk, az a barlang bejárata körül helyeztük el, meg körbe a hegyen. Keményen dolgoztunk, és naponta adtunk hálát az istennek, hogy eddig nem jöttek emberek, hogy megakadályozzák, vagy kisajátítsák a munkánkat. Addig legalábbis.
A járatok szépen haladtak lefelé és néhány felfelé is, a szellőzést megoldandó. A környékről hordtunk be fákat dúcolásnak, máshova hűtőket, vasszerkezeteket építettünk, csapóajtó gyanánt. Gyermeteg ötlet volt, mint említettem.
Hat-hetünk volt hátra!
A tervünkben elérkezett a kényes rész! Szükségünk volt még asszonyokra. Lányokra, akikkel majd átvészeljük a por, jég és unalom hónapjait. A rádióban hosszú éveket mondtak, míg helyreáll a klíma odafent, de azért volt bennünk optimizmus. Lányok kellettek társaságnak és valamennyiünk számára elegendő élelem.
Egyik sem nézett ki könnyű feladatnak. És az élelem szerzése, raktározása lett a nehezebb. A távolságok és behordás nehézségei miatt. Autókat állítottunk üzembe, hogy azok segítségével szállítsuk a barlanghoz, amit találtunk. Roppant megterhelőnek bizonyuló munka lett belőle. A sérült utak, lerobbanó járművek arra kényszeríttettek minket, hogy egyikből ki, másikba berámoljunk. Megoldottuk, de időben rengeteg pluszmunkát jelentett.
Közel ötven fiú dolgozott a hegyben így pontosan ennyi lányra volt szükségünk. Optimális esetben, ha jut mindenkire társ, úgy könnyebb lesz észnél maradni. Szerencsére valamennyien izmos és női szemmel csinos férfiak lettünk a rendszeres robottól. Nem volt köztünk túlsúlyos egyed, vagy kifejezetten rosszképű. Már a vándorlásunk során, amikor összeverbuválódtunk, akkor csupa stramm kölyök voltunk. Becsúszott két homoszexuális, de ők kínosan ügyeltek rá, hogy vonzalmuk irántunk ne derüljön ki. Pedig ha tudom, megspórolunk két lányt magunknak. Később ez is okozott feszültséget, de akkor már olyan mindegy volt.
Amíg negyvenen a hegyet aprítottuk, tízen az élelmet és a nőket kezdték „megszerezni”. Toboroztunk, pont, mint a hadsereg. Volt olyan lány, akinek elég volt megpendíteni a menekülés ilyetén lehetőségét. Volt, akit szabályosan elraboltunk, annyira csinos külsővel rendelkezett. Persze ők is hamar ránk hangolódtak. Volt, aki meghallhatott valamit, egy pletykát, egy sugallatot és maga vándorolt fel hozzánk a hegyre. Sajnos, közülük kerültek ki a legrondábbak, így gyakran előfordult, hogy visszafordítottuk őket. Kaptunk átkot a fejünkre, eleget!
Mind sűrűbben jöttek a felnőttek, hogy részt vegyenek a menekülésünkből, de mi következetesen elküldtük őket. Férfiak, akik erejükkel akartak imponálni, vagy éppen ötleteikkel. Nők, akik a testüket adták volna el egyetlen talpalatnyi földért. Nem foglalkoztunk velük. Elegen voltunk a munkára, csak nőkre volt szükségünk, koloncra nem.
Akit lehetett, szép szóval eresztettünk szélnek, akit nem, azt erőszakkal. Szerencsére ötvenen elég erős csapattá terebélyesedtünk. A nők egyenletesen gyarapodtak. Csinos lányok, szép arcúak, jó testtel, kívánatos idomokkal. Mire csak napok maradtak hátra a pusztulásig, készen állt ötven pár Ádám és Éva, hogy alászálljon a pokolba.

A pokol pedig be fog köszönteni. Ez biztos volt! A rádióadások töredékesek lettek, de egy lánnyal folyamatosan figyeltettük, hogy tudjuk, mikor jön a meteor. Előrelátásomnak köszönhetően elegendő konzervet halmoztunk fel a hegy legaljában. A természet segítségünkre volt, mert ráakadtunk egy víz által kivájt csarnokra, aminek közepében még csergedezett egy apró folyó. Ez lett a hálóterem.
Az élelmet sok, egymástól független kamrácskába pakoltuk, hogy ha egy, vagy kettő be is omlana, elzáródna előlünk, még akkor is maradjon elég. A hálóteremből is tovább ástunk szerte-szét, pontosan úgy, ahogyan a hangyák tennék. Lefelé. Királynőnk nem volt csupán. Bizonyos szempontból egy király volt; én.
A fiúk és lányok között fellépő konfliktusokat vasszigorral tartottam kordában. Fenyítéssel és kötözéssel. Nem a legjobb módszerek, belátom, de nagyon keveset tudtunk a közösségi normákról. Ezt a szót is úgy hallottam valahol… Szükség volt ezekre a megkötésekre. Semmi szükségünk a becsapódás előtt a feszültségre. Igyekeztem a feladatra összpontosítani az el-elkalandozó figyelmüket, ami nem volt csoda, hisz maguk is gyerekek még, akik szívesebben szórakoztak volna a világ vége előtt, mint, hogy kemény munkával töltsék azt.
Ezért éreztem szükségét, hogy nap-nap után emlékeztessem őket rá, hogy csak így élhetjük túl.
Hittek is bennem, nem is.
A rádiókból, mielőtt végleg elnémultak volna, már tudtuk a becsapódás pontosan kiszámított helyét és idejét. Három hetünk maradt a munkánk befejezésére. Igyekeznünk kellett, és az utolsó pillanatokban is felléptek problémák.
Négy fiú és hat lány elszökött. Takarodó után osonhattak ki maroknyian, meggyőzték az éjszakai őrséget és leléptek, védtelenül hagyva órákra a bejáratunkat. A szökésük ténye annyira nem érdekelt, lévén a munka oroszlánrészén rég túl voltunk, de ami jobban zavart, hogy felnőttek vad hordája akarta elfoglalni a menedékünket és trehányságukkal és árulásukkal akár a kezükre is játszhatták volna a kemény munkával felépített menedékünket. Ez felháborított. Hol voltak ezek a felnőttek, amikor dolgozni kellett? Amikor véres verejtékkel ástuk ki az agyagos földet? Hol? Hol, amikor keserves lassúsággal hordtuk be a túléléshez szükséges holmikat?
Ellentmondás persze ez, hisz mi magunk nem engedtünk közénk felnőtteket, hogy segíthessenek. Gyerekek voltunk, akik nem akartak felnőttektől függeni. Egy csapat Pán Péter és Wendy, seholsincs országban!
Most bezzeg, amikor napjaink maradtak elbújni, mint a pondrók, erőszakkal akarták elbitorolni azt, ami a jogos jussunk. Kiszórakozták magukat és rájöttek, menekülni kell. Bezzeg most már a föld alá akartak kerülni, csak nem úgy, ahogy én gondoltam. Nem hagyhattam. Fegyvereket már jó előre loptunk innen-onnan. Ideje volt a használatukra.
A heves támadásra, melyet ellenünk intéztek, sokkal hevesebb viszont-támadással reagáltunk. A maroknyi nő és férfi riadt bárányként menekült vissza az elnéptelenedett városokba. A csapatuk felét öltük meg. Bestiális módon. Állatokká vedlettünk, de akkor ez tűnt normálisnak. Csak vaskézzel lehet elrettenteni azt, aki kétségbeesett. Az első támadás után viszonylag kis veszteséggel zártunk. Egy fiú és két lány. A szökés és ez miatt már nem maradt meg az egyensúly a fiúk és lányok csoportjában, de nem maradt idő ezen keseregni.

Egy hetünk maradt.

A következő támadásuk erőt merített kétségbeesésükből. Ők is használtak fegyvert. Öt fiú és három lány esett el a tűzharcokban. Néhány felnőtt végül bejutott a barlangrendszerbe, de őket, helyismeretünk segítségével, csapdába csaltuk és egyenként kivégeztük. Leírhatatlan elégtételt éreztem, amikor az arcukba lőttem. A társaim, éreztem, kezdtek megváltozni irányomban. A kezdeti tisztelet, amit a csapat vezetőjeként vívtam ki, fokozatosan átalakult egyfajta vallásos félelemmé. Rettegtek tőlem, de bennem látták azt, aki megmenti őket, akármilyen áron. Néha én is így éreztem.
A holttesteket a barlang bejárata köré dobáltuk. Annyi idő nem maradt, hogy eltemessük, a holttesteket, meg nem akartunk ezekkel az idegen fosztogatókkal foglalkozni, egyetlen percet sem. Tudtam, bármikor újra támadhatnak és azt már nem akartam a felszínen kivárni.
Az utolsó roham elől csak úgy tudtunk megmenekülni, hogy magunkra omlasztottuk a barlangunk bejáratát. Csupán abban reménykedhettünk, hogy nem maradt annyi idejük, hogy utat ássanak maguknak és eljussanak a menedékünkbe. Halálra ítéltük őket, mi a maroknyi gyermek, több száz, vagy tán több ezer felnőttet. Nyilván, az állam nem tudott mindenkiről gondoskodni, és elrejteni a dollármilliókból készített bunkereiben. Nyilván, sokkal többen akartak a föld alá kerülni, az utolsó percekben, mint amennyi embert a föld magába bírt fogadni.
Mélyen voltunk, de behallatszott, hogy munkagépeket vetnek be a föld megmozgatására. Nagyon el akartak jutni hozzánk. Nem volt erre elég idejük. A gépek hangja átszivárgott hozzánk, de az emberek jajszavai, sírása, átkozódása nem. Pedig biztos voltam benn, jutna belőle bőven!

Azután eljött az a nap.

A meteorit becsapódott, és meteorrá változott, pusztulásba taszítva a földünket.
Még a barlangrendszer legmélyén is éreztük, ahogyan a világ megremeg. A föld mérgesen morgott, végtelen órákon keresztül, akár egy kivénhedt, hamis kutya. Tudtuk, odafent megváltozott a valóság.
Idelent sem úsztuk meg a becsapódást. A barlang felső járatai közül szinte valamennyi beomlott, maga alá temetve a kiküldött őröket. Nyolc fiú és kilenc lány lett a törmelék foglya. Néhányuk sikolyait napokig hallottuk kiszűrődni a folyosókon felhalmozódott omladék alól, de tehetetlenek voltunk. Alig mertünk dolgozni az omlás után. Sötétben maradtunk. Nem gyújthattunk fényeket, töménytelen gyertyánk ellenére, mivel minden csepp oxigénre szükségünk lehetett a közeljövőben. Az ötletesen kialakított szellőzőjárataink nagy része megsemmisült, az a pár, amelyik nem záródott el, a felszínen tomboló pokolnak köszönhetően nem látta el a feladatát. Egyszerűen hibáztunk, amikor azt hittük, lesz honnan levegőt szerezni. Talán, ha a hálóterembe növényeket tudunk telepíteni. Talán, ha még van két évünk. Talán és talán. Ezer talán!
A kétségbeesés őrületbe és erőszakba hajszolta a csoportunk megmaradt tagjait. Acsarkodó Ádámokká és Évákká változtunk. A túlélők minduntalan egymásnak estek, erőszakoskodtak a gyengébbekkel. A legkisebb viták ökölharcban végződtek. Néhányan kétségbeesésükben az öngyilkosságba menekültek. Egy hét alatt a maroknyivá apadt az eredetileg százfős csapatunk. Már nem tűnt olyan jó ötletnek a tervem. Akkor már sokkal szimpatikusabbnak tűnt az, hogy a meteor becsapódási helyén állva vártuk volna a halált. De késő bánat, eb gondolat!


Néha félrevonultam a sötétségbe és sírtam. Öklömmel betapasztottam a számat, hogy ne hallják meg nyüszítésemet. Még maradtak olyanok, akik bíztak bennem. Én voltam az egyetlen támaszuk, és ha én is feladom, valamennyien feladják. A társam, egy csinos, erős lány, egyre többet beszélt arról, hogy lemegy a barlang aljába, keres egy meredélyt, és a semmibe veti magát.
Talán egy hét múlva lehetett, - az idő furcsán telt ebben a folyamatos sötétségben és bezártságban - hogy reggel nem találtam magam mellett. Nem indultam a keresésére. Akkor kezdtem leírni a történetünket, egy pislákoló gyertyánál. Ha valaki, valaha megtalálja, okuljon a tragédiánkból. Ha túléljük; akkor elégetem!
Az oxigén egyre jobban besűrűsödött. Az egyik fiú, aki a meteor előtt (már így neveztük az előző életünket: meteor előtti) okosnak számított, azt állította, hogy a széndioxid-szint növekszik folyamatosan, és végezni fog velünk. Néhányan ismét pánikba estek. Már nem telt el nap, hogy ne választotta volna valaki a mélység megnyugtató hűvösét. A mélység elfogadott végső menedék lett. Egyfajta kicsavart Taigetosz. A gyengék mentsvára. Akik erősek voltak és maradtak, legyengültek és hallucináltak az oxigénhiánytól. A szellőzőkön sűrű, füstös levegő csordogált be hozzánk, de ahhoz nagyon kevés, hogy megtisztítsa a barlangot.
Már azon összevesztek, mikor ki üljön a kürtők alá, az aránylag frissebb levegőt beszívni.
Nem maradt erőm megállítani őket. Nem akartam! Volt, akit megöltek, a vitákban. Egy fiú ámokfutásba kezdett. Ötünket megölte, mire egyikünk leterítette. A lövés beomlasztotta a hálótermet. Csak a szerencsének köszönhetem, hogy az alsó járatok egyikébe tudtunk menekülni.
Négyen maradtunk. Beszorultunk a mélység és a hálóterem közé. Szerencsénkre, ezen a helyen is kialakítottunk egy raktárt, ággyal, vízzel (ami már kezdett poshadni) élelmiszerrel, meg holmikkal, amik a túléléshez kellenek. Nagyon hiányzott a hálóterem apró csermelye. Igaz, annak is beszennyeződött a vize, de jól esett megmosni benne ragacsos arcomat.
Négyen maradtunk! Három lány és én! Ahhoz, hogy ne adjam fel az épp eszemet, elég lesz nekem egy társ is.
Kiválasztottam a számomra legmegfelelőbbet, a másik kettőt pedig álmában megfojtottam. Holttestüket egymás után a mélység mellé vonszoltam, majd végül beletaszítottam.
Olyan sokan voltunk! Olyan kevesen maradtunk!
Nem így kellett volna történnie. Gyertyánk alig maradt. Az utolsó ceruzám csonkját koptatom el. Nem tudom, mit hoz a holnap.
Talán leugrom a mélybe.
Igen, ezt fogom tenni.
Megfogom a lány, Kristy, vagy hogy hívják, mindegy, kezét, és leugrom. Ha akar jönni velem, ha nem. Hogy ne legyek odalent egyedül.
Hogy ne ugorjak egyedül.
Igen, ezt fogom tenni!


-          Kristy! Vagy hogy hívnak! Add a kezed!

Novella: Kismacska a fán (2006)

Kismacska a fán

(Végleges változat)



A kismacska vörös téglaház sarkánál ült, mancsát nyalogatva. Farka fel-alá kígyózott, meg-megzörgetve egy gyűrött újságpapírt. A teret nézte, az emberi forgatagot. Zöld szemei fürkészően követték a siető embereket. Mikor végzett a mosdással lustán körbefordult. Élelmet keresett az utca forgatagában.
Egyedül maradt pár hete, anyját elcsapta egy autó, testvérei szétszéledtek. Nem tudhatta, de egyetlen testvére került jó helyre, egy kislányhoz, a többiek már elpusztultak.
Óvatosan és kapkodva szedte mancsait a hideg betonon. Az ősz gyorsabban jött, mint egyébként. A lombkoronák nagyja még zöldellt, de a hideg levegő már néhol sárgásra csípte a levelek hegyét.
A macska nem nagyon merészkedett ki az emberek közé, de az éhsége erősebbnek bizonyult félelménél. A kukák körül szimatolt, felette a földről, amit talált. Szendvicscsücsök, abból is a húst, a szalámit, egy darab cukorkát, amit elropogtatott. Fagylalttölcsér leejtett maradékát, ami körül már hangyák nyüzsögtek. Bármire rávetette magát, ami eleségnek tűnt. Egy illatozó kukába még bele is ugrott, hogy valamit találjon. Egy zsíros pizzaszelet lett jutalma, amit kivonszolt a szemetesből egy magas társasház sarkába. A tészta nagyját nem ette meg, de a sajtot és a feltétet befalta. A sárga zsír összemaszatolta apró pofáját. Nyelvével elégedetten nyalogatta a száját. A figyelme alig pillanatokra lanyhulhatott el, amikor mögötte felmordult egy kutya. Számkivetett korcs volt, éhes és elszánt. Ha nem morog, rajtaüthetett volna a cirmoson, de elárulta magát, így a cica azonnal menekülni kezdett.
Kiszaladt az útra, nem nézett sem jobbra, sem balra, csak a métereket akarta felfalni a lábaival. A kutya mögötte loholt, nyálát csorgatva, néha csaholva. Akarta a macskát, hogy kis testét addig rázza, míg élettelen nem lesz, ő sem tudta miért. Talán, hogy megegye, talán, hogy csak a felzabált pizzáért vegyen elégtételt, talán, mert szinte minden kutyába benne van a vadászösztön.


A két állat, hangos lármával száguldott keresztül a városka unalmas utcáin. A szürke kockaköveken kavargott mögöttük a lehullott levél. Az emberek érdeklődve fordultak utánuk, ki a kutyának, ki a cicának szurkolva, de annyira senkit sem érdekelt az esemény, hogy közbeavatkozzon, vagy kövesse őket.
A cica volt a rugalmasabb, de a kutya volt a kitartóbb. A macskának nem volt terve a menekülésre. Csak szaladt, kapkodta a lábait, miközben a szíve mind erősebben pumpálta a vérét, már-már a pukkadásig.
A fa mintha a földből nőtt volna ki elé. Ugrott, fordult, és hipp-hopp, előtte magasodott ez az óriási tölgyfa. Elrugaszkodott a talajtól. Karmai a levegőben nyíltak ki, teste meghajlott az erőfeszítéstől és szinte belecsapódott a fa oldalába, alig egy méterre a földtől és ugyanazzal a sebességgel kapaszkodott tovább, szőrét és fakérget hullatva az érkező korcsra. Még a kutyában is volt annyi lendület, hogy felszaladjon valameddig, de a gravitáció ma sem ment szabadnapra, így kecsesen körbefordult és visszaesett. Az oldalára érkezett. Nagyon beütötte, és először azt hitte, valaki, akit nem vett észre, megrúghatta, vagy dobhatta. Körbeugatott, félve és csalódottan, míg végül tekintete a fa lombjai között bujkáló cicán állapodott meg.
A cica prüszkölt, fújtatott.
A korcs morgott, ugatott.
Talán egy percig néztek egymással farkasszemet, amikor a kutya elunta a bámészkodást. A futás közben kitartó volt, mert fáradozása kecsegtetett némi reménnyel, de most, hogy a remény tárgya elérhetetlen magasságból bámult le rá, elhagyta a tűz. Levizelte a fa tövét, kapargatta egy kicsit a vastag, kiálló gyökereket, majd elsomfordált.

A cica még sokáig bámult utána, csak amikor amaz eltűnt és a szél sem hordta többé felé a szagát, akkor forgatta körbe a fejét, hogy megnézze, hova került.
Hatalmas lombkorona terült szét körülötte. A legalsó ágak jó három méterre lehettek a park kusza gyepétől. Furcsállta kissé, mert fölfelé futtában nem tűnt olyan magasnak.
Szél akaszkodott a levelekbe, megbillentve az ágat, amin ült. Karmai belevájtak a fába, támaszt keresve rajta. Lefelé nem mehetett. Félt. Túl messze van. Megütheti magát.
Fölfelé kell tehát mennie. Nem tudta mi vár arrafelé rá, de a tátongó mélység elriasztotta. Oda nem mehet. Ó, nem, semmiképp sem!
Tapogatódzva haladt fölfelé, vastag és vékony ágak sűrűjében. Keresgélt, hátha rábukkan egy megszokott kukára, egy padra, egy kartondobozra, amiben elrejtőzhet. Valami, amit már ismert.
Csakhogy egy fán volt, egy kihalt park közepén, a készülődő vihar útjában. Egyedül és magányosan. Az egyetlen, amit talált, egy kiszáradt fészek volt, törött tojáshéjdarabkákkal a fenekén. Elrágcsálta a meszes maradványokat, de a fészek lakóit, már ha éltek még egyáltalán, nem látta. Valószínűleg már réges-régen kirepültek. Ők tudtak repülni, a cica nem.

A legfelső ágakig kapaszkodott, ahol körülnézett a hatalmas világba és elkeseredett nyávogásba kezdett. Senki sem hallotta panaszos énekét.

Novella: A hídon (2005)

A lány a híd közepén állt. Lefelé bámult, az alant kavargó fehér ködbe. A fiú az autóban maradt. Zavartan dobolt a kormányon. A zene erőteljesen dübörgött a hangszórókból. Senki sem tartózkodott a közelben.

      A fiú sértetten bámult előre, keresztül a szélvédőn, bele a semmibe. Sötétedett.
A híd két végén álló szürke póznákon bekapcsolták a lámpákat. A halogén halkan duruzsolt.
A lány, fázósan magába karolt. Amit közölt a fiúval, cseppet sem volt ínyére a másiknak, sőt, kihozta sodrából. A lány a legféltettebb titkát osztotta meg a társával, ám az ahelyett, hogy vele örült volna, kikelt magából és megsértődött. A lány finoman tudatta a fiúval; terhes. Támogatást és szeretetet áhított, de értetlenséget és ellenségességet kapott. Már bánta a pillanatot, hogy szóba hozta.

A fiú kétségbe esett. Alig múlt húsz. Mindenre éretlen volt. Apaságra, családi életre, és még a kapcsolatára is. A feje lágya nem nőtt még be. Az ágyba bújni, ahhoz értett, de azon felül semmit nem ért.
A lány mind jobban elkeseredett. Benne pozitív gondolatok kavarogtak, de mivel már ismerte a másik véleményét, elhagyta a jókedv. Alig egy perce még az autóban üldögéltek, nevetve, vidáman.

Rick megállt a híd közepén. A rádióból kemény rock áradt ki, megtörve a szürkület csendjét. Sarah mosolyogva nézte a fiú profilját. A sápadt fényben idegennek tetszett a fiú arcának határozott éle. Sápadt bőre szinte világított. Orra hegye csillogott, száját beharapta. Abban a pillanatban a lány nagyon szerette. Három hónapja jártak.
Rick elfordította a kulcsot a zárban. A motor dohogva leállt, a zene elnémult.
Sarah felé fordult. Szemében mohóság játszott a kéjjel.
  • Itt sosem jár senki. Megtennéd nekem?
  • Tessék? - kérdezte a lány zavartan. Tett már ilyet, és élvezte, de nem a szabadban, ahol bárki megláthatja őket.
  • Úgy érted, tegyem meg.
Rick bólogatott. Keze az övére csúszott. Kioldotta a szíjat, két ujjal, és kikapcsolta a gombot.
  • De előtte mondani szeretnék valamit. - szólt a lány.
Rickkel megfordult a világ. Mintha a lány veséjébe látott volna, megfeszült, gyomra pedig görcsbe rándult.
A lány ebből semmit sem vett észre. Folytatta, amit elkezdett mondani.
  • Azt hiszem, kicsit komolyabban kellene kezelnünk a kapcsolatunkat. Terhes vagyok.
Rick vágyai olyan gyorsan lohadtak le, mint egy tehervagon, amikor leszaladva a sínről az árokba fordul. Heréi összezsugorodtak, mint két apró mazsola. Egyetlen, durva kérdésre futotta elfúló tüdejéből.
  • Megörültél?
Sarah arcán rózsaszín pír futott végig. Ha pofon vágják, az sem fájt volna jobban.
Feltépte a kocsi ajtaját és egy lendülettel a híd korlátjánál termett.
Rick nagyon rosszul lett. Ezer kérdés villant az agyába, és a felére sem tudta a választ. Alig múlt húsz, és nem érezte magát érettnek. A jövőjét olyan homályosan képzelte el, mint a szélvédő előtt elterülő látványt. Amiben biztos volt, az annyi volt, hogy nem érezte magát készen egy gyermek felnevelésére.

Még gyerek volt ő maga is. Visszakapcsolta a zenét, hogy elnyomja a gondolatait.
Sarah vékony ujjai rákulcsolódtak a korlát hideg fémjére. Vastag zománcréteg simult alulról a kezének. Sokszor átfestették már a vasat. A rozsda itt-ott kikezdte. A szél szemtelenül az arcába vágott. Haja zabolázatlanul kavargott ovális arca körül. A könnyek csípték a szemét.
Rick koncentrált a rádióra. A zene néha segített, hogy ne vesszen el a gondolatok áradatában. Eddig azt hitte, szereti a lányt, de amikor az kiugrott a kocsiból, tudta, hogy gyűlöli. Tanácstalanul verte az ütemet a műszerfalon. Nem tudott hideg fejjel gondolkodni. Menekülni akart a világból, a lehetséges felelősség elől. Nem tudta, mit akar Sarah, de abból, ahogyan közölte vele a hírt, úgy vélte, a lány meg akarja tartani a kicsit. Rick ezt nem akarta. Minden porcikája tiltakozott az események sodra ellen.
Három hónapja jártak. Sarah nagyon kedves volt, de Rick inkább csak a kedvét lelte benne. Kettejük közül a lány ragaszkodott jobban. Szülei elváltak, és alkoholista anyjával élt együtt. Rick szülei tehetőseknek voltak mondhatók, bár a gazdagtól messze álltak. A városban mindenki ismerte őket.

Sarah-t nem. 
Fél éve költöztek a városba, apja elől menekülve. A férfi, anyjához hasonlóan szerette az italt, csak ő verte is a lányt, az anyjával ellentétben. Az anyja legalább nem lett erőszakos, ha ivott.
Rick a lány felé fordult. A hátát látta. A kabátot cibálta a húzat, ugyanúgy, mint a lány haját. Máskor szívesen túrt a gesztenyebarna fürtökbe. Szerette szagolgatni a lány haját, vagy csak egyszerűen az ölére húzta a fejét.

Sarah ujjai elfehéredtek, olyan erővel markolta a korlátot. A csalódottság legyűrte, megtörte. Eleredtek a könnyei. Elhagyta az ereje. Összecsuklott.
Rick szenvtelenül nézte a lányt, amíg az leroskadt a földre. Még csak meg sem próbálta vigasztalni. Az egoizmusa legyőzte. Csak magára tudott gondolni. Végül, mivel a nap már eléggé elbújt a látóhatár szélén, kilépett a kocsiból.

A lány mellé sétált, aztán mellé guggolt. Keze bizonytalanul a lány térde felé tévedt, de nem merte megérinteni, mert tudat alatt ezzel is azt remélte, hogy meg nem történté teszi az eseményeket. Ostoba gondolat egy húszéves fiú elméjéből.
  • Jól vagy, Sarah?
  • Hagyj békén.
  • Hazaviszlek.
  • Nem kell.
  • Hazaviszlek.
  • Nem. Hagyj békén.
Rick kifogyott a mondandóból. Felállt és beült a kocsijába. Beindította a motort. Savanyú arccal bámult körbe.
Gyorsan sötétedett.
Letekerte az ablakot, és utoljára kiszólt a lánynak.
  • Ne csináld ezt. Gyere velem. Meg kell beszélnünk a dolgokat.
Sarah ráemelte könnyáztatta arcát.
  • Olyan vagy, mint a többiek. Nem szeretsz. Sohasem szerettél. Nincs miről beszélnünk.
  • Megérthetnél engem is. - könyörgött a fiú. - Fiatal vagyok egy család alapításához. Nekem nem kell gyerek. Élni akarok.
Sarah elnevette magát.
  • Élni? Na, tűnj el innen.
Rick nem tudta, mi a helyes ebben a pillanatban. Legszívesebben felhívta volna az apját, hogy tanácsát kérje. Az öve még mindig kioldottan tekeredett a derekára. Megigazította.
Sarah kiegyenesedett. Leseperte ruháját, majd megigazította a ruháját. Dacosan bámult a fiú arcába.
  • Hord el magad.
Rick lenyelte, amit mondani akart. Elfordítva a kulcsot beröffentette a motort. Elgurult a lány mellől. Kopott autóját elnyelte a sűrűsödő köd. A zene foszlányait még vissza-visszahordta a szél.
Sarah megfordult.
  • Élni akarsz? - kérdezte a semmibe üvöltve. - Adok én neked életet.

Ezzel átemelte lábait a korláton, és a mélybe vetette magát.

2014. március 12., szerda

Found Footage: V/H/S (2012)

V/H/S (2012)

Rendezte: Sokan... Megtekinthető az imdb oldalán...

A Found-Footage speciális filmes műfaj. A legtöbb esetben, amatőr felvételekből összeállított, dokumentumfilmre emlékeztető jellegű elmesélése egy általában hihetetlen, valóságosnak mondott - pl. a reklámokban azt sejtetik, hogy amit látsz, megtörtént - de hamis történés. Ezért a rövidítése nálam csak simán FF, ami nem azt jelenti, hogy found-footage, hanem Fake Fuck, ami kb. nálam egyenlő a kamu-baszással, ami annyit tesz, felizgatnak, de átvernek... Fake Fuck!

Mert az FF filmek átverések. Mesterségesen elkészített képsorok, többnyire mesterien megszerkesztve, patikamérlegen adagolva az információt, amelyből összeáll végül egy hihetetlen esemény, látnivaló, történet.
Az FF filmek főleg kézi kamerával készülnek, a szereplők által. Valaki fogja a kezében, esetleg a homlokára, gomblyukba szerelt kamerán rögzíti a tartalmat. Azután van FF, ahol már ezt variálják egyéb kamerák felvételeivel, pl. térfigyelő rendszer, autóba telepített kém kamera, stb.
A lényeg, hogy elvileg valóságos eseményeket látunk. Ebből építenek fel egy fiktív történetet.
Az FF éppen ezért, a nézőt erőszakosan az eseményekbe rángató mivolta miatt - mert olyan, mintha tanúi lennénk valaminek - többnyire a horror és a sci-fi, az abszurd világába viszi a nézőt.
A kamera rángatózik... hirtelen vágások... szemcsés kép... töredezett időrend... esetleg egyéb maradék felvétel, amely "véletlenül" láthatóvá válik... bizonytalan lezárás. Ezek mind jellemzői lehetnek az FF-nek.

Found-Footage filmek a wikipédián. Angol szószedet, ettől függetlenül segít elmélyedni a témában. Ha végiglapozunk a címek között, kitűnik, hogy ezek a filmek zömükben a fantázia világába kalauzolják a nézőt. Ez különbözteti meg őket a dokumentum filmektől. Szóval a jelleg hasonló, épp csak a tartalom más. Az FF filmek lehetnek áldokumentum filmek. Ilyenkor a "megtalált" felvételeket összevegyítik egyéb felvételekkel, amelyeken esetleg fekete doboz felvételt hallhatunk, vagy egy a filmben fellépő témában szakértő személy szól hozzá az eseményekhez, melyeket látunk. Van FF film, amely végig csak az eseményt rögzítő képsorokat mutatja, lineárisan (Ideglelés), de van olyan is, amit "sorrendbe vágtak", felduzzasztottak egyéb, témához kapcsolódó képsorokkal, visszatekintésekkel (The Bay).

Az egyik első, jegyzett FF film a "Büntetés Park", melyben egy csapat hippit kergetnek meg a rend őrei egy sivatag közepén. Történetében már ez a film is elrugaszkodott a valóságtól, pedig speciális effektet nem tartalmaz. Egy évtized múlva az olasz realisztikus horror egyik legismertebb darabja, Cannibal Holocaust, használja fel a FF-et, egyfajta film a filmben koncepció keretein belül: Egy dokumentumfilm készítő csoport felvételeit találják meg a dzsungelben, amely megtekintése után megtudjuk, mi történt az eltűnt forgatócsoporttal. A fél elkészülte után rengeteg botrány főszereplője lett, a jól kezelt FF miatt. Az akkori, egyszeri néző nem készült fel az új stílus befogadására, rosszul értelmezte a látottakat, ezért elfogadta a látványt. A rendező, Ruggero Deodato tudna erről mesélni; ami azt illeti, a film rendezői kommentárjában mesél róla, milyen támadásoknak lett később kitéve a mozija miatt.

A V/H/S az FF műfajon belül szkeccsfilmnek tekinthető, mivel a film több, egymástól élesen különálló történetből áll, kevés kapcsolódási ponttal. Az egyik, a kerettörténet, ami összefogja a látottakat, a másik, hogy az összes FF epizód, egyetlen "gyűjteményből" kerül ki. Mintha egy ilyen kisfilmeket gyűjtő, egyfajta mozi fetisiszta válogatásából szemezgetnénk.

Van itt fiús bulit taccsra vágó női szeráf, leszbikus szerelmespár, gyilkossági hajlammal, vagy egy áldozati szertartásba botló részeg csürhe.
A történetek koherensen építkeznek, ezért sokszor mellékesnek tűnő bevillanások, apró részletek később, az egész megértésében fontosak lehetnek.
A V/H/S-t különálló filmélményként tagolt, töredezett mivolta miatt nem lehet nagyfilmként értékelni, ám mivel a legtöbb FF történetben tényleg nincs több szufla rövidfilm epizódnál, a szegmensek egyébként élvezhetőek, szórakoztatóak. A rendezők - voltak nyolcan - igyekeztek színesíteni a látottakat azzal, hogy kihasználva a technika adta lehetőségeket, többféle perspektívát használtak fel: szemüvegbe épített kamera, webkamera, stb. így igyekeztek ébren tartani az érdeklődést. A képsorok egyetlen komoly hátránya talán a realitás közeliség miatt ideges kamerarángások lehetnek.
Sajnos ez azonban az FF filmek egyik idegesítő velejárója. Igaz, ahogyan fejlődik a technika és a magánszférában található kamerák, felvevők minősége, lassan elhagyjuk az ilyen témájú filmekből ezeket a gyerekbetegségeket, mint a remegő kép. El is kell, hiszen a néző egy idő után immunitást fejleszt ki magában, a látottak miatt. Pont úgy, ahogy a modern világban már felszisszenünk, ha egy horrorfilm azzal az amatőr fogással él, hogy a szereplők azért nem tudnak segítséget hívni a telefonjukon, mert nincs térerő. A legtöbb esetben ezt már nem hisszük el. Az FF filmeknél a helyzet ugyanez; ha túl sok a "lényeget" nem mutató képsor, nem leszünk vevők a filmre, mert a néző, ha már "dokumentumról" van szó, látni akarja azt. Különös tekintettel arra, amit a rendező nem akar láttatni. (És ilyenkor szokták igénybe venni az utómunkát, a számítógép trükköket.

Mindenképpen látnod kell a filmet, ha szereted a műfajt. 2013-ban jött a folytatás és mivel van még benne kraft, várhatóak további részek.

A V/H/S azonban jól lavíroz...
70%

Alant videodrome véleménye, videóban: