2021. április 22., csütörtök

Könyvajánló: Saul Austerlitz: A Jóbarátok generáció (2020)

Könyvajánló: Saul Austerlitz: A Jóbarátok generáció (2020)

Austerlitz független íróként rendszeresen publikál az USA fontosabb magazinjaiban és néha könyveket jelentet meg, melyeknek fő témái leginkább a filmművészetet célozzák meg, azon belül az amerikai komikumot, sitcomokat, humoros sorozatokat. 2020 óta a "Jóbarátok" sorozattal foglalkozó, a kulisszák mögé látogató kötetét Magyari Andrea fordításában mi is megvásárolhatjuk.
Nem az első munka amelyik a tíz évadon keresztül bonyolódó szituációs komédia hátterével foglalkozik és a történet mögötti aprólékos, sok éves munka miatt nem is a legrészletesebb. Azonban, akik kedvelték és kedvelik a sorozatot, néhány olyan információ birtokába is juthatnak, amit talán annak idején a bulvár lapok esetleg kifelejtettek a repertoárjukból.
Nem állítom, hogy számomra is minden oldal az újdonság varázsával lett volna tele, azonban Austerlitz segít jobban belátni a színfalak mögé, hogy megérthessük, milyen munka egy sit-com sorozatban dolgozni, azt elkészíteni, főleg a forgatókönyvírókra fókuszálva, de megemlítve a stúdiót, a producereket és néha a színészeket és kapcsolatukat is.
Megemlít egy olyan történetet is, amiről annak idején egészen biztosan nem olvashattam - lehet, mert a bulvárt sosem követtem, csak a filmes lapokat - ami egy kisebb botrányhoz, majd pereskedéshez is vezetett az egyik női alkalmazottal kapcsolatban, amelyet a mai napig nem sikerült mindkét fél számára kielégítően lezárni és súrolhatta a #metoo kampány néhány éve kirobbant sajtó és média történetét.

Beleláthatunk, hogy az alkotók hogyan álltak a munkához, néha a családi élet rovására. Szóba kerülnek a színészek érzései a sikerrel kapcsolatban és egymáshoz való viszonyuk, mind a keresetük, mind Matthew Perry függőségeivel kapcsolatban.
Közel négyszáz oldalnyi filmberkekben kutató, enyhén felületes mégis szórakoztató kötet, amelyet a rajongóknak szívből ajánlok, bár, nem biztos, hogy nekik tud még újat mutatni.

Külön érdekesek azok a sorok, amelyek a sorozat túl homogén, fehér szereposztásával foglalkozik, kitérve arra, hogy ma már nem biztos, hogy sikeres lenne az Államokban egy olyan sorozat, amelyik ennyire szűkmarkúan bánik a nem fehér karakterekkel.

65% - De csak mert lehet, hogy kétszer ennyi információ sem elégített volna ki teljesen. Igen, a Jóbarátok jelenség feltárásához ez a kötet számomra csekély.

2021. április 20., kedd

Sztáranyák-sztárlányaik: Minnie Riperton - Maya Rudolph

Sztáranyák-sztárlányaik: Minnie Riperton - Maya Rudolph

Minnie Riperton, 1947-ben született, Minnie Julia Riperton Rudolph néve, Amerikában, Chicagoban. Zenét tanult, tizenévesen a The Gems formáció tagja. 1976-ban diagnosztizálják mellrákkal, de kiderül, hogy áttétes, ennek ellenére a fellépéseit rendre megtartja. 1979-ben pedig elhunyt, alig 31 évesen.
Azonban, szinte hihetetlen, de ilyen rövid kis életében is sikerült két gyermeknek életet adnia, és lánya, a filmkedvelőknek, egészen biztos ismerős, ha más nem, arcról. Maya Rudolph.
Riperton nem dolgozott színésznőként, de a Beatles Bors őrmesterében azért megjelenik, mint party-vendég. Ellenben, dalait rendre feldolgozzák filmekben, sorozatokban és a legnagyobb sikere, a Loving You, ilyen-olyan formában előkerül évente egy-egy produkcióban. 




Életében öt stúdió albumot adott ki és még halála után is készült egy, a korábban fel nem használt vagy már halála előtt elkészült anyagokból. 

Riperton 1947.nov.8.-án született, Illinois államban, Chicagoban. Édesanyja, Thelma Inez (1911-2005) és édesapja, Daniel Webster Riperton (1898-1991), aki Pullman vasúti kocsin volt kalauz és hordár. Nyolcan voltak testvérek és Minnie volt a legfiatalabb. Tehetsége korán kibukott, és már kicsiként táncolt, balettozott és énekelt. A Középiskolát végzi, mikor 16 évesen első szerződését megköti. Az első együttes, amiben jegyzik a "The Gems" nevű lánycsapat, ahonnan 1967-ben kilép, hogy átigazolhasson egy pszichedelikus zenét készítő csoporthoz, a "The Rotary Connectionhoz", ahol megismeri Richard Rudolph (1946) producer-dalszerzőt, akinek 1968-ban fiúgyermeket szül és 69-ben hozzámegy.

Részt vesz a "The Rotary Connection" utolsó albumának felvételén, majd Floridába költözik, ahol megszüli 1972-ben lányát, Maya-t. Ezután tovább vándorol, hogy Los Angelesben már Stevie Wonder csapatát erősítse. Wonder, a szakmai kapcsolatuk miatt segít neki elkészíteni a második stúdió albumot, a "Perfect Angel"-t, melyen helyet kapott a legismertebb dala, a Loving You, ami a lányának szóló altatódal volt eredetileg!
Azaz, amikor ezt a dalt hallgatod, gyakorlatilag a Maya Rudolph színésznő személyes altatódalát hallgatod!!! Ez szerintem fantasztikus apróság.
1976-ban, már a negyedik albumon dolgozott, mikor diagnosztizálták mellrákkal. A rák elleni harcáért Jimmy Carter tüntette ki az "Amerikai Rákellenes Társaság" kitüntetésével, majd ennek a szerveződésnek elnöke is lett. 1979-ig folyamatosan romlott az állapota, végül 1979.július 12.-én elhunyt.




Maya Rudolph 1972-ben született, már Floridában. Édesanyja az afro-amerikai Riperton, édesapja pedig a zsidó családból származott, többek között magyar ősökkel is rendelkező, Richard Rudolph. Már gyermekkorában egyik legjobb barátnője lesz Gwyneth Paltrow, és a Paltrow és Rudolph család még együtt is dolgoznak a Karaoke-t, mint pénzgyárat bemutató "Tuti duók" című zenés, keserédesen. Paltrow apja rendezte, Gwyneth az egyik főszereplő, Rudolphék pedig a film zenei szerkesztésében vállaltak szerepet.

Maya rendszeres vendége lesz a "Saturday Night Live"-nak és kezdetben kisebb filmszerepeket kap, hogy később ha főszereplő nem is, de annál fontosabb barát karaktereket alakítson. Első mozis megjelenése a Gattacában van, ahol egy nővérkét "alakít", abban a 2 másodpercben, amiben látjuk.

A kétezres évek első felében megismeri a későbbi férjét, Paul Thomas Andersont, aki fontosabb szerepet filmjében először a "Beépített hibában" ad nejének, aki akkor hét hónapos terhes. Lehet közrejátszik ebben az is, hogy Rudolph inkább komikai szerepekben érzi jól magát. Már, hogy a férje nem tolja be minden filmjében és nem a terhessége... Jelenleg négy gyermekük van.

Maya szerepel mozifilmekben és tévésorozatokban, de sokszor adja hangját is, egy-egy animált karakternek. Talán legismertebb alakítása a "Koszorúslányokban" volt.

2021. április 17., szombat

Az utolsó rítus - Host - Host (2020)

Az utolsó rítus - Host - Host (2020)



Rendezte: Rob Savage

A film Mafab lapja: Host (2020)

Megtekintés: Nyúlfark Found Footage alapú mozi, amelyet teljes egészében számítógépes csevegő programmal rögzítettek, így akinek a műfaj tetszik, ezt is szeretni fogja, mert viszonylag jól dolgozik a platformmal és nincs hosszabbra nyújtva, mint amennyi benne van.

Nem tudom mi lett a film címe a magyar keresztségben, de az egyértelműsített chrome fordítása, hogy "Műsorvezető", biztosan nem megfelelő. A filmben megjelenik egy spirituális vezető, azonban ő nem viszi végig a filmet és sorsa sem derül ki a végére. A film hat barátot mutat be, akik egy Internetes szeánszot tartanak, külsős és szakértői segítséggel, ami azután elszabadul a kezeik közül és pontot tesz az ügy végére. (Közben belebotlottam és a találó és nem túl kreatív "Az utolsó rítus" címmel került forgalmazásba magyarul.)

Alig egy óra, egyenletesen adagolt feszültség, mely ha még pakolnak bele kicsit, simán lehetett volna nagy játékfilm, így azonban inkább csak fesztiválokon és stream szolgáltatók "polcán" tudom elképzelni, moziban csak akkor, ha grindhouse produkciót csinálnak belőle és kap egy társfilmet vagy többet. Savage 2009 óta készít filmeket és ezekből néhány youtube-on is megtalálható. 2 perces mozijaiba is képes stílust villantani, így szerintem, ha nagyfilmeket fog majd készíteni, és hozza otthonról, amit tud, korrekt sikerei lesznek. Ha van ilyesmire időd, mindenképpen keres rá a rövidfilmjeire. Sok filmkészítő kezdte kicsiben, hogy azután ötleteiket nagyobb stúdiók producerei átemeljék gyöngyvászonra. A végeredmények sokszor elég felemásra sikerülnek, és hamar kiderül, ki tehetséges vagy csak szerencsés kókler, de az tény, hogyha ügyesen készítesz el egy jó ötletet, akkor benne van a pakliban, hogy egy nap megcsörren a telefonod és kapsz egy ajánlatot rá, hogy az álmodat elkészítsd nagyobb közönségnek. Hogy mi mindennek kell megfelelnie kezdő munkádnak, az azonban más kérdés.

A "Host" divatos témát boncolgat és még csak azt sem mondhatjuk, hogy mióta a found footage műfaj kilépett a kamerás felvételek kereteiből és már más filmrögzítéses platformokra is átvándorolt, nem készítették el ugyanazokat a témákat többen is, azonban ez tényleg sikerült darab. Igaz, megtalálhatóak benne a horror műfaját felhígító jumpscream jelenetek is, azonban fontosabb, hogy jól osztja be a játékidőt és a rémisztgetést. Talán egyetlen hibájának azt tudom felhozni, hogy még egy húsz perc betoldásával lehetett volna mozifilm is.
A filmben a szereplők saját nevükön szerepelnek, hogy könnyebb legyen az azonosulás és a szövegeik nagy része improvizáció eredménye, hogy a dokumentum jelleg, a realizmus jobban érzékelhető legyen. Egyikük köhögése pl. nem szerepelt a forgatókönyvbe, sem a többiek reakciója rá, amely így behozta a filmbe a jelent és a covid vírus jelenségét is, a maszkos jeleneteken kívül. Az applikáció a létező Zoom csevegőprogram.

Haley (Haley Bishop) egy ideje fűzi barátait, hogy végezzenek el egy szellemidéző szeánszot. Le is beszélték korábban a virtuális találkozót, amihez a lány még sikeresen megszerzett egy valódi spirituális vezetőt, aki gondolom, a címbeli Host lenne, Seylan (Seylan Baxter). Seylan azonban lehet bármilyen jó vezetője is a társaságnak, ha részben nehezíti feladatát, hogy nem egy helyszínen tartózkodnak - eleve neccesnek érzem, hogy egy főleg nőkből álló csoport úgy akarna kísérteteket idézni, hogy egymástól külön legyenek, sokszor szinte védelem nélkül, de ezt az apró kételyemet tudjuk be annak, hogy magamból indulok ki - és a külső hatások is nehezíthetik a résztvevők koncentrációját, ami szintén nem hiszem, hogy kedvezne egy szeánsznak. 
Seylan hiába is tesz meg mindent, a pár perces előadás az eljárásról kevésnek bizonyul és a csoport valami olyan erőt hív életre, amely módszeresen és kíméletlen gyorsasággal pusztítja el az apró csoportot és annak környezetét.
Hogy végül sikerül az ámokfutását megakadályozni vagy a tűzzel játszó embereket szó szerint is elemészti a démoni erő, az alig hatvan perc alatt kiderül.

Savage mozija elkészülte után azonnal több filmes fesztiválon képviseltette magát és több jelölést is begyűjtött. Remélhetőleg ennyi elég, hogy a Hollywoodi radar jelezze a direktort a térképen és hamarosan valamilyen komolyabb projectben is érdekelt legyen. Amíg ez bekövetkezik, addig ajánlom művei megtekintését a youtube-on.

75%