2015. február 2., hétfő

Remake: Az ördögűző (1973) - Seytan (1974)

Csak érdekességként említem meg, hogy a törökök, egy időben, jó filmes és csóró szokás szerint, a világ filmterméséből ollózták, lopkodták össze a saját anyagot. (Emlékszel még, hogy a nyolcvanas-kilencvenes években milyen nagy számban magyarítottak világságereket kis országunkban, mintha nem lenne elég saját ötlet.)






A Seytan (1974) az egy évvel korábban készült Ördögűző gagyi és szinte szolgaian hű átirata. A pofátlanság netovábbja, hogy még Mike Oldfield világhírű Tubular Bells/Csöves harangok című munkáját is átemelték, amely az eredeti változatot is hátborzongatóvá tette.








A youtube csatornának köszönhetően bele nézhetsz ebbe a remek filmbe:


Everly - Everly (2014)

Everly - Everly (2014)


Rendezte: Joe Lynch

Megtekintés? - Persze. Bár...

Általában két dolog tudja velem elhitetni, hogy egy színésznő igazi akciósztár: vagy a rendező zsenije vagy a színésznő maga, ha bele tudott bújni a karakterbe (Ha mondjuk előtte harcművész, kaszkadőr vagy sportoló volt pl.). Nos, Joe Lynch nem nevezhető zseninek és bár Salma Hayek megfordult néha akciósabb művekben is, nem lettem maradéktalanul meggyőzve, hogy ott a helye olyan karakterek mellett a szökni készülő kurvának, mint Ellen Ripley másodpilótája vagy a Kill Bill félamnéziás menyasszonyának.
A másik, ami miatt a film egy átlagos néző ingerküszöbét nem feltétlenül lépi át, az az, hogy a film szinte kamaradarab: egy apartmanházban - főleg a hetedik emeleten - játszódik.
Ami mellette szól, hogy nem veszi magát teljesen komolyan és már-már a Trash mozik határait karcolgatja; elcseszett pisztoly-párbajok, karikatúra szerű gonoszok, gore és vér hegyek.
Nem lesz nagy durranás, nem is öregbíti a színésznő hírnevét -hol van ez a film a Frida Kahlo életét bemutató életrajzi filmhez? Ugyanakkor nem teljes visszalépés egy karrierben, hiszen akár egy Desperado spin-off is lehetne, Banderas nélkül.

Everly (Salma Hayek) több évig volt egy jakuza szexrabszolgája. Homályos támpontokat kapunk, hogyan került ebbe a helyzetbe, de mikor megismerkedünk vele - belépünk a filmbe - épp kiszállni készül és egy beépített zsaru is a segítségére lenne ebben. Everlyt megverték, megalázták. Néhány bandatag a lakásában élvezkedik. Amit nem tudnak, hogy Everly elég pénzt lopott össze a lelépéshez és fegyvere is van a toalett víztartályában.
A kezdés szinte megvezet minket - Everly öngyilkosságra készül? - azután elszabadul a pokol.

Nem könnyű eldönteni, ki lője le a lotyót.
Kellemes lövöldözés, hullanak az emberek. Egy bajom volt vele; valahogy nehezen hittem el Salma Hayeknek, hogy akcióhős. Talán mert nem olyan gyors és erős, mint mások, hasonló filmekbe. Talán, mert közel ötven évesen hiányzik belőle az ehhez kellő vitalitás. Csak belépett már a nagymama korba, nem igaz?
Viszont, ha nem használtak trükköt az alakjáénál, akkor még mindig gyönyörű a nő és nagyon egyben van. A lába talán kicsit vastag, ám azt hiszem, ő így tökéletes.


Everly szökne az apartmanból, ami nem egyszerű, hiszen a jakuza vezér, Taiko (Hiroyuki Watanabe) érdekeltsége az épület és a rendőrséget is megvásárolta. Míg Taiko odaér, hogy revansot vegyen, vagy inkább megfenyítse az egyik legminőségibb kurváját, addig pribékjeinek és az emeleten szintén Everlyhez hasonló munkakőrben dolgozó lányok hadát küldi rá. Kapunk egy szép kis mészárszéket, amely nem közelíti meg Uma Thurman vérengzését a Kill Bill filmekben - csak ehhez tudtam hasonlítani igazán a jeleneteket - viszont egészen szórakoztató. Ha Joe Lynch egy kicsit is zseni lenne és nem csak közepes iparos, szerintem néhány vágással, jól koreografált pofonosztással egészen komoly hiriget tett volna le az asztalra.


Ha az öldöklés nem lenne elég akciós és drámai, még képbe hozzák Everly édesanyját és a hosszú évek óta nem látott gyermekét. Persze, dramaturgiailag úgy gyúrták a történetet, hogy el kell hinnem, mindenkinek az a legjobb, hogyha a Taiko által megfenyegetett családot Everly berendeli az épületbe. Persze.
Taiko emberei is szép brigád. Egyik másik igazi elborult figura. A szadista (Togo Igawa) és mazochista párosa igazán emlékezetes, bár, a várakozást nem múlják felül, ha gyilkolásról van szó.


A film közepes vállalkozás, néha már a műfaji paródia határát súrolja. Egyszer látni kell, már csak Salma Hayek lábai miatt is! Azért megnéztem volna úgy is, hogy végül sikerül Kate Hudsont meggyőzni róla, hogy vállalja el, de szerintem a főszereplő személyében minőségi a csere.
És, ha Robert Rodrigez rendezi, akkor talán többet kihoznak az akció részekből, hisz a múltban kiderült, hogy jól dolgoznak össze.

Az alapkoncepció jó, a karakterek színesek, csak egy erősebb fizikumú színésznőre bíztam volna.
Úgy érzem, Salma Hayek esetében kicsit megkéstek az akciós imázs felépítésével, főleg, hogy mostanában kerültek olyan női-akció filmek, mint a Lucy vagy a Colombiana.

60%

Salma Hayek-et, ha lehet, látni kell és itt mindjárt meg is teheted!

2015. február 1., vasárnap

Amerikai mesterlövész - American Sniper (2014)

Amerikai mesterlövész - American Sniper (2014)


Rendezte: Clint Eastwood





Megtekintés? - Részemről Clint Eastwood első elhibázott lépésének vélem. De nála belefér.

Általában kedvelem Eastwood filmjeit. Főleg a klasszikusokat, amelyekben főszerepet játszott, de a rendezéseivel sincs bajom. Filmjei hangulatos darabok, szólnak valamiről, remek alakításokkal támogatják meg a néha egyszerű történetet.
Az amerikai mesterlövész is korrekt munka, mégsem hiszem, hogy nagy kedvencem lesz. Elhiszem, hogy megtépázott Amerikának szüksége van hősökre. Elhiszem, hogy vannak náluk emberek, akik látnak két felhőkarcolót összeomlani és vérszemet kapva más vallású embereket akarnak eltörölni a föld színéről, vélt és valós sérelmeiket orvosolandó. Elhiszem, hogy Amerika még hisz a könnyeknek.
Viszont nem tudok teljesen azonosulni velük, hiszen annyi dokumentumfilmnek köszönhetően már egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy az a két felhőkarcoló idegen kezektől omlott az utcára.
Meg egyáltalán, annyit olvas össze az ember Amerikáról és szerepéről a világpolitikában, gazdaságban, hogy néha el kell hinnem, hogy egy tudatos mumusról van szó, aki kérlelhetetlenül kebelezi be a gyengébb hatalmakat. (A gyengébb az lehet hatalom?)
Mindegy, hiszen nem vagyok otthon a filmben felvázolt történelmi és politikai háttér elemzésében. Viszont láttam egy drámát.

Az Amerikai mesterlövész főszereplője Chris Kyle (Bradley Cooper), aki valós személy. Élt, lélegzett és életrajzi regényét alapul véve készülhetett el az életéről szóló film.
Kyle vérbeli patrióta, de ha kívülállóként akarnék róla véleményt mondani, egyetlen igazi pozitívuma van a karakternek: komolyan elhiszi, hogy munkájával képes másokon segíteni. Tehetsége - melyet nem isten adott neki, hanem komoly munkával fejlesztette ki magában - ,hogy nagyon pontosan tud célozni, így néha egyetlen golyóval tucatnyi amerikai katona életét menthette meg.
Másrészt, ez a kilőtt golyó viszont egy ember haláláért lett felelős. Kyle hivatalosan 160 ellenséget semmisített meg ilyen módon.
Hitvallása erről, ha kérdezték, milyen érzés idegeneket meggyilkolni: "Minden esetben úgy gondoltam, hogy akit lelövök, az gonosz!"
Érdekes. Gyakorlatilag kitalált magának egy magyarázatot és ebbe a kontextusba helyezte az összes célpontját.
De ez meg pszichológia, ami ugyancsak nem az erősségem.

Eastwood a legrázósabb jelenetet - Kyle kénytelen egy kisfiút lelőni - a film elejére, első felére időzítette. Erre azért volt szükség, hogy később, árnyalhassa a karaktert, megismerhessük családja környezetében, hogy a néző, később adhasson egyfajta morális felmentést és amit a film elején lát, azt kicsit elmossa a játékidő maradéka.
Ettől még Kyle katona marad, aki idegen földön, talmi önigazolással, számára ismeretlen emberek ellen fordított fegyver.
Innen nézve hős, onnan nézve gyáva gyilkos - hiszen távcsővel vadászni eléggé egyoldalú "harc". :)
Eastwood igyekszik valahol középen egyensúlyozni a figura bemutatását illetően. Nem ítéli el és nem is dicsőíti. Vagy egy kicsit mégis?

Bradley Cooper közel húsz kilót szedett fel, hogy megformázza a katona alakját. Szó szerint is.

A film alapanyaga egy életrajzi regény, így óhatatlan, hogy kicsit szentként tekintve magára, maga felé hajoljon a keze.
Cooper nem rossz színész, igaz, jómagam nem értem, tehetségének vagy helyes arcának szól a körülötte kialakult hype és sztárolás.
(Tény, hogy háromszor jelölték zsinórban Oscar-díjra, ami nem kis teljesítmény, főleg, ha tudjuk, hogy az akadémia tagjai többnyire férfiak. Vagy túl sok köztük a ho...)

A film két órában meséli el, hogy a Texas-i parasztfiú hogyan lesz választott hivatásán belül legenda.
Ehhez képest a lezárás - amelynek kibontása talán túl fájdalmas lett volna a készítőknek, illetve még nem is érthették meg igazán, miért is kellett Kyle-nak meghalnia, miközben egy poszttraumás társán igyekszik segíteni - egészen puritán.

Kyle szinte már fanatikusan akar harcolni, figyelmen kívül hagyva, hogy van egy másik élete is, gyerekkel, asszonnyal.

Figyeld:
- Sienna Miller a feleség, Taya.
- A film trailerében is látott jelenetsor.
- Eastwood nem igyekszik ember közelbe hozni Kyle nemezisét, a másik oldalon harcoló mesterlövészt, Mustafa (Sammy Sheik) akivel gyakorlatilag párbajt vívnak. Az "Ellenség a kapuknál" mennyivel elegánsabb volt ebből a szempontból!
Ott komoly bujkálást rendeztek maguknak a lövészek itt néha hihetetlenül meggondolatlanok. (Vagy a másik film spilázta túl?) Így szinte úgy tűnik, hogy orvlövésznek, mesterlövésznek lenni egyfajta futószalag meló: felmész a ház tetejére oszt osztod.

60%

A könyv magyarul is megjelent.

Chris Kyle