2015. szeptember 4., péntek

Blog: Te nem vagy ember!



Hajnal, egy óra, zárni készülök, vendég már nem maradt. Takarítás vége, kolléganő hazament. A teraszon ketten ülnek: egyik a sofőröm, a másik egy barátom. Az egyik is a barátom, de a sofőr minőségben volt jelen.
Bent zárok, utolsó simítások. Kintről hirtelen hangos kiabálás szűrődik be. Női hang, ismerem. Egy roma nő, kutyát szokott sétáltatni, néha megáll dumálni, mindenbe belekotnyeleskedik, ha hajnalban történik valami, ő ott van. Mert véletlenül épp ott van.
Most is.
Kiszaladok, hogy kik ölik egymást hajnalban, mert ha már balhé van és ismerősök is érintettek, jobb, ha van szemtanú vagy közbe kell lépni, stb.
Vendéglátósként igyekszem gyorsan felmérni a balhés helyzeteket, kik a szereplők, ki-kivel van, mert nem árt tudni, ha végül ügy lesz belőle, hogy kinek volt igaza.

Mi történt?
Mi történt hajnalban a Váci úton, ahol Gyuri bá, a csöves a bezárt Adidas bolt egyik kirakata előtt próbál aludni?
Két harmincas seggfej érkezett valahonnan. Nem tudni, dolgozó emberek, vagy unatkozó diákok. Nem tudni, van e családjuk, gyerekük, életük, bármi.
Két tahó volt.
Egy kisebbik tahó, meg egy másik, aki nem ember tahó.

A nem ember tahó, nemes egyszerűségében és hajnali, részeg virtuskodásként, ellopta - alvó hajléktalan mellől a tolókocsit elemelni lehet más szóval illetni? - Gyuri bá tolókocsiját és tolta maga előtt.
Gyuri bá, egyre jobban lerobbant már, észre sem vette az esetet. Fülén a fülhallgató, szólt a rádiója, egyik kis kincs, míg a másik kincsét, amire a közlekedésben nagy szüksége van, elemelték a feje mellől.
Egy szardarab.
Egy bélsár-féreg.

A roma nő teljesen véletlenül észrevette és ismeri Gyuri bát. Vércseként üvöltött a szarházira, aki nem nagyon figyelt rá, mert vitte a "szerzeményt".: - Hova viszed a Gyuri tolókocsiját?
Ezt még bent is hallottam és kiszaladtam az utcára.
Miló már a lopós gyökérhez lépet, András felzárkózott és üvöltöttek a csávónak, aki félrészeg magánszámát még nem fejezte be, mert tartotta a tolókocsi fogóit, nem eresztette.
Én beértem balról és lefejtettem róla a gyökér kezét, másik oldalról azt hiszem Milán, András, vagy az ismerős kutyás-nő.
Volt hangzavar, mert annyira felháborító volt az egész jelenet, hogy mindenki kiabált, csak a copfos paraszt csávó nem. (Gy.k. itt a paraszt szót pejoratív értelemben kell érteni, nem a kétkezi munkások ellen emelem hangom...)
A tolvaj szar kissé kábán a piától, de ahhoz elég józanul állt, hogy visszaugasson nekünk, pökhendin: - Mi van, ez csak egy csöves!

A roma nő riposztolt is: - Az, meg ember, te meg nem vagy az.
Félkörben álltunk a szarházi előtt, aki még visszaugatott valamit.
Nagyon sajnáltam, hogy nincs ott egy olyan ismerősöm sem, aki a józan érvek helyett a kezeit használja hasonló esetekben válasz helyett.
Annyira meghökkentő volt az egész eset, hogy leblokkoltunk, pedig, tudom, hogy sokan hasonló esetben simán beverik a szarházi pofáját, azután mehet cimborájával felvenni a látleletet.
Végül elfordult a copfos fos és ment csöndes haverja után.

A roma nő valahogy csak elcsípett egy rendőrautót két perc múlva és megadva a személyleírást, a rendőröket a két majom után küldte, akik el is robogtak a megadott irányba. Ám nem tudjuk, mi lett a történet folytatása.
Én bezártam és ráírtam a főnökasszonyra, hogy mentse le nekem a kamerából a szarházi kocsilopós jelenetét, mert ki szeretném tenni a facebookra, youtube-ra, hátha valaki ráismer barátjára, kollégájára, édes egyetlen gyermekére, hogy tudja, mennyire egy szar embert sikerül ismernie, megszülnie, elviselnie a mindennapokban.
Ja, és lehet, hogy jogellenes feltenni a pofádat a világhálóra, de ne izgulj, ez csak emberekre vonatkozik; nekik vannak jogaik. Az olyan semmire való szarfaszúaknak, mint te, nem jár ez alanyi jogon, mert nem, hogy nem érdemelted ki, de épp lemondtál róla, amikor egy alvó hajléktalantól loptál.
Tudod, van, ahol a lopást simán kézlevágással büntetik.
Gyuri bá lábának nagy részét csonkolták egészségügyi okokból, neked meg a tolvaj kezedet kellene, lopás okán.

Amint meglesz a mentése a jelenetnek, felteszem...

Felháborító, hogy vannak emberek, akik ahelyett, hogy beleugranának a Dunába és mély lélegzetet vennének annak medréből, miközben fejük felett összecsapnak a habok, inkább mások életét keserítik meg.


Ezt neked írom, te szar-gyökér!
Menj haza és feküdj be anyád mellé. Azután baszd meg nyugodtan, mert nem vagy te a fia, nem lesz az vérfertőzés. Te csak egy szardarab vagy, akit örökbefogadott és felnevelt, hátha lesz belőled valami.
Lett.
Egy farmeros, kockás inges, copfos patkánnyá nőttél fel, aki hajnalban, brahiból egy elesett emberbe rúg bele.
Egy szerencsés faszszopó vagy, mert, ha akkor egyik-másik elvadultabb ismerősöm ott lett volna, akkor te reggel a kórházban ébredsz, nem anyád mellett az ágyban, ahova mentél bevackolni.
Gondolom, nem fogtad fel nagyon - mivel is fogtad volna fel - hogy mit tettél és a cimborád is kezet foghat veled - mint ahogy esti bulitok előtt már megtette - hogy partnered volt a lopásban. Igaz, amikor az üvöltözés elkezdődött, okosan félre vonult, nem jött közelebb, hogy megvédjen, mert tudta, szerencsés egy anyabaszó vagy, meg fogod úszni.
Csak azt sajnálom, hogy ebben a jogrendszerben és jogállamban, a rendőrségnek nincs lehetősége rá, hogy az olyan nem embereket, mint te, falhoz basszák és helyben seggbe kúrják a tonfával.
Pedig rád fért volna egy tágítás, hogy anyád után mindjárt magadat is megbaszd.
Mert az való az olyannak, mint te.

Gyuri bácsi később alig akarta elhinni, hogy a frissen vásárolt tolókocsiját, amelyet több környékbeli és törzsvendég (pl. Kálmi az aranyszívű) dobott össze számára, elemelte egy hajnali szarkupac.
A felvételen remélem felismerhető lesz majd a gané pofája és ha egyetlen ismerőse felismeri, megfogja a kezét és melegen gratulál neki, majd elgondolkodik, hogy talán jobb lenne embernek lenni!

a kép illusztráció

2015. szeptember 1., kedd

Elrabolva 3. - Taken 3 (2014)

Elrabolva 3. - Taken 3 (2014)


Rendezte: Olivier Megaton

A film Mafab adatlapja: Taken 3 (2014)

Megtekintés: Elvileg uccsó Elrabolva etap. Még szép, hogy megnézed!

Azután persze nem enyhén fogsz csalódni, mert az elrabolva harmadik része már közel sem olyan szórakoztató, mint az első volt. Az első rész nem csak megidézte a zsigerig feszült akciófilmeket, melyeket annyira szerettünk a nyolcvanas, kilencvenes évekbe, de adott nekünk egy öregedő akciósztárt és kellemes, videóklippes akció orgiát. Az első rész egy kellemes film, jó beköpésekkel, egy perc üresjárat nélkül. Szinte végig logikus a felépítése. Nehéz nem kedvelni.

A harmadik részre megtört a varázs.
Először is, számomra bosszantó volt megtenni ellenségnek azt, aki az első részben még elvileg "barát". Persze fel lehetett húzni rá egy másfél órát, csak túl közhelyesnek véltem. Talán elég lett volna szimplán belekeverni, nem mindjárt az ő kezébe összpontosítani a szálakat.
Azután kiírtak egy kulcsszereplőt. Mintha emelni kellett volna a motiváció tényét.
Csak így a lényeg maradt ki; ez már nem a csodálatos megmenekülésre van kihegyezve, hanem szimpla bosszúfilm.
Oké, biztos Bryan Mills, a karakter ezt tenni, hasonló helyzetben, de mennyivel könnyebb volt azonosulni vele, amikor még tisztán a megmentés miatt szállt harcba, nem azért, mert le akar vadászni valakit.

Az akciók...
A pár év alatt ennyit öregedett volna Liam Neeson. Sajnos, úgy látszik, igen.
Mag az első részben elég korrekt koreográfiák is becsúsztak verekedések közben, mostanra a vágások miatt felpörgött ugyan a tempó, ellenben sokkal unalmasabb az egész. Nyolc vágás, kb. 3-4 másodperc és az első két rendőr, akit harcképtelenné tesz, már fekszik a földön. Ez a stílus végig megmarad.
Amikor végre örülhetnénk, hogy megfelelő ellenfelet kap és lehet verekedni, akkor is rosszul exponált beállításokon, villámgyorsan kellene a szemeinknek befogadni a látványt. Hasonlóan élvezhetetlenre vágott akciókat utoljára, amennyire emlékszem, "A Quantum csendjében - Quantum of Solace (2008)" volt nem szerencsém látni.


A karakterek:
Famke Janssen hamar kiesik, szerintem indokolatlanul. Kellett emelni a téteket, de így?
(Belsős poén, hogy a színésznő imdb-s fotóját felhasználták a filmben is. Ezen keresztül keresi Liam Neeson, hogy adott időben látták e valahol.)
Maggie Grace-ről mostanra elég nehéz elhinni, hogy apuka kicsi lánya... (Harminc elmúlt, mire forgatták a filmet!)
Xander Berkeley elvileg nem ért rá, hogy másodszor eljátssza a mellőzött második férj, Stuart szerepét, ezért Dougray Scott ugrott be a helyére. Elvileg minőségi csere lenne, csak van egy bibi; mostanában Dougray Scott annyi filmben alakította a negatív karaktert, hogy megjelenése borítékolta a film befejezését. És tényleg! Berkeley szerintem olvashatta a forgatókönyvet és nem értett egyet a figura pálfordulásával, így kibújt a hurokból, hogy bemocskolja az aggódó, segítőkész mellékszereplő besározott, de fontos karakterré alakulását. Simán elhiszem a színészről.
A három egykori ügynök barát most kapta a legtöbb szerepet és most sem sokat tudunk meg róluk, leszámítva, hogy tűzbe mennének Mills-ért, aki általában visszautasítja a felkínált munkáikat, de mikor neki kell segítség, ami még csak nem is fizet, a srácok jönnek, némán.
Egyikük, Sam (Leland Orser) meg is sérül, ennek ellenére a film végén nincs rá játékidő, hogy legalább megnyugtató levezetésként együtt lássuk a fiúkat és ez nagy hibája a hasonló filmeknek.
Pszichológiailag fontos a nézőnek az azonosulás miatt, hogy a szereplőket ne csak akcióban, hanem lehetőleg utána is lássa együtt, hogy velük tudjon örülni, hogy megnyugodjon: - Na, ez is túlélte!
Leland Orser karakterénél ez sincs meg. Meglőve hagyjuk hátra a furgonban és a film végén már nem is látjuk újra, sem a többieket. Ennyire ne legyen már funkcionális egy szerep...
Liam Neeson megöregedett. Sokkal lomhább, mint eddig, mégis, mintha egy drabális verekedőgépet akarnának belőle formázni. A legtöbb embert egy-két öklössel leküldi, minimális a közelharc, a kézitusa. Pedig sokkal jobban izgulok egy olyan emberért, akinek van ellenfele, mint egy olyannak, aki végigmegy mindenkin és meg sem inog. Tudom, ez akciófilm. Csak akkor meg több akció kellene.
Az autós üldözések is ötlettelenek és a pörgő CGI konténertől sem lesz izgalmasabb a jelenetsor vége. Hagyjuk már. Tízet forgó, autókat ledaráló konténer? Mikor szoknak már le erről a baromságról a filmesek?
Forest Whitaker meg sokkal jobb színész, hogy a vértelen Tommy Lee Jones utánzatként kelljen látni, ahogy mindig le van maradva egy lépéssel. A Tommy Lee Jones-os utalás nem véletlen, hiszen a film alapszituációja egyértelműen megidézi Harrison Ford egyik legnagyobb, nem sorozat sikerét, "A szökevény - The Fugitive (1993)"! (Úgy értem, nem Indiana Jones, nem Star Wars. Az, meg, hogy készült folytatás a filmhez, nem számít, mert nincs benne a Ford)
Csak a szökevény fifikásabb, nyomozósabb darab volt. Itt a karakterrajzokat és nyomozást felcserélték az akcióra. Az egyszerű, buta akciókra.

Eddig úgy néz ki, hogy az Elrabolva franchise megáll a harmadik résznél és jobb is ez így.
Mivel már közel sem volt olyan szórakoztató, mint az első. A másodikat sem veri, mert az meg egyenesen szinte a mesefilm határait karcolgatta. A legjobb esetben is csak egy emészthető lezárás.

60%

Ha szeretnéd látni a filmet, klikkelj csak ide és nagyon gyorsan megnézheted!
Esetleg itt megtalálod a második részt!
Né'dda, itt meg az első mozi!

Sam Spruell, mint Oleg az orosz maffiózó, nem kap nagy figyelmet. Az Elrabolva sorozatban nem volt fontos egy markáns ellenfél beiktatása, hiszen Mills mindenkit ledarál 2 perc alatt, ha végül szemtől szemben állnak.

2015. augusztus 31., hétfő

R.I.P.: Elhunyt Wes Craven

Freddy Krueger kesztyűjével. Akik addig nem ismerték munkásságát, innentől már tudták a nevét. Sokan.


Egy filmes legenda ismét eltávozott. Persze, nem biztos, hogy te is kedvelted, hiszen amiben főleg alkotott - horrorfilm - annak ellenére elég mostohán kezelt műfaj, hogy évente több tucatnyi produkció készül a keretein belül...

Wes Craven 1939.-ben született, augusztus 2.-án, az Usában, Ohio állam, Cleveland városában.
Elhunyt 2015. aug. 30.-án.

Isten vele!
Most nem méltatnám, mennyit tett hozzá a horrorfilmek világához, csak összeírnám az öt kedvenc filmemet tőle.

1. Rémálom az Elm utcában - A Nightmare on Elm Street (1984)

Ebben az évben megszületett a pop-kultúrális és horrorfilm ikonná váló karakter, Freddy Krueger, aki sorozatgyilkosként kezdte pályafutását, később pedig misztikus gyilkossá vált, hogy az álmaikban ölje halomra azokat a fiatalokat, akiket életében még nem tudott megkaparintani. A karakter köré komplett mitológia épül és sikerült Remake-t is készíteni belőle. Szerintem fölöslegesen. Freddy Krueger a bennünk bujkáló félelemre épít; mi lenne, ha álmunkban meg tudnánk halni és soha, senki nem tudná meg, valójában mi történt velünk. Az évek során tucatnyi folytatást élt meg a franchise és sokkal humorosabb irányt vett fel, mint pár évvel idősebb elődje, Jason Voorhees vagy Michael Myers. Freddy-nél az öldöklést néha abszurd humor oldotta fel, így sokaknak nem is horrorfilmként funkcionált végül, hanem véres mulatságnak.



2. Halálos barát - Deadly Friend (1986)

Nálunk kevésbé ismert - vagy nem hozzá kötött - filmje, melyben egy iskolai géniusz diák mickrochipet épít be halott barátnője fejébe, hogy az öntudatra ébredve gyilkolni kezdje azokat, akik megkeserítették az életét. Sansz történet, hangulatosan megoldva. Az álom motívum visszatér és a női főszereplő bája eladja a darabot. Gyerekként tucatnyi alkalommal néztem meg és szerettem bele Kristy Swanson-ba, hogy később se ő, se a főszereplő srác ne vigyék sokra Hollywoodban. Nem azért kedveltük, mert fifikás darab. Zsigerileg hat a nézőre és az egyik legjobb filmes gore gyilkosság még most is, amikor a vénasszony szipirtyó szomszédnak a fejét szétkeni cyborg-zombi-droid lányunk egy keményre pumpált kosárlabdával.



3. Sokkoló - Shocker (1989)

Na, ez már igazi bűvésztrükk. Egy kalapba annyi filmes zsáner, hogy végül el sem fér. Az álomvilág, misztikum és valóság ötvözete ez a sorozat-gyilkosos történet, melyben egy Horace Pinker nevű tévészerelő egy kisvárosban aprítja a népet, hogy végül a harcot vele egy sportos diák vegye fel, először még fizikálisan a valóságban, majd a valóság szövetén átlépve, materiális síkon is, amolyan Freddy Krueger parafrázisként. A férfi főszereplő, Peter Berg, miután színészi képességeivel csak mérsékelten volt elégedett, olyan filmeket forgatott le, mint az Amazonas kincse, A királyság és a Csatahajó. A film nálunk belefért egy "Legendák" sorozatba is dvd-n, azonban hazájában nem tudták komolyan venni és nem lett kereskedelmi siker. Sőt, mintha innen már mélyrepülésbe kezdett volna a direktor karrierje, egészen a Sikoly-ig, ami viszont ismét felrepítette a horror panteon tetejére, ideiglenesen.



4. Sikoly - Scream (1996)

Az egyik legtisztább tini-horror, amely néha már a paródia határát súrolja, viszont valójában nem lépi azt át. Woodsborough városkában néha kinyírnak tinédzsereket. Sidney Prescott úgy érzi, valamiért ő a következő kiszemeltje a gyilkosnak és nem is téved. Halálos macska-egér játék végén a szerepek újra leosztásra kerülnek és sokan közben kihullanak a rostán. Rengeteg klisét és sztereotípiát építettek bele a filmbe, ami miatt könnyen komolytalan darabnak lehetne tekinteni, de legalább ennyi társadalomkritika van a műben, és az ötlet végül sorozattá duzzadt, nagyjából egyenletes minőségben, néha meglepő dramaturgiai húzásokkal. Abszolút kedvenc!



5. Éjszakai járat - Red Eye (2005)

Craven nem csak horrort készített, hanem belenyúlkált más műfajokba is, mint zenés dráma, vagy ez a thriller. Alig nyolcvan perces, szinte real time-ban forgó mű, melyben a csinos hotelmenedzsert belekeverik egy politikai merényletbe és csak talpraesettségén múlik, hogy megfelelően kezelve a helyzetet hőssé válik, pedig eléggé vesztes szituációból kell talpra állnia. A filmben alig van üresjárat, végig pörög. Kiszámítható a cselekmény, de néha meglep minket és annyira kedves a főszereplő, hogy szemet hunyunk a logikai bakik felett és csak szurkolunk, hogy sikerüljön a végén mindenkinek megmenekülni. Nem jellemző a film Craven-re, viszont kellemes mellékvágány, aminek talán egyetlen negatívuma, hogy kicsit összecsapottnak tűnik.




A klasszikusait, amivel kezdte, szándékosan hagytam ki.
Később filmjei sorra fognak kerülni véleményezés formájában, hiszen, sajnos, most már egy befejezett életműről van szó.

Isten veled Mr. Craven! Hiányozni fogsz, sőt, már hiányzol!

Ghostface. Nem mintha nem lenne elég Freddy a halhatatlanságához, de még mellé tehetjük a titokzatos gyilkos félelmetes maszkját is, amely sosem tudni, kit takarhat.
Jóleső nosztalgiával tekintek vissza a Videa kiadásának egyszerű borítójára.