Mi kell a férfinak? – What Men Want
(2019)
Rendezte: Adam Shankman
A film Mafab adatlapja: What Men Want (2019)
imdb.com |
Megtekintés: Korrektnél sajnos nem
több utánérzés, illetve Remake vagy folytatás?
A 2000-ben készült – atyaisten, de
rég volt! – Mel Gibson romantikus vígjáték után nem tudom,
valójában mennyi film készült azzal az alapötlettel, hogy valaki
mások gondolatait hallja, de feltételezem, volt pár darab, csupán
hozzám nem jutottak el. Ha nem mozi, akkor tévés produkciók.
Azonban kvázi Remake-re közel húsz évet kellett várni, hiszen az
alapötlet mellett a cím is az említett előd nyomdokain jár. Sőt,
főhősünk itt is egyedülálló, reklám szakember. Csupán nő.
Gondolom, kellett némi csavar, főleg, hogy a jelenlegi filmgyártás
szeretne pc lenni, vagy minek hívják. Így lett a fehér középkorú
férfiból egy negyvenes afroamerikai nő. Eredeti ez? Egyáltalán
nem. Sőt, a film néhány apróságot szinte egyben vett át az
„eredetiből” (Mert nem tudom, valóban olyan eredeti volt-e a
Gibson film...) amit meg nem, azt valahogy sikerült mind kicsit
gyengébben visszaadnia, kikacsintva az amerikai izlésre oly
jellemző néhány kínos poénra is, amelyek a szokásos
sztereotípiákat felvonultatva, ami főleg a megcsaló és meleg
férfiakra fut ki.
Az alapötlet amúgy - már az eredetiben főleg - érdekes pszichológiai fejtegetés, hiszen közhely ugyan, de a férfiak szeretnék megfejteni a nőket, mert úgy véljük, rejtélyesek számunkra. Ebből kiindulva a fordított változat pont ezt a közhelyet teszi pályasélre, de ezzel nem lesz pozitívabb, sőt, veszít vele, hiszen a mondás szerint - amennyire emlékszem - míg számunkra a nők az örök rejtély, addig a férfi pedig egy nyitott könyv. Persze ezzel nem kell egyetértenünk, csak hát a rögződések..
Mellesleg, vicces irányból megközelítve, ha gyűjteni szeretnénk a különleges képességű erővel megáldott karakterek filmjeit egy amolyan X-Men alműfajba, akkor a filmnek szegről-végről helye lesz benne, hiszen Xavier professzor egyik fontos képessége szintén a gondolatolvasás, habár, ott nincs nemhez kapcsolódó megkötés. Jobban belegondolva, már igazán szőrözés, csak a csattanó miatt nem hallják főhőseink mindkét nem gondolatait, hogy még élesebb legyen a kontraszt!
Főszerepre sikerült megnyerni Taraji P. Henson-t, ami viszont segít a háborgó tenger felszínén
tartani a film kiállását, lévén, hogy az elmúlt évtized egyik
legizgalmasabb feketebőrű színésznőjéről van szó. Milyen kár,
hogy mellett szinte mindenki elhalványul, vagy eleve olyan
szereplőgárdát válogattak mellé, hogy ne is nőhessenek a
fejére. Mondjuk az apukáját alakító blackplotion filmlegendának,
Richard Roundtree-nek majdnem sikerül, hiszen már a megjelenése
egy filmben is kicsit emeli annak minőségét. Itt legalábbis tett
hozzá.
Az asszisztenst alakító Josh Brener
egy az egyben egy fiatal Woody Allen klón és a hősnő
elgyengülésének a tárgya pedig a tényleg remekül kiválasztott,
szívdöglesztően hétköznapian szerethető férfi karaktert AldisHodge, akinek nagyon törnie sem kell magát, ránézésre villog
rajta a „pozitív figura” ledsor. Ellenben a munkahelyi kollégák
szerepére sikerült egy már-már homogén, unszimpatikus férfi
gárdát összeszedni, kezdve az elutasító kollégákon keresztül
a főnökig.
Az a baj a mozival, hogy visszamondja a
leckét, amit 2000-ben már megtanultunk, ám hozzá nem tud tenni –
amit igen, kivettem volna – vagy ha mégis – feka hapsi jelölt,
gyermekkel, eltávozott feleséggel – már elsütötték hasonló
filmekben. Egyre konkrétan emlékszem és ha a címe is eszembe
jut...! A képesség érkezésével bepillantást nyerhetünk a férfi
társadalom agyába és sajnálatos módon, közhelyesen is adják
vissza, amit ott találunk, talán kicsit nyersebben is, mint a „Mi
kell a nőnek?” tette korábban. Sajnos, egyes karakterekbe csak
belecsíp a film, nem bontja ki őket eléggé, pedig a
karaktermélyítés talán jobb lett volna, és cserébe kivehettünk
volna mondjuk egy hosszabb, ám ugyanakkor dramatúrgiailag teljesen
felesleges éjszakai pókerpartit. Ellenben, hogy kis sztárunkat
hogyan sikerült a megfelelő időben „átállítani”, sőt, vele
együtt az apját, arról nagyvonalúan hallgat a film, ránk bízva,
hogy elhigyjük, főszereplőnk mostanra tudja, mitől döglik a légy
és képessége nélkül is elérheti, amit akar.
A forgatókönyvírói kreditben természetesen megjelent a Gibson film két elkövetője is, és még páran hozzájuk csapódtak, hogy azután egy kissé vérszegényebb darabot sikerüljön összerakniuk. Vígjátéknak kevés, ezért a komédia műfajba sorolnám és mivel nem igazán sikerül a női szereplő mellé megfelelően beemelni a férfi karaktert, így még a romantikus mozi cimkét sem nagyon tudnám ráaggatni, hiába kapunk egy kis szerelmi szálat.
Ha összegeznem kellene, a „Mi kell a
férfinak?” az erős báty „Mi kell a nőnek?” kissé sutább,
erőtlenebb kisöccse. Valójában nem volt rá szükség, hiszen az
eredeti elég jól kivesézte a témát, sokkal érzékenyebb
forgatókönyvvel – lásd öngyilkos jelölt titkárnő figurája,
Gibson lányának bulija – és több remek karakterrel, míg a
Henson romantikus komédia hozza a kötelezőt, de nem lesz belőle
klasszikus. Sőt, sokan még a polcra sem tennék ki az előd mellé.
60%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide tessék írni, ha van mit: