Maggie-mondja: A víz érintése - The Shape of Water (2017)
Rendezte: Guillermo del Toro
Először az a szó ugrott be a film közben, hogy
„nyugtalanító”. Aztán ez végig megmaradt. Valahogy Guillermo del Toro összes
filmjével úgy vagyok, hogy valami szorongásfélét érzek a gyomromban, de szent
borzadállyal nézem végig őket, mert akarom. Nem tudom hogyan csinálja, de a
mondanivalói mégis megérintenek, ugyanakkor annyira naturálisak, amennyire csak
a vászon engedi. Szóval vegyük figyelembe, hogy del Toro meséi felnőtteknek
íródtak. Pont.
Úgy tűnik, mintha a víz érintése egy kétéltű emberről
szólna, de ez csak a látszat. A történet egy lányról szól. Elisa néma és talán
pont ettől kicsit furcsa is. Műveltsége és intelligenciája magasabbra tenné őt
egyszerű takarítónál, de hiába, ha kommunikációja mondjuk úgy: hiányos. Élete
mégsem szomorú, mosolyogva teszi a dolgát, éli a mindennapjait. Két barát
jelent neki társaságot vagy inkább ő nekik. Az egyik a szomszédja, Giles a
macskatartó grafikus, aki naphosszat a rajztáblája előtt ül és titokzatosan
vonzódik a pitékhez, bármilyen rosszak is. A másik a munkatársa, a szintén
takarító Zelda, aki érti Elisa jelbeszédét és helyette is beszél, ha kell,
ugyanakkor ha csak teheti, léhűtő férjét szidja, akit mégis hűségesen
kiszolgál.
Egy nap a kutatóállomásra, ahol takarítóink dolgoznak, egy
furcsa lény kerül: emberszerű kétéltű, úszóhártyás lábakkal és kezekkel. A
kutatása nagyon titkos és veszélyes, ezt bánja az új biztonsági főnök,
Strickland két ujja is, amit a szörny harap le, bár a körülmények nem
tisztázottak. Strickland ugyanis nem egy szimpatikus ember: élvezi, ha
kegyetlen és megalázó lehet. A kutatóállomáson talán egyetlen szimpatikus
figura Dr. Hoffstetler, ami azért is meglepő, mert egy orosz kémről van szó.
Apropó, orosz kém.
Nem is említettem, hogy a késő ötvenes
évek Amerikájában járunk. De ez a világ cseppet sem olyan mézes-mázas, ahogyan
azt általában elképzeljük. Ez egy kézzel foghatóan sötét és realisztikus
ötvenes évek, ahol hiába pakolják több rétegben a mázat, mégis kikandikál alóla
a nyomorúságos valóság. Erre rátesz egy lapáttal az is, hogy szinte
folyamatosan látjuk a tévéadásokban a vidám, táncos revüműsorokat, amik hol
vigaszt jelentenek a mindennapokra, hol egyenesen karikírozzák azokat. Az
elidegenedés mintha nagyobb lenne, mint manapság, hiszen az Eliza lakása alatti
mozi is kong az ürességtől. Jó, ha négy-öt ember beül egy filmre egyáltalán.
Mindenki egyedül van, de az összes szereplő másképpen
magányos.
Magányos Elisa, Giles, Zelda, hiszen egyikük sem teljesedik
ki a magánéletében. Magányos Dr. Hoffstetler, akit két dróton rángatnak hol az
amerikaiak, hol az oroszok, pedig meglepő módon ő csak ember akar maradni ezen
a pengeélen is. De magányos még a gonosz Strickland is, hiába van az amerikai
álom: csinos, odaadó feleség, két gyerek, Cadillac. Neki ez nem elég. Kifordult
személyisége kegyetlenségre vágyik.
És magányos a kétéltű ember, mert bezárják
és kínozzák kutatási cél címen.
Talán mindenki maradna ebben az állapotában, ha Eliza nem
indítana el egy lavinát: felfigyel a „szörnyre”. Eliza nem szörnyet lát a
furcsa lényben, hanem saját magányának tükörképét. Valakit, aki szintén nem
beszél, ezért nem is várja el tőle, hogy ő így tegyen. A két „néma” ember közös
hangra lel. Eliza kedvessége kedvességet vált ki a vízi lényből. S mintha ettől
a többi szereplő is feloldódna: mindenki hőssé és segítőtárssá alakul, hogy
megmenthessék a kétéltűt és szerelmével már hozzá tartozó Elizát is.
A lény láttán azonnal beugrott az 1954-es A fekete lagúna
szörnye című film. Tulajdonképpen annyira hasonlít a kinézete, hogy ez alapján
akár remake vagy kései folytatás is lehetne. Kis utalást kapunk is rá, hiszen
Strickland azt mondja, az Amazonas vidékéről hozta magával, az előbb említett
film pedig valóban ott játszódik. Azonban abban a történetben a szörny a
legtöbbször gyilkol, bár valószínű, hogy csak azért, mert felpiszkálják.
Szerelmi szál nem szövődik, bár az egyetlen női szereplőt elrabolja, de nem
bántja. Ezeknek a vízalatti pasiknak a nők a gyengéik.
Ugyanakkor ha már szerelmi szál, beugrott az 1962-es orosz
Kétéltű ember című film is, ami Alekszandr Beljajev azonos című 1928-as
regényéből készült. Itt ugyan egy olyan fiúról van szó, akit az orvos apja úgy
ment meg, hogy egy cápa tüdejét műti a beteg tüdeje helyére, ettől lesz a fiú
kétéltű. De ott is üldözik és ott is szerelmi szál szövődik egy leányzóval
menekülés közben.
A víz érintése valahol tartalmazza ezt a két történetet, de
mégis egyedi. Mondanivalója súlyos és nehezebb, mint a film itt-ott felcsillanó
nyersessége. Észrevesszük-e egymást egy elidegenedett, elszigetelt, ideálisnak
mondott képekkel manipuláló látszatvilágban? Tudjuk-e azt mutatni egymásnak,
amik valóban vagyunk? Ítélkezés nélkül tudjuk-e fogadni azt, ami a másik?
Hiszünk-e benne, hogy az életünkben mindennek oka van? Merünk-e hinni abban,
hogy a mi poklunk valaki más mennyországa lehet? Merünk-e szeretni társadalmi
megítélés, szokások, konvenciók ellenére is?
Úgy hiszem, ha a víz megérint, a válaszok benned vannak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide tessék írni, ha van mit: