2014. szeptember 18., csütörtök

Blog: Talán több

Nem nagyon tudod, mit akarsz. Mert nem akarsz... de szeretnél.
Már eltelt pár hét, mióta először láttad. Vonzott, akár a mágnes. Mert fiatal és gyönyörű... és kedves volt veled... és humora is van... és a szemében csillogott valami megmagyarázhatatlan. Vagy csak te képzelted?
Negyven vagy. Talán kapuzárási pánik... talán több.
Minden nappal jobban hiányzik. Persze nem akarod felvenni vele a kapcsolatot. Majd a sors...
De érzed, hogy bizseregsz belül. Mert hiányzik.
Nem segít, hogy a fotóit nézed a facebook-on. Erőtlen pótcselekvés. Mintha a tortából csak egy marék lisztet vennél a szádba... kevés. Több kell.
Tudod, hogy reménytelen. Mert nem hiszed, hogy lehetne más. Nincs illúziód. Miért is lenne?
Te az vagy, aki.
Szeretnéd újra érezni, mert rég érezted.
Útóljára, mikor ilyen volt, húsz kilót fogytál, erőlködés nélkül. Csak ő volt. Még akkor is, ha nem viszonozta.
Akkor megfogadtad, hogy soha többé. Mert fájt. Mert keserű lett az íze. Mert úgy gondoltad, neked ennyi jutott.
Azután most megint? Nem tudod, mert ez kicsit más... (mindig más. sosem ugyanolyan.)
Érzed a bizsergést. Erre mondják, hogy pillangók repkednek benned.
Elmondanád neki, hogy mit érzel. Hogy érzel valamit.
Nem mered?
Félsz.
Magadtól. Tőle. A választól. Ha van kérdés.
Tartod magad. A barátaid nem sejtenek semmit. (nem a fenét)
Csak róla akarsz beszélni. Pont, mint pár éve. Amikor ezt - vagy hasonlót - éreztél.
Visszafogod magad. Álcát erőltetsz magadra.
Mert férfi vagy. Mert te nem érezhetsz, mert...
...kinevethet? Kinevethetnek?
Nem. Nem?
Elutasíthat.

Ennem kéne valamit. (Ahogy a szemembe nézett...)
Dolgoznom kell! (Ahogy rám mosolygott.)
Ezer dolgom lenne... (Az arca, amikor megpusziltam... a haja illata...)

Mondd el neki. Nem fogod. Nevetségesnek tartod magad. Te őszülsz. Ő még gyerek.
Óvnád. Védenéd.
Plátói?
Akár. Csak láthasd. Keveset kaptál belőle... mégis, hatással van rád.
Szeretnél még. Sokat és többet.
Talán kapuzárási pánik... talán több. Talán szerelem?
Rügy. De növekszik. Erősödik.
Tenyereddel óvod. Lapogatod körötte a földet.
Akarod, hogy kinőjön.
Szeretnéd.
Szereted!

2014. szeptember 8., hétfő

Kristy - Kristy (2014)

Kristy - Kristy (2014)



Rendezte: Oliver Blackburn






Teljesen véletlen, hogy egy rendezőnek két filmjét pár héten belül, egymás után néztem meg. Az első a Tarkó-pacsi (szamár-tasli) volt, 2008-ból, ez a másik azonban teljesen friss alkotás.



A "Kristy" rögtön holmi erőltetett, Krisztus irányú magyarázattal -feliratok képében - és egy gyilkossággal indít. Néhány maszkos fiatal meggyilkol egy tizenéves lányt. Az indok homályos, a tett brutális. A szabályos kivégzésről felvételt készítenek, amely egy titkos társaság oldalára kerül. A társaságról nem sokat tudunk meg. Bejátszott híradó felvételekről kapunk árnyaltabb képet, emberrablásokról, eltűnésekről, véres gyilkosságokról.







Ugrunk az időben. Egyetemi városban járunk, hálaadás előtt. A hétvégére gyakorlatilag mindenki hazamegy. Csupán Justine Wills (Haley Bennett) dönt úgy, hogy az ünnepeket a campus-on tölti, mert a jegy borzalmasan drága, édesanyja nem tudja szponzorálni. A terv szerint legjobb barátnője vele maradt volna, hogy együtt ökörködjenek a szinte üres egyetemi városban, viszont annak édesapja az utolsó pillanatban bedobja egy Aspen-i telelés lehetőségét, így Justine, mint diák, egyedül marad. (Itt jegyzem meg, hogy nehéz elképzelnem, hogy annyira kiürüljön egy egyetemi város egy hétvégére, hogy csupán alig pár ember - két biztonsági őr, egy gondnok féle és egy kislány maradjon benne - hiszen, olyan objektumokról beszélünk, amik kitesznek egy kisvárost és ezért folyamatos ellenőrzésre szorulnak. Ettől függetlenül nincs bepillantásom a campus életébe; lehet, hogy Amerikában ez teljesen reális állapot hálaadás ideje alatt.)


Justine kiélvezi magányát, mint Kevin a "Reszkessetek, betörők!-ben". Ténfereg a folyosókon, görkorizik, úszkál a medencében, sétál a parkban. Csoda, hogy annyi mindenhez van hozzáférése, hiszen elvárható lenne, hogy ilyen alkalmakkor azért szinte mindent kulcsra zárnak. Végül, késő este, mielőtt bezárna a város főbejárata, ahol egy biztonsági őr kilencre tervezte a nagy kulcsra zárást, a lány még kisiet barátnője itt hagyott kocsiján a legközelebbi benzinkúthoz. (Már a benzinkút is azt sejteti, hogy bizony, a környéken komoly lehet a sürgés forgás, leszámítva ezt a hétvégét. Justine belebotlik egy enyhén diszfunkcionálisan viselkedő, szarrá ékszerezett lányba, aki sikeresen ráhozza a frászt. Justine visszaindul a suli területére, miközben a kapucnis csaj és társai, kocsijukkal kicsit fenyegetően lépnek fel ellene. Justine visszasiet és jelzi a két őr közül a nagyobb testűnek - aki elvileg védelmet is nyújthat - hogy valakik ijesztgetik. A többi esemény meg az ilyenkor szokásos: A mellékszereplők lassan, egyenletes tempóban elhullanak, megkezdődik a hangeffektekkel és beállításokkal a rémisztgetés. Justine nem érti, miért történik vele mindez és, hogy kik a támadói, csak folyamatosan menekül, helységről-helységre, épületből épületbe, míg végül rájön, hogy csupán akkor élheti túl az éjszakát, ha áldozatból átfejlődik támadóba.

Kísértetiesen hasonló felépítésű és megvalósítású az "F - Elégtelen" című horrorfilm.

Itt egy kicsit meginog a történet hitelessége, hiszen szinte semmi előképünk nincs arról, hogy Justine egy valóban tökös csaj. Annyit tudunk, hogy van pasija - persze, hogy áldozatnak való mellékszereplő - szeret tanulni, a campus-on van munkája is és sok helyre tud bejutni. Azt, hogy krízis helyzetben erős lehet, nem tudjuk meg, amíg végül ellentámadásba nem vált át.

A képek szépek. Blackburn stílusának része a szép bevilágítás. Már a Tarkó-pacsiban is látható volt a hajó belsők tökéletes bevilágítása, a külső felvételek vízen csillogó jeleneteivel a kontraszt. Itt ugyancsak nagyon szépek a beállítások, az operatőri munka. A játék a térrel, helyszínekkel, a köddel, a reflektorokkal. Szép, elsőrangú munka. Crille Forsberg munkáját dicséri.

Sajnos, egyes szereplők érezhetően csak azért vannak a filmben, hogy legyen kit lemészárolni. Haley Bennett szemeit viszont imádom.

A történet erősen emlékeztet és beillik a manapság divatos horror áramlatba, melyben helye van olyan műveknek is mint a torture horror "Motel" sorozat vagy a kisebb közösségek megtámadásáról szóló, olyan filmek, mint a "Kín - Torment" vagy "You're Next". Manapság nagy divat a támadók arcát fura maszkok mögé rejteni - manapság? Már Michael Myers és Jason Voorhes is elrejtette pofázmányát - ezért felidéződhetnek olyan filmek, mint pl. "Hívatlanok" vagy a "Purge - A bűn éjszakája". Szóval, hogy a film egyedi és teljesen új történet lenne, az tévedés. Egyszerű horrorfilmes ujjgyakorlat, ami viszont szépen halad előre, kellő mennyiségű és ütemű a feszültség valamint nagyon jó az atmoszférateremtő zene.

Haley Bennett-et eddig kislányként láttam a "Zene és szövegben" ahol egy feltört, fiatal énekesnőt játszott. Már akkor beleszerettem a szemeibe. Szexis. Ebben a filmben egészen jó színésznőként mutatkozik be. A film logikátlanságaira meg baszni rá... (pl. A gondnok és kutyájának megölése eléggé valószerűtlennek tűnik, a telefon kereséséről nem is beszélve, a biztonsági őrök szokás szerint csak megölni való kellékek, a lány hirtelen támadt gyilkos "képességei", ahogy vízbe fojtja áldozatát. a campus üressége és nyitottsága.)

Vajon kiket rejt az álarc? Iskolatársak? Barátok? Idegenek?

Aaron (Lucas Till) pedig kb. annyit ér megjelenésével, mint az öreg szakács a Kubrick féle "A ragyogásban". Jön oszt vége... Ennél még az X-men filmekben is több volt a mellékszerepe. Majd idővel... (Csak azért nem írtam, hogy szpojlerezek, mert a film cselekménye végig kiszámítható, szinte semmi olyan nincs benne, amire ne számíthatnánk.)

65%

2014. szeptember 7., vasárnap

Megdönteni Hajnal Tímeát (2014)

Megdönteni Hajnal Tímeát (2014)


Rendezte: Herczeg Attila




A vígjáték műfaja a legnehezebb műfaj. Nem véletlen, hogy a sitcom sorozatok közül azok a legsikeresebbek, amiket nem egy-két ember, hanem tucatnyi forgatókönyvíró, ötletelő rak össze. Ahhoz, hogy egyetlen ember munkája fergeteges nevetéshullámot generáljon, vagy folyamatos mosolyt varázsoljon az ember arcára, ahhoz minimum zseninek kell lenni. Woody Allen-nek pl.

A "Megdönteni Hajnal Tímeát" alapötlete nem sok párhuzamot mutat a valósággal, ami nem feltétlenül baj egy vígjáték esetében. Férfi félrelép esküvő előtt a rég nem látott sulis barátnőjével, és a sikeres aktust pont az rögzíti telefonjával - full HD, persze - aki utána saját malmára hajtva megzsarolja, hogy ha nem segít ugyanazt a nőt megdönteni, akkor megy a felvétel a leendő asszonykának. A szituációt nehezíti, hogy a volt osztálytárs közben híres modellé cseperedett.
Túl csinált. Mindegy, a komédia alapja az akció, arra pedig mehet a reakció.





Főszereplőnk, a szürke Horváth Dani (Simon Kornél), maga a megtestesült átlagos hapsi (tapsi). Mégis a világ szerencsése, hiszen nem elég, hogy a főnöke lányát készül elvenni, aki egy jó csaj, még egy magyar viszonylatban topmodellnek számító csajt, Hajnal Tímeát (Osvárt Andrea) is személyesen ismer iskolai éveiből, mi több, a modell valamiért vonzódik hozzá. Ez elég hamar világossá válik számunkra, hiszen a tizenöt éves osztálytalálkozón, főhősünk és a csini lány igen hamar egy ruhatárban találja magát, egymás karjában. Ekkor a film főszereplője, Bögöcs Feri (Szabó Simon) - két Simon egy filmben... - rajtakapja őket és hidegvérű erőlátásának köszönhetően, rögzíti a légyott lényegi részét. Bögöcs mellesleg egyértelműen a főszereplője a filmnek, hiába igyekszik a figyelmet elterelni magáról. Az ő karaktere a legharsányabb, a legmotiváltabb, légélettélibb és nem mellesleg, ha ő nem lenne, nem indulna be az akció sem, hiszen Bögöcs fixa ideája miatt - megdönteni a Timit - létezik egyáltalán a film is. Kár, hogy amilyen vehemenciával veti bele magát a történetbe, hogy zsaroljon és intrikáljon, a forgatókönyv nézőt pofátlanul hülyének néző fordulata miatt végül kihátráljon az egészből és hőssé magasztosuljon. Én meg nyelek egyet és elfogadom, Bögöcs karakterét, mert tapló olcsójános mivolta ellenére, szerethető karakter, mint Stifler az Amerikai pitéből. (Nem véletlen, hogy a karaktert játszó színész - Seann William Scott - vitte nagyjából a legtöbbre a kezdő színészekből verbuvált csapatból)

A türhő karakter. Ha Simonnak nem lenne ilyen jellegzetesen nyegle hangja, egészen szerethető lenne a figura. Az első perctől.

Dani, a vőlegény, aki még az esküvő előtt félrelép, sajnos eléggé semmilyen. Még csak igazán haragudni sem tudtam rá, hogy amint lehetősége van, azonnal megcsalja "szerelmét", mert a forgatókönyvíró gondosan megágyazott az asszonyka karakterének. A tortaválasztó jelentben már egyértelmű, hogy nem a kémia az, ami miatt e két ember egybe kíván kell. Egyszerűen, csak kell valami drámai elemnek lennie, hogy a Bögöcs tudjon működni a filmben. Ha Dani csak simán egy kapcsolatban vegetál, azt egyetlen kézlegyintéssel elintézzük, hogy; oké, bebukott, szakítanak és járhat a nagy szerelmével. Így viszont elvileg szurkolhatunk, hogy ne bukjon le otthon. Azonban nem fogunk, annyira nincs élet ebben a mellékszálban(vágányban).

A film végi, szokásos, szétbarmolok egy esküvőt...


Tímea karaktere is érdekes, hiszen elvileg keresett modell, aktuális bikája (Kamarás Iván) sztárriporter, mégis képes egy osztálytalálkozó alatt odáig ittasodni, hogy a volt szimpatikus "szomszéd sráccal" végül egy numero one numerában vegyen részt. Oké, hogy volt szikra, meg kémia, csak akkor nem értem, miért nem vehemensebb, ha érdekli a fiú. Másrészt, a szupermodell és sztárriporter szál semmilyen allűrrel, plusszal nem jelenik meg a filmben, pedig, volt film, ami pont arra épült, hogy mennyivel másabb egy (mondjuk) színésznő élete, mint (pl.) egy könyvesbolt tulajdonosé. Itt nyoma sincs annak a fellengzős világnak, ami körül vehetné a karaktert és a film végi esküvő is inkább fest csendes buli képet, mint "világra" szóló esküvőt.

Tímea pasija sajnos túl klisés. Hozza az unásig ismert panelt; megcsalja a modellt. (Mert minden nőt un valahol, valaki.) Legalább lettek volna bevállalósabbak. Mondjuk, hogy titokban meleg. Az úgy is "menő" téma mostanság, színészileg is adott volna pluszt az Ivánnak, és a történet is színesebb lett volna kicsit.

Valahogy az első perctől borítékolható, hogy abból a megdöntésből nem lesz semmi... ami kicsi negatívum.

Bögöcs karaktere mellett egyértelműen a legjobb figura még Dani országos cimborája, a volt osztálytárs, akivel ma is összejárogat piálni és megoldani a problémákat, Cseke Gabi (Lengyel Tamás). Laza természetességgel van jelen a vásznon Lengyel Tomi. Nagyon tehetséges aktor. Bögöcs mellett ő a második poénforrás és beköpései. Kár, hogy nincs belőlük elég. (Pedig egy vígjátékban hemzsegnie kellene a vicces, váratlan és idézhető beszólásoknak. A nézők szeretik az ilyesmit. Ha egy film tele van idézhető, a mindennapokban jól alkalmazható idézetekkel, azt megjegyzik, használják: Ki nem emlékszik a "Tartsd meg az aprót, te mocskos állat!" - szösszenetre?)
Gabi még kihasználtsága ellenére is mozgásban tartja a filmet, hiszen ő segít Daninak valahogy kijátszani Bögöcsöt és annak éhező farkát. Hogy nem sikerülne, az más kérdés. Jelen van.
Gábor karaktere ágyaz meg a film egy másik érdekes női figurájának (a forgatókönyvíró férfi, ezért meg sem lepődöm, hogy a női figurák vagy negatívak, vagy kurvák, vagy csak kicsavarodott érzésekkel rendelkeznek), Szentesi Virágnak (Jordán Adél), aki tizenöt éve a sulibál után odadobta magát Gabinak, majd az lelépett az életéből. Virág azóta is szeretlek-haragszom játékot játszva érzéseivel, kezdetben beszólogat a srácnak, majd fene tudja miért, hirtelen megenyhül és ismét a karjaiba dobja magát, hogy azután egy elszólás miatt megint tudjon lázadni. Kedveske a két harmincas évődése és összemelegedése, csak valahogy túl mesterkélt, erőltetett. Nem mondom, hogy klisés, mert férfiként fel nem foghatom, hogy Virág miért nem önti ki a szívét első - tizenöt évvel későbbi - találkozásukon és önt tiszta vizet a pohárba, a régi, egy éjszakás szexről. Biztos, hogy legyen plusz 10 perc játékidő, amiben lehet boncolgatni a kapcsolatok ilyen szegmensét.

A kedves, ám valószerűtlen szerelmi szál.


Összegezzünk:
- A magyar modellek közel sem élnek olyan fényűző életet, mint külföldi társaik.
- A nők laza erkölcsűek, bosszúállóak és kiszámíthatatlanok, ha szexről van szó.
- A negyvenes pincér, nőgyűlölő.
- A kutyás kisgyerek gáz.
- A pornóproducerek csórók.
- A suli közutálatnak örvendő "kemény legénye" több kompromittáló anyagot őriz a telefonján, mint egy sztárriporter.
- Ha valakit nem tudunk megdugni, legalább segítsünk abban, hogy valaki más megdughassa.
- Ha lelépsz a szex után egy idegen csajtól, soha többé ne keresd. Ha egy osztálytársadról van szó, akivel évekig koptattad az iskolapadot, akkor sem, bár elvileg az kivitelezhetetlen...
- A modellek is akarhatnak pár pohár pezsgő után dugni egy ruhatárban. Csak.
- A kurvának arany szíve van.
- A főnök lánya meg (Réti Adrienn) tisztára olyan, mint Ben Stiller arája az "Apádra ütök" szösszenetből. Kissé hűvös külső, lenyalt haj, nagy, kék szemek. Szinte vártam, hogy bemutatása után megjelenik De Niro egy epizód szerepben és rámutat Danira; - Figyellek!!!
- Ahhoz képest, anno mennyire rá voltak izgulva az osztálytársak annak idején a Hajnal Timire, eléggé soványka férfikoszorú rajongja körbe a találkozón.

Szerintem nagyon sok ziccert hagy ki a film. Talán, ha szűkítik a játékidőt, úgy nyolcvan-kilencven percre. Nem tudhatom, hányan vettek részt a film brainstorming-ján, vagy, hogy volt e ilyen, vagy Csurgó Csaba, forgatókönyvíró teljesen egyedül ötlötte ki a történetét. Sajnos, ambiciózus forgatókönyvírók beleesnek abba a hibába, hogy nagyon ragaszkodjanak "gyermekükhöz" és ne engedjenek bele külsős ötleteket, nehogy valaki jogot formálhasson a munkájukra. Néha, egy jó film halála lehet, hogy egyetlen ember felelős a megírásért és benne minden poénért. Emlékszünk még az S.O.S. Love című hulladékra? Az tökéletes példája annak, hogy mi van akkor, ha egy ötvenes nő írja a filmet, akinek történetesen a rendező a kedvese és ők ketten szinte semmilyen ötletet nem fogadnak el a stábtól, mert a saját fejük után mennek. Született is belőle egy logikátlan és bugyuta baromság.

A Jézus és a "szűz".

A "Megdönteni Hajnal Tímeát" majdnem hasonló hibába esett, annyira speciális az alapszituáció és annyira kevés a jól elhelyezett humor bon-bon. Kicsit több ember részvételével, agymenéseivel, egészen biztosan be tudtak volna még csúsztatni pár szöveges vagy képi humort, ami megdobja a mozit.
A főcím viszont ötletes a bagzást imitáló nyuszkóval. Ha már Bögöcs a narrátor, legalább láthatjuk, hogyan képzeli el a Timi megdöntését: Nyúlba...

Pohár víz film. Szintelen, szagtalan, de mivel szomjasak vagyunk, meg fogjuk inni. Pohár, száraz víz film.

Megjegyzés: Erős pozitívum, hogy a rémhírterjesztések ellenére a filmben nem véltem felfedezni a Vajna úr feleségét.

50%