2015. december 24., csütörtök

Superfast! - Haláli iramban - Superfast! (2015)

Superfast! - Haláli iramban - Superfast! (2015)


Rendezte: Jason Friedberg, Aaron Seltzer

A film Mafab adatlapja: Superfast! (2015)

Megtekintés: A humor kimiskárolóinak eddigi munkásságát ha egyetlen mozifilmben sűrítenénk össze, még akkor sem garantált fél óra nevetés. A közel száz perc alatt három poént véltem felfedezni.

Friedberg és Seltzer egészen biztosan a megfelelő helyen nyalnak támogatásért. Vagy az amerikai közönség olyan igénytelen, hogy a pénzmosásra is felhasználható büdzsét végül visszatermelik a mozikban. Bár, el nem tudom képzelni, hogy melyik forgalmazónak érdeke, hogy infrastrukturálisan egységesen koptassa gépparkját - beleértve a vetítők, mozitermek, személyzet - hogy ezt a trágyát bemutathassa. Ettől függetlenül hiába ugatom holdba a véleményem, a két trehány gánymester évente örvendeztet minket aktuális paródiáival, melyek a jelenlegi bemutatók aktuális filmsikereinek a hátán igyekszenek elvánszorogni a nézőig. Ki tudja, odaát a tengeren, talán nem kevés néző benyalja a hangzatos-hasonló című filmeket és akár tévedésből is beülhetnek a duó szarjaira. Az is biztos hoz 10-20 dollárt.

Utána sem nézek a neten, hogy valójában mennyibe került a film és világszinten mennyit hozott. Ahhoz biztos eleget, hogy néhány arctalan pénzember újra befektessen a rendezőkbe és már alakulóban következő filmtervük, amely az "Elrabolva - Taken (2008)" franchise sikerét igyekszik némi csúszással meglovagolni.

Megtekintés után - nem sikerült egyszerre, annyira rossz a mozi, így kb. egy hét leforgása alatt daráltam le a látnivalót - úgy gondolom, ez a darab még a szokásosnál is sótlanabb műfajparódia, amely inkább lehetne bohóckodó Remake az első részt megismétlendő, és beolvasztva néhány momentumot a további epizódokból.


A két majom (Friedberg, Seltzer) még mindig úgy véli, hogy szájba kell rágni, ezért a film valamennyi karakterét az eredeti sorozat színészeinek neve után nevezték el, hogy az utalásokat még véletlenül se érthessük félre. Utalásokat, amelyet a filmek és a bulvárból ollóztak össze, megemlítve pl. Michelle Rodriguez szexuális identitását is, igaz, a filmben inkább leszbikusként mutatják be, holott a színésznő egyébként erősen biszexuális... és ezzel ki is merültünk a realitásban.

A színészek végig hozzák az erős középszert, ami nem róható fel hibának egy olyan film esetében, amelyben pillanatonként változik a szituáció iránya és gyakorlatilag az elhangzó humorosnak szánt be és kiszólásokat azzal támogatják meg, hogy a többi szereplő arccal reagál rájuk. Az más kérdés, hogy az arcreagálások kimerülnek két-három grimaszban. Annak idején pl. Anna Faris is hasonló filmekben lett ismert komika, csak az ő repertoárja arcmimikában komoly és komplex kifejezéstárból táplálkozott. Az itt látható színészek valahol a B kategóriás határon túlról érkeztek, nem véletlen, hogy legtöbbjük eddig főleg sorozatokban vagy uncredited státuszt birtokolt. Így a színészi játéktól eltekintenék.

Nem tudom, nem e velem van a baj és valójában ezek a filmek szórakoztatóak, csak mivel a ZAZ trió filmjein szocializálódtam és becsúszott némi Woody Allen - Monthy Python hatás is, nekem nincsenek kiélezve az antennácskáim erre az olcsó, bugyuta humorra.
Ami mondjuk meglepett, hogy a vértelen történet és párbeszédek mellett -  a feliratban persze elveszhetnek azok a szójátékok és célozgatások, melyeket egyenesen az amerikai nézőnek céloztak - kimaradtak a korábban már unásig beépített, öncélú fingós és böfögős viccek. (Bár, mintha a stáblistában fellelhető lenne ez irányú erőlködés is, csak nem használták fel a kész filmben.) Borzalmas úgy nézni a száz percet, hogy háromszor tudtam mosolyogni, mert egy paródiának szánt mozinak szerintem a halála, ha az átlagnéző nem tud önkéntelenül nevetni. Talán, majd ha legalizálják a fűhasználatot nálunk is, akkor kedélyjavítóval megtámogatva ülhetünk be egy ilyen filmre. Mondjuk, eleve előítéletesen fogadom a duó filmjeit, ezért nem tudok objektív maradni.


Hogy miről szólt a film?
Mint írtam, feldolgozták az első részt, csak ahelyett, hogy értékes kikacsintásokkal és akár abszurd humorral pakolták volna tele, olyan ötlettelen összetallózást sikerült bemutatni, hogy az előítéletem igazolva érzi magát és kösz, jól van.

Megdöbbentő, hogy az imdb-n garázdálkodhatnak a stúdió és a rendezők baráti köre, mert egyébként semmi nem indokolja az egyelőre 4 csillagos átlagot.

20%,
...de csak mert a végén az autós üldözés alatt a CGI elkészítése - nem az autórobbanások, hanem a Taco étterem szállítása - egészen jól lett megoldva.
Másik pozitívum, de nem komoly fegyvertény, hogy egyik-másik karaktert egészen jól imitálják a színészek. Azért tegyük hozzá, hogy sokszor ehhez elég némi smink és jelmez is, ezért nem minden esetben tudható be tudatos és zsigeri színjátszás.
Ja, és bár tele van a film jobbnál jobb csajokkal, kimaradtak a cicik!
Az ilyen vackokat csak a cicik dobják fel...


Nem szívesen nézetném meg veled, de felnőtt ember vagy. Ha látni akarod, itt megtalálod: S U P E R F A S T !

2015. december 21., hétfő

Star Wars - Az ébredő erő - Star Wars: The Force Awakens (2015)

Star Wars - Az ébredő erő - Star Wars: The Force Awakens (2015)


Rendezte: J. J. Abrams

A film Mafab adatlapja: Star Wars: The Force Awakens (2015)


Megtekintés: Lehetőleg minél előbb. Ha rajongó vagy. Ha nem,...

Elmaradó karácsonyi buli helyett szűk személyzet kitalálta a vasárnapi programot. Sétika a város forgalmas sétáló utcáiban, forralt borozás, utána vacsora egy ismerős étteremben és utána haza. Közbejött némi személyes hátráltatás, így végül hárman maradtunk és a vacsi után, még épp elég korán, úgy gondoltuk, ha már a Lurdy közel van és még van mód 3D-re is, akkor az új Star Wars filmmel le lehet zárni az évet. Autóba pattanás, időben érkezés. Tömeg áthatolható. Jegyet már csak a büfében árulnak - ez számomra új - viszont nem kellett tömött sorban araszolni, annak ellenére, hogy voltak. A három jegy mellé befigyelt két akciós menü, Chewbacca figurával és egy az új ellenséges, lovagi kardos gonoszból. Nekem elég volt egy fél liter üdítő, annyira tele voltam. A film fél órán belül kezdődött. Beültünk helyünkre, igaz, előtte arrébb kellett küldeni egy ötvenes palit, családostul, mert még mindig vannak emberek, akik képtelenek értelmezni a jobb-bal-közép jelentését. Van, ami nem változik soha??? Telefonok lenémít, kikapcsol - bár, volt, hogy az sem segített, mert csak felállt a marok-szar és sípolt film közben - szemüveg feltesz. Még nekem is sikerült, rátenni a sajátomra, minden nehézség nélkül. Juhé! Azonnal észreveszed, ahogy sötétedni kezd a terem. A reklámok letudva, elhalkul minden...

Még mindig tudott ütni a Star Wars logó. A sárga felirat gyorsan felaraszol és eltűnik a semmibe. Jó két órás szájtátás és lassú fészkelődés, mert nyom a szíj csatja, meg pisilni is kéne, de ki nem megyek, amíg tart a csoda! Élveztem, néha megrohantak a szentimentális érzelmi rohamok, máskor meg azon gondolkodtam, mennyire más érzés ezt a filmet nézni, mint az első részeket, valamikor a nyolcvanas években. Akkor még, gyerekként, rendesen meg tudott lepni az a világ. Mostanra, kicsit immúnis, felnőtt lettem. Tetszett-tetszett, ám, valami többet, mást vártam.


Szpojler akadhat:

Az új Star Wars film pozitívumai közé tartozik, hogy belengi valami buddie-báj. A főszereplők szerethetőek, a kémia érezhető. Az igaz, hogy a női főszereplő már egyedül képes összekémiázni a vásznat. Volt egy pillanat is, amikor az arca meghökkentően emlékeztetett az egykori Anakin arcára, a kissrácéra a második trilógia első részéből. (Menj már, ez a csaj itt tiszta Jake Lloyd!!!) Aztán megint csak Rey (Daisy Ridley) volt a vásznon. Ridley telitalálat. Szép, de nem vászonról lemászóan, tolakodóan. Sportos. A karjai talán annyira nem is, de a lábai és vádlija kellemes látvány. Amikor beszél, pörög a nyelve és látszik mind az ötven kerek, porcelán foga. Jó az a csaj!

A fekete klón (Leslie El Cid hozzáfűzése: "Tárgyi tévedés, hogy a rohamosztagosok klónok. A 4-6-ban is besorozott katonák voltak és itt a VII-ben is elmondták, hogy úgy kaparták össze a gyerekeket akiket agymostak. A klónok kipusztultak a klón háborúk után a gyorsított öregedés miatt is és a Birodalom már nem akart klónozgatni.") srác nekem elsőre soknak tűnt. Egy rohamosztagos, aki meghasonlik a mészárlás közepén? Ezeket nem úgy tenyésztik, hogy ne agyaljanak moralitáson? Ez meg pánikrohamot kap, épp, csak akkorát, hogy végül kimenekítsen egy lázadót az újjá éledt frakció karmai közül. Ez már nem az a birodalom, ami régen volt. Nem az a neve. Jó, a fegyverek, az uniformis, az mind maradt, csak most nem szarnak bele a kútba, hanem a kávájára és aztán rúgják bele...
Finn (John Boyega) figurája, mint birodalmi rohamosztagos, aki letépi képletes láncát, érdekes motívum. Már majdnem olyan mellékszál, mintha egy lépegető szerelő életébe pillantanánk bele, aki feltalál egy apró kis szart, amivel hatékonyabban lehet aprítani a lázadókat és ezért fizetésemelést kap. (Tényleg, hogy működhet itt vajon a háttér? Fizetéseket osztogatnak, vagy Star Trek-kesen, mindenki beleadja, amije van és annyi a motiváció? (Erre talán lassan választ kapunk, hiszen Finn is csak valami harmadrangú takarító fiú vagy mifene, azon kívül, hogy ártatlan embereket is halomra lő - vagy majdnem - ha arra adnak parancsot.
Mindenesetre érdekes választás a karakter, de meg kell szoknom.

A pillanat, amikor majdnem felsírtam. A mellettem ülő srác szintén hasonlóan reagált. Hangosan felsóhajtott és akkor éreztem a sötétben, hogy egy filmnek milyen ereje lehet.

Akkor ott a lázadó pilóta, aki lazább, mint Han Solo volt együtt a három korábbi részben, meg tegyél hozzá vagy két Indiana Jones filmet. Elküldi a kis robotot, hogy ... szóval van valami küldetésféle, amelyhez, amilyen szerencséje ezeknek a kis droidoknak van, hogy egy akkora baszott bolygón, annyi lény közül, pont bele tudnak botlani és viszonylag gyorsan abba az egybe, aki majd segít nekik a küldetést végigvinni. Tehát, összegezzünk: Ha robot vagy droid vagy, akkor simán belebotlassz a főszereplőbe, míg ha mondjuk űrjármű, akkor az is előfordulhat, hogy hosszú évekig hánykolódsz egyik gazdádtól a másikig, míg végül visszatért a a megfelelő kézbe. Ez is kipipálva.
A droid kimaxolja a cukiságfaktort.

Simon Pegg cameo, de ne keresd az arcát, mert eltakarja a CGI.

Finn és Rey egymásra utalva menekül és belebotlik a sorozat legcoolabb koréliai - amennyire emlékszem - kalózába. Egy kis Alienes, vicces közjáték (Hogy van az, hogy a statisztákat a nagy szörnyek azonnal bekebelezik, míg a főszereplőket meg csak rángatják kicsit és bőven jut idő a kimentésükre???) amiben maghal egy tucat, válogatott sittes arc és mehetünk tovább a következő szkénába.

A film egyik legjobb poénja köthető az ezeréves sólyom megjelenéséhez.

Előkerülnek idegen lények, birodalmi gyökerek, családi kötelékek, cameo-k, amelyek nem is hiszem, hogy annak minősülnek klasszikus értelemben, dráma, légi csata, enyhén súlytalan főgonosz.

(Sosem fogom megérteni, hogy a sötét oldal mivel is kecsegteti annyira szocio és egyéb pata híveit, akik képesek bármivel szemben a gonoszság és sötétség oldalán haladni, mert most sem éreztem magam meggyőzve, hogy Kylo Rem (Adam Driver) oka, hogy szolgáljon valakit, akinek hobbija más fajok elpusztítása és, hogy nettó módon uralkodjon annyi bolygón és népen, amennyit valójában kurvára nem képes felügyelni sem. De tényleg, ezek legyaknak mindent és végül ott ülnek majd egy trónon, miközben körülöttük csak fekete törmelék görgedez...)
Oké, fásultan megeszegetem a magyarázatot, amit kapok, hogy a család olyan sérelmeket okozott gyermekének, hogy az csakis úgy vigasztalódhatott, hogy a Gollam/Grendel sötét uralkodó oldalán érzi magát ismét kompetensnek. Eszegetem, de nem bírom lenyelni.

Drámai összecsapás, elveszítünk valakit, ami kissé felrázza az embert.: - Hú, most mi lesz?
Gyakorlatilag ugyanaz, mint az első részben. Csak most halálcsillag helyett egy sokkal nagyobb építményt kell rommá lőni. Ez egy halálbolygó!!!

Persze, túl elcsépelt lenne telibe csulázni a bolygó egy apró pontját, hogy azután a láncreakció szétvigye a falakat, így kicsit megvariálják azzal, hogy nagyobb pusztítást kell véghez vinni, egy adott ponton. Tehát, ugyanaz, pepitában.
Az idő persze most is fogy, mert már be van célozva a lázadók aktuális lábadozója.

Tényleg kicsit olyan, mintha újra nézném az első filmet.
Csak ez látványosabb, pörgősebb, viccesebb, stb.
És mégsem jobb!
Elmúltam negyven, ezért, úgy érzem, kissé kiöregedtem ebből a mizériából. Voltak naptáraim, figuráim, képregényeim, könyveim gyerekkoromban és mostanra csak annyi lelkesedésem maradt, hogy vegyek egy közel 2e forintos jegyet. Tolom még bele a pénzt a franchise-ba, bár már nem olyan elánnal.
A Star Trek rajongók nem feltétlenül kedvelték az új részeket, amiket Abrams rendezett, mert túl akciósakra sikerültek, nekem azonban sokkal jobban feküdt a széria újraélesztése, mint ez a Disney- Lucasfilm kooperáció. Nem tudnám megmondani, mi hiányzott a filmből...
Talán semmi. Talán belőlem hiányzik valami, ami akkor, gyerekként még bennem volt.

Új akcióhős-nőt üdvözölhetünk.

75%

Ha szeretnéd megnézni, legjobb, ha azt moziban teszed!
A 3D-től ugyan nem voltam elájulva - biztos, ha közelebb ülünk, erősebb a hatás... - ettől függetlenül, hosszú évek óta ez a film tudott behúzni a moziba és ez volt az első 3D-s élményem.
Annak meg jó.

Nincs értelme hosszan elemezni.

Észrevételek és kérdések:
- A Skywalker család elég elcseszett kapcsolatrendszerrel rendelkezik.
- Luke Skywalker vajon mi a rákot nézeget ott azon a bolygón, a hegy szélén? És mióta?
- Miért kell vicces robot és kedves arcú pöttöm Buddha?
- Leia hercegnő arca mikor lett ennyire megBrazilozva? És miért nem írtak neki valódi szerepet? Gyakorlatilag majdnem ugyanazt láttam, amit az Indiana Jones 4.-ben, csak ott Marion pörgött még rendesen. Ott valahogy az alma nem esett olyan messze a fájától.
- Mi volt az első szava a technikusnak, aki rendet csinált Kylo Rem kardforgatásos balhézása után a műszerfalon?
- A szöszi gyereknek az "Időről időre" című romantikus komédia óta mikor lett ilyen gyökér feje?
- Ha tényleg az a terv, hogy minden bolygót szarrá lőnek, akkor a végén egyetlen égitest fog a törmelék között keringeni?
- Ki fog derülni vajon, hogy a Solo-Organa család mikor és miért került annyira szét a Star Wars univerzumon belül?

A film egyértelmű sztárja pedig Daisy Ridley! Az a lány minden rezdülése, mozdulata, arcának rezgései, hihetetlenül... szexisek. Remélem nem fog beletörni abba a hype-ba, amit egy ilyen film okoz a szereplőinek.

S T A R  W A R S  V I I .

2015. december 16., szerda

Rossz ország - Bad Country (2014)

Rossz ország - Bad Country (2014)


Rendezte: Chris Binker

A film Mafab adatlapja: Bad Country (2014)

Megtekintés: Eszméletlen jó mozi is lehetett volna belőle, ha nem ennyire tévéfilmes a megvalósítás.

A "Testvérbosszú" és más bűnfilmek producere rendezésre adta a fejét. A végeredmény egy sokkal olcsóbbnak tűnő bosszúfilm, amely bőven elfér majd a kereskedelmi tévék esti műsorsávjába. Az akciók rövidek és ötlettelenek. Nem tudom, Binker annak idején a Testvérbosszú forgatása idején hol tartózkodott, de sok kreativitás nem szorult belé. Egyetlen pozitívuma a filmnek, a klisék tömege mellett, hogy ismert arcokat sikerült megnyernie a filmhez.

Elias végre revánsot vett Barnes-on. Miről beszélek? 1986-ban Tom Berenger és Willem Dafoe már játszottak együtt - pár évvel később pedig ismét a Született július 4.-án-ben is - Oliver Stone széthype-olt Vietnami háborús filmjében. Két őrmestert, akiknek személyes ellentéte annyira elmélyül az őrület közepén, hogy Barnes végül "feláldozza" Elias-t, miközben kimentik őket a pokolból. Az a film volt a "Szakasz - Platoon (1986)" A szituáció alig változott: Ismét Berenger a rosszfiú és Dafoe aki morálisan felette áll, de ezúttal a jó kerül ki győztesen a helyzetből, már amennyire ki lehet kerülni az ilyesmiből, mint amiről a film szól.

Bud Carter (Willem Dafoe) fedett nyomozó, aki végre kereskedőnek kiadva magát beépül egy drágakövekre szakosodott bűnbanda vevőkörébe. Mire végre megköthetné az üzletet és tovább léphetne a banda tagjainak ranglétráján, lelepleződik és kitör a balhé. Egyik elfogott kisstílű bűnöző Tommy Weiland (Christopher Denham), akinek bátyja, aki közben igyekszik jó útra térni, sokkal zsírosabb fogásnak bizonyul. hiába nem volt érintett az ékszerügyben, ha a lakása tele van engedély nélküli fegyverekkel. Jesse Weiland (Matt Dillon) rövid úton börtönbe kerül és családjával kezdik zsarolni, hogy feladja a felette álló fontos embereket. Jesse kezdetben ellen bír állni a rendőri nyomásnak, ám miután öccsét holtan találják a cellájában, feladja elveit és meghajol a nyomozó akarata előtt.


Nagyon veszélyes terepre tévednek, miközben az akcióba becsatlakozik az FBI is és még egy tucat egyéb osztály. Jesse szerepe egyre fontosabb és most már a felesége és újszülött gyermekének élete a tét. Végül elszabadulnak az indulatok, nem sikerül kordában tartani az információkat, Jesse pedig lelepleződik. Épp azon dolgozik Bud nyomozóval, hogy hogyan tovább, amikor hírt kapnak róla, hogy az FBI védelme alatt álló feleségét (Amy Smart) és gyermekét kegyetlen brutalitással megölik. Innentől kezdve csupán egyetlen dolog hajtja mind Jesse-t, mint Bud-ot, aki megígérte, hogy megvédi a fiatal nőt: a bosszú. Némi segítséggel pedig elindulnak New Orleans-ba, hogy leszámoljanak a gyilkosokkal.

A film története nem rossz, de mintha már láttunk volna már sok hasonlót. Legfrissebb hasonló filmélményem a napokban megtekintett Sicario volt, amiben az ex-kábítószer kereskedő (Benicio del Toro) szövetkezik a DEA-val és egyéb nyomozó hatóságokkal, hogy végül leszámolhasson azokkal, akik családja haláláért a felelősek.
A történet épp ezért, izgalmas, de unásig látott sablonokra épül. A rosszfiú meg lesz zsarolva, hogy vagy lerohad a sitten vagy segít elkapni egykori vagy aktuális főnökeit. A rendőrség megígér mindent, hogy sikeresen befolyásolják, végül valahol kisiklik a terv, bukta lesz, menekülés, leszámolás, bosszú. Ezeket a paneleket szokták variálni.
Itt is ez történik, ahogy megszokhattuk.
Sajnos, a kis költségvetés végi érződik a filmen. Olyan, mintha egy sorozat pilot filmjét néznénk. Moziban esélye sem lenne. Legalábbis nálunk.
A szereposztás remek, habár Tom Berengert nem ismertem fel, annyit öregedett az elmúlt pár évben. Dafoe meg semmit sem változott. Smart a szokásos kellemes bio-díszlet,
Korrekt film, ami többet érdemelt volna.

60%

Ha szeretnéd, tekintsd meg: B A D  C O U N T R Y