2015. február 9., hétfő

Blog: A szakács egy másik "állatfaj"

Tizennégy éves korom óta dolgozom a kereskedelemben, és egy helyen való húszéves munkámnak köszönhetően mára megtanultam, hogy a szakács, mint olyan, egy külön "állatfaj". A történetben szereplő figurák léteznek, csak lehet, hogy egyes jellemvonásokat összeragasztottam, egy karakterbe. Ettől függetlenül, amit itt olvasni fogsz, az megtörtént, valóság, felesleges kozmetikázás nélkül.

Az első, amit az ember megláthat egy lehetséges szakáccsal kapcsolatban, az önéletrajza. Megtanultam, hogy ez a valósággal általában köszönő viszonyban sincs.

"Képes vagyok logisztikailag folyamatosan biztosítani a munkát." = Majd irányítok!
"Jó alkalmazkodó képesség." = Majd irányítok!
"Ételek tálalása, ellenőrzése, stb." = Főzni utálok, kezem be nem mocskolom, de irányítom a munkát!
"Barátságos" = Nem az!
"Szabad időmben Playstation-ön játszom vagy a kutyámat sétáltatom." = Emberekkel semmilyen kapcsolatot nem tudok kialakítani.


Az utolsó figurák igazi varázslók voltak. Az egyik bejön az üzletbe. Pökhendin nézelődik. Belelapoz az étlapba. Pillanatok alatt arcán lekicsinylő kifejezés terül szét.: - Ez az étlap szar!
Hamar kiderül, nem tud pizzát gyúrni, sosem csinálta. Közel húsz éves szakács múlttal. (Kb. mint én...) Tanulni? Az eszébe sem jut. Igaz, hogy pizza tésztát készíteni kb. tíz perc alatt meg lehet tanulni.
Kell egy recept, egyszer megnézni, ahogyan a gép összegyúrja - persze nem árt saját kézzel is elkészíteni néha, hiszen akkor nem esünk majd kétségbe, ha a dagasztó hirtelen bedöglik - majd később esetleg az arányokkal - fűszer, liszt, összetevők - kísérletezni, hogy egy igazán finom tésztát hozzunk létre.
Emberünk - aki önéletrajza szerint képes és szeret új dolgokat tanulni - hallani sem akar a pizzáról.
- De ezt szeretik a törzsvendégek! - említi meg egyik kollegina.
A válasz abszolút nem felhasználó barát: - Szarok a törzsvendégekre. Majd lesznek újak!
Sajnos nem voltam éppen bent, mert elmondtam volna emberünknek, hogy a vendéglátós célja nem az, hogy elkergesse az addigi törzsvendégeit, hanem, hogy bővítse a klientúrát.
Azután, emberünk - kurva nehéz nem ideírni a nevét, hátha vissza jut hozzá és akkor generál benne némi szakmai alázatot, mert egyrészt sérteném a személyiségi - ami mellesleg eléggé unszimpatikus - jogait, másrészt, sokkal inkább sértődne meg a parasztja, mint tanulna az esetből.
A pizza helyett olyasmikkel dobálódzik, mint: kacsamáj, libamáj, velős pirítós.
Aha. A pizzából lehet készíteni vagy negyven fajtát... lehet csak zöldséges, pikáns, zsíros, kiadós vagy egyszerű. Nehezen képzelem, hogy kiváltja holmi májkrém - vagy inkább paté? pástétom? - vagy egy száraz kenyér, némi zsíros cafadékkal, amelynek tárolása legalább kényes, mint állat és ha nem adod el nagyon gyorsan - márpedik nem adod el, mert réteg kaja - rád rohad vagy te zabálhatod fel, mielőtt kidobnád.
emberünk - aki elvileg szakember is a szakács szakma helyett - nem vette a fáradtságot, hogy feltérképezze a környéket, környezetet. Nem beszélt a kollégákkal, kikérve a véleményüket. Nem ült le a pulthoz, hogy figyelje, kik járnak be hozzánk. Nem. Semmi. Nada.
Emberünk úgy vélte, hogy ő egymaga Salamon és Midasz király trónörököse. Szakmai múltja és önmagába vetett bizalma biztosítja, hogy amit ő az étlapra rittyent, arra majd tódul a nép.
Párizsi álom? Desszert. Kell bele Amaretto, nem kevés, dió, de nem dejó, apám-fasza. Eladási ár? Durván 1400.-Ft. Mellettünk egy cukrászda, olcsó sütivel. Arra is csak akkor jönnek, amikor hat után olcsóbb a kínálat. Lehetséges szakácsunk, úgy gondolja, hogy a kispénzű egyetemisták, csövesebb külföldiek, akik a Hiltonból menekülnek át hozzánk sörözni, mert mi jóval olcsóbbak vagyunk, meg a jó-munkásemberek majd 1400Ft-ért fognak egy habos-babos krémes csodát magukba lapátolni. Minimálbérből.
Az étterem, ahol dolgozom, valamikor jó helyen volt. mellettünk pörgő infrastruktúra, mozi, miegymás. Mára elcsöndesedett az utca, akik jönnek, főleg törzsvendégek. Kedves emberek, de nem a tehetősebb réteg. Annak ott van Buda, ott van a Váci utca, ott van a Liszt Ferenc tér, stb. Nekünk egy rendes parkolónk sincs, ami eleve elengedhetetlen, hogy a kényelmes gazdag betolja a pofáját. :)
Lehetséges szakácsunk ezeket nem mérlegelte, nem mérte fel.
Helyette, előadott valami ostoba történetet arról, hogy az angol királynőt csupán egy véletlen folytán nem tudta kiszolgálni, amikor az nálunk járt.
Homályos történet, annyi lyukkal, mint egy jó Eidami.

Csak azt kérdezném: Ha ön szakmailag olyan nagy szám, miért nincs saját főzőműsora? Miért nincs egy szakácskönyve? Miért nem maga után kapkod a gazdag elit, kinek étterme van, de szakácsa nincs?
Ha ön olyan nagy tehetség, akkor ha beírom a nevét a gugliba - mert erre is jó - akkor alig két oldalnyi szó-szedettben jelenik meg a neve és ezek egyike sem szakmai témájú???
Talán, mert ön szakács ugyan, de igazi kutyaütő?
Nem sértésnek szánom, de aki számít, arról ilyen-olyan formában cikkeznek. Ha önről semmit nem találni a világhálón, akkor úgy érzem, vagy az Internet diszkvalifikálta magát vagy ön tódít önön nagyságáról.

Mellesleg nekünk szakács kell a konyhára, nem egy diktátor. Ne ön akarjon, - még egy órát nem dolgozott, semmit nem bizonyított nekünk - minket megváltoztatni, hanem előbb alkalmazkodjon, majd közösen ötletelhetünk, hogyan változtassuk meg az étlapot.
Közösen. Több szem, többet lát.
Nem úgy, hogy maga a hasára üt, oszt majd az úgy lesz.

A másik meg előleget kér. Még mielőtt a fakanalat a kezébe vette volna. Még mielőtt hitelt érdemlően leinformálta volna az ember. Még mielőtt...
Nem is kicsi, hanem egy szemérmetlen összeget. Úgy, hogy azt sem tudjuk, kiféle, honnan jött. (És mint kiderült, hiába célozgatott rá, hogy a főnök megengedte a kölcsönt, utóbb kiderült, hogy ilyesmiről szó sincs.)
mi ez, ha nem a lopás illetve sikkasztás egyik formája?

A másik meg alkoholista.
Nem az első napokban. Dehogy. Az állásinterjúra tisztán - minden értelemben - érkezik. Ő? Inni? Ne sértsük meg..., hogy nem hívjuk meg egy sörre!
Azután, egyszer csak dülöngélni kezd. Koncentráció az ablakban. Összekeveri a pizzákat, köreteket. Kezd hülyeségeket mondani a kézi lánynak, végül...
...fogja magát és angolosan távozik a hátsó ajtón keresztül, az udvaron. Se szó, se beszéd.
Telefon kikapcsolva.
Köszönjük.
Felnőtt ember, ha baja van: szól.
Ha "elszökik", hajlamos vagyok azt gondolni, hogy takargatni valója van.

És ilyen emberekkel találkozom, nap, mint nap.
Saját tapasztalat?
A nagyhangú szakácsok ugatják a munkát.
Sokkal megbízhatóbbak az alázatos, halkabb figurák.
Az alkoholistákat nehezebb kiszűrni, bár az arcbőr, orr színe sokat segít.
Manapság a szakács szakma erősen felhígult.

A legtöbb dolgozni nem szeret, inkább csak állna a rozsdamentes pult mellett és Jedi erejével készítené a meleg ételeket, rávarázsolva, levitáltatva a tányérra. A munka oroszlán részét simán rábasszák a kézi lányra és ott igyekszenek alá keverni a felszolgáló személyzetnek - persze magukat szarrá fényezve - ahol tudnak.

2015. február 2., hétfő

Remake: Az ördögűző (1973) - Seytan (1974)

Csak érdekességként említem meg, hogy a törökök, egy időben, jó filmes és csóró szokás szerint, a világ filmterméséből ollózták, lopkodták össze a saját anyagot. (Emlékszel még, hogy a nyolcvanas-kilencvenes években milyen nagy számban magyarítottak világságereket kis országunkban, mintha nem lenne elég saját ötlet.)






A Seytan (1974) az egy évvel korábban készült Ördögűző gagyi és szinte szolgaian hű átirata. A pofátlanság netovábbja, hogy még Mike Oldfield világhírű Tubular Bells/Csöves harangok című munkáját is átemelték, amely az eredeti változatot is hátborzongatóvá tette.








A youtube csatornának köszönhetően bele nézhetsz ebbe a remek filmbe:


Everly - Everly (2014)

Everly - Everly (2014)


Rendezte: Joe Lynch

Megtekintés? - Persze. Bár...

Általában két dolog tudja velem elhitetni, hogy egy színésznő igazi akciósztár: vagy a rendező zsenije vagy a színésznő maga, ha bele tudott bújni a karakterbe (Ha mondjuk előtte harcművész, kaszkadőr vagy sportoló volt pl.). Nos, Joe Lynch nem nevezhető zseninek és bár Salma Hayek megfordult néha akciósabb művekben is, nem lettem maradéktalanul meggyőzve, hogy ott a helye olyan karakterek mellett a szökni készülő kurvának, mint Ellen Ripley másodpilótája vagy a Kill Bill félamnéziás menyasszonyának.
A másik, ami miatt a film egy átlagos néző ingerküszöbét nem feltétlenül lépi át, az az, hogy a film szinte kamaradarab: egy apartmanházban - főleg a hetedik emeleten - játszódik.
Ami mellette szól, hogy nem veszi magát teljesen komolyan és már-már a Trash mozik határait karcolgatja; elcseszett pisztoly-párbajok, karikatúra szerű gonoszok, gore és vér hegyek.
Nem lesz nagy durranás, nem is öregbíti a színésznő hírnevét -hol van ez a film a Frida Kahlo életét bemutató életrajzi filmhez? Ugyanakkor nem teljes visszalépés egy karrierben, hiszen akár egy Desperado spin-off is lehetne, Banderas nélkül.

Everly (Salma Hayek) több évig volt egy jakuza szexrabszolgája. Homályos támpontokat kapunk, hogyan került ebbe a helyzetbe, de mikor megismerkedünk vele - belépünk a filmbe - épp kiszállni készül és egy beépített zsaru is a segítségére lenne ebben. Everlyt megverték, megalázták. Néhány bandatag a lakásában élvezkedik. Amit nem tudnak, hogy Everly elég pénzt lopott össze a lelépéshez és fegyvere is van a toalett víztartályában.
A kezdés szinte megvezet minket - Everly öngyilkosságra készül? - azután elszabadul a pokol.

Nem könnyű eldönteni, ki lője le a lotyót.
Kellemes lövöldözés, hullanak az emberek. Egy bajom volt vele; valahogy nehezen hittem el Salma Hayeknek, hogy akcióhős. Talán mert nem olyan gyors és erős, mint mások, hasonló filmekbe. Talán, mert közel ötven évesen hiányzik belőle az ehhez kellő vitalitás. Csak belépett már a nagymama korba, nem igaz?
Viszont, ha nem használtak trükköt az alakjáénál, akkor még mindig gyönyörű a nő és nagyon egyben van. A lába talán kicsit vastag, ám azt hiszem, ő így tökéletes.


Everly szökne az apartmanból, ami nem egyszerű, hiszen a jakuza vezér, Taiko (Hiroyuki Watanabe) érdekeltsége az épület és a rendőrséget is megvásárolta. Míg Taiko odaér, hogy revansot vegyen, vagy inkább megfenyítse az egyik legminőségibb kurváját, addig pribékjeinek és az emeleten szintén Everlyhez hasonló munkakőrben dolgozó lányok hadát küldi rá. Kapunk egy szép kis mészárszéket, amely nem közelíti meg Uma Thurman vérengzését a Kill Bill filmekben - csak ehhez tudtam hasonlítani igazán a jeleneteket - viszont egészen szórakoztató. Ha Joe Lynch egy kicsit is zseni lenne és nem csak közepes iparos, szerintem néhány vágással, jól koreografált pofonosztással egészen komoly hiriget tett volna le az asztalra.


Ha az öldöklés nem lenne elég akciós és drámai, még képbe hozzák Everly édesanyját és a hosszú évek óta nem látott gyermekét. Persze, dramaturgiailag úgy gyúrták a történetet, hogy el kell hinnem, mindenkinek az a legjobb, hogyha a Taiko által megfenyegetett családot Everly berendeli az épületbe. Persze.
Taiko emberei is szép brigád. Egyik másik igazi elborult figura. A szadista (Togo Igawa) és mazochista párosa igazán emlékezetes, bár, a várakozást nem múlják felül, ha gyilkolásról van szó.


A film közepes vállalkozás, néha már a műfaji paródia határát súrolja. Egyszer látni kell, már csak Salma Hayek lábai miatt is! Azért megnéztem volna úgy is, hogy végül sikerül Kate Hudsont meggyőzni róla, hogy vállalja el, de szerintem a főszereplő személyében minőségi a csere.
És, ha Robert Rodrigez rendezi, akkor talán többet kihoznak az akció részekből, hisz a múltban kiderült, hogy jól dolgoznak össze.

Az alapkoncepció jó, a karakterek színesek, csak egy erősebb fizikumú színésznőre bíztam volna.
Úgy érzem, Salma Hayek esetében kicsit megkéstek az akciós imázs felépítésével, főleg, hogy mostanában kerültek olyan női-akció filmek, mint a Lucy vagy a Colombiana.

60%

Salma Hayek-et, ha lehet, látni kell és itt mindjárt meg is teheted!