2014. május 24., szombat

Fék nélkül - Premium Rush (2012)


Fék nélkül - Premium Rush (2012)

Rendezte: David Koepp



David Koepp a filmezésen belül sok mindenben kipróbálta magát. Eddigi legnagyobb teljesítménye egy szerencsétlen fickó kb. 5 másodperces szerepe a Jurassic Park második részében, amikor is a T-Rex bes(zaba)dulván (érted: zaba) a városba, őt kapja el egy benzinkút közelében.
Hazudtam.

Koepp ennél sokkal komolyabb munkákat tett le az asztalra. Az ominózus jelenet pusztán haveri szívesség volt csupán. Forgatókönyveket írt, ötleteket gyártott, filmeket rendezett.
A "Fék nélkül" a nyolcadik filmje. Akciófilm a javából, kis zsánerfüggő hibával.
Ugyanis a film elröppenő másfél órája olyan karaktereket tesz meg a film főszereplőivé, akikkel ha a városban találkozunk, nagyon nehezen tudunk azonosulni: a kerékpáros futárt.

Azokat a figurákat, akik a KRESZ-t felrúgva cikk-cakkoznak a kocsik között. Akik a piros lámpát nem látják, mert színvakok. Akik suhanás közben simán lehúzzák a kocsi oldaláról a fényezést, majd eltűnnek egy sikátorban a felelősségre vonás elől. Tudom, mert ismertem futárt, mesélt róluk.
Ettől függetlenül a film a kerékpározásról is szól, a szélről, ahogy süvít a hónod alatt. A pillanatnyi szabadság érzéséről mesél, amikor te irányíthatod a sorsod. Arról, amikor kirántod magad egy éles helyzetből. Például, amikor rád rántanák az autó ajtaját, ám te felmérted előre a lehetőséget és elkerülöd a balesetet.
A film a csoportba tartozás élményéről is mesél. Milyen egy olyan közösségbe tartozni, ami kiáll a tagjaiért, ha szakad a kötél. Lehet versengeni egymással. Lehet elküldeni a másikat a 'csába vagy épp ráhajtani a nőjére, viszont amikor baj van, ott állsz a másik mellett, mert ti vagytok és mindenki más.
Ja és van egy rossz zsaru is, jó zsaru pár nélkül, meg egy fontos cetli, amit A-ból B-be kéne vinni kurva gyorsan, meg embercsempészet, gyilkosság és bosszú. Ami mellékes, mert olyan gyorsan pörögnek a kerekek és az események - néha fordított időrendben - hogy kapkodod a fejed. Mire unalmas lehetne a film, hirtelen vége is.

Ami nincs:
Logikus történet.
Jellemfejlődés.
Vér.
Túl sok pénz.


Ettől függetlenül a "Fék nélkül" elég jó kis esti szórakozás, ha nem várunk túl sokat és szeretjük a pergő kaszkadőr munkát. Mert a CGI mellett akad az is, rendesen, hiszen másfél óra tömény kerékpározást és ami vele jár, kapunk.

Spojleres megjegyzések!

Wilee (Joseph Gordon-Levitt) fiatal bringafutár. Sokat nem tudunk meg róla, de kiderül, hogy aranyszívű, munkájában nem ismer tréfát, eszméletlen jól teker és néha a másodperc tört része alatt kapcsol az agya turbó fokozatba. (Nem csak a lehetséges útvonalak kiszámításáról van szó, hanem pl. amikor keresztül borul a rendőr kocsiján és alig ér földet, máris közeliket csinál a rendszámról, hogy le tudja nyomozni a kocsi gazdáját. Szóval tökös legény.
Barátnője, Vanessa (Dania Ramirez) ebből a tökösségből hiányol valamennyit, ezért lagymatag mód szakítani készül Wilee-vel. Nem túl komolyan persze, hogy Wilee ne az esetleges kapcsolati zsákutcán rágódjon a film alatt, hanem azért a küldetésre is maradjon figyelme. Vagy ennyire veszi komolyan a leányzót.
Vanessa szobatársa - sokmilliós városról beszélünk, ám forgatókönyvileg kellett némi plusz motiváció is a karakternek - egy csinos keleti gyöngy, belekeveredik valamibe, amelynek egyik állomása egy üzenet eljuttatása a kínai negyedbe. (A telefon kurvára nem elég, sem a fax, stb.) Wilee pedig átveszi a melót. Ami nála van, az célhoz ér.
Ugyanakkor előkerül egy korrupt és morálisan erősen ingadozó zsaru is, Bobby (Michael Shannon) akinek túl nagy tartozásai vannak, ezért kompenzáláskép be kell vállalnia, hogy az üzenetet cetlit ő maga szerzi meg és szállítja le valakinek. (Abba ne menjünk bele, hogy milyen fontos a cetli, meg, hogy miért akarja egy maffiózó megszerezni, amikor nyilván más módon is hozzá tudna jutni, vagy el tudná azt intézni, amihez a cetli szükséges. Mindegy.)
Wilee menekül, Bobby a nyomában és még a többi klisé, amire az első percek után számítani lehetséges.
Pl. Rendőrség, intrikus kolléga, határidő, balesetek.


A "Fék nélkül" nem akarja megváltani a világot és nem is tudná, hiszen főszereplői hús-vér karakterek - igaz, eléggé elnagyoltak - nem akcióhősök vagy x-menek. Van pár necces jelenet a filmben, ettől függetlenül a valóságtól nem rugaszkodtak el teljes mértékben. A képi és dramaturgiai megoldások néha elterelik a figyelmet a forgatókönyv és logika felismerhető hibáiról.

Kilencven perc zúzda.
Erős 50%
Kiemelném a zenét, ami nagyon tetszett: David Sardy munkája.

Ha tetszett:

- Ezüstkerék - Quicksilver (1986) Kevin Bacon lecsövesedik és eldobva öltönyeit beáll futárnak.
- BMX Banditák - BMX Bandits (1983) Fiatal kerékpárosok belekeverednek valami bűnügybe.
- Pee Wee nagy kalandja - Pee Wee's Big Adventure (1985)
- Start két keréken - Breaking Away (1979)
- Vagy az E.T. végén amikor a skacok elkerekeznek.

A cikkben szereplő ostoba szóviccekért az író elnézést kér.

Trash: Zombie Driftwood (2010)

Trash: Zombie Driftwood (2010)


Rendezte, vagy valami hasonló: Bob Carruthers

Bobby fiú ritkán rendez filmeket, inkább a dokumentum vonalon mozog és ez nekünk, nézőknek, jó!
A "Zombie Driftwood" egy olcsó és siralmasan humortalan - pedig próbálkoznak - hentelés, amelyben egy luxus-tengerjáró eltűnik a Bermuda háromszögben, majd miután előkerül, zombiek-kal árasztja el a Cayman szigeteket. (Kajmán szigetek???)

Színészei nincsenek, csak egy csapat amatőr, akik nem blokkolnak le a kamera előtt. A kocsma törzsvendégei akár tényleg egy alkoholista brigád. A csapos úgy izzad, hogy végig érte izgulsz, nehogy szívrohamot kapjon a színész. A főhősök csajai siralmasak. A szőke (Kaz B.) egyenesen kiábrándító, amikor elvileg "szexi" táncot lejt a kocsmában, ami inkább bárgyú és groteszk, ahogy kezdődő potrohával - igen, ebben a filmben nem húszas éveikben járó nők alakítanak zabálni való tiniket - teljesen lelohasztó. Hihetetlen, ennek ellenére milyen jó képeket lehet találni róla a neten szörfölgetve. Tipikus, nem az eszéért szeretjük típus. Csak nem értem, hogy milyen kritériumok alapján nevezi az imdb színésznőnek... Viszont haladás, hogy ebben a műben az Angliai születésű cics-mókust ruhában dugják, ami azért jelenthet valamit. (Talán még annyi pénzük sem volt, hogy kifizessenek a csajnak némi muff-mutogatást.)
Néhány Kaz B. munka itt elérhető!

A párbeszédek - főleg a kocsma pultjánál - olyan ostobák és erőltetettek, hogy kérdéses, hogy nem direkt csináltak szart. Egy magyar kocsmában öt perc alatt izgalmasabb dialógusokat rögzítenél egy diktafonnal. A színészi játék meg... igazi method acthung, acthung! Csak figyelem milyen ócska.

A trükkök amolyan sufni-tunning következményei. A nagy öregek már harminc éve jobbakat dobtak össze papír-zsebkendőből és tonhalsalátából.
Humor gyanánt pedig a zombik megszólalnak és csökött gondolataikat közvetítik a néző felé. A zombie film kedvelő néző erre pedig tökéletesen immunis.
Eltelik fél óra, mire kiderül, hogy ebben a filmben a zombiek bizony, ki akarják fejezni magukat. Elfoglalják a tévé stúdiót - hogy keveredtek oda??? - és máris, "profin" vágott zombie műsorblokkal szórakoztatják a kocsma nézőit, akiket a többi, kint sétáló halott nem tépett szét.
Zseniális!
Magnyifika!
Ha tényleg vicces lenne, akkor legalább mosolyognék, vagy valami.
De semmilyen pozitív érzést nem váltott ki belőlem, és ahogy nézem, az imdb látogatóiból sem. 2 csillag!
Kb. annyit ér, mint 2 perc maszatolós szex.
Rákészülsz, azután megkönnyebbülsz, hogy annyi.

Pozitívum?
Játékidő: 72 perc.

10%

Mert zombies.
Valójában olyan szar, hogy még a trash film jelző is felmagasztalás.

18+ : A szöszi női szereplő egy sokkal érettebb alakítása itt elérhető!

Gyilkos iroda - Not Safe for Work (2014)

Gyilkos iroda - Not Safe for Work (2014)

Rendezte: Joe Johnston

Nem volt számomra kérdés, hogy Joe Johnston filmje, ha nem is lesz túl nagy durranás, mivel nem botlottam bele semmilyen reklámba a filmmel kapcsolatban, ettől függetlenül értékelhető kis marhaság lesz egy olyan rendezőtől, aki gyerekfilmekben szintúgy otthon van, mint A listás CGI csodákban. Csak három címet írok le és akkor be tudod skatulyázni... nagyjából:
Jumanji
Jurassic Park III.
Captain America - Az első bosszúálló.
Mindhárom film közönségcsalogató blockbuster. Mindhárom film széles korosztályt szólít meg. Mindhárom film újranézhető, pörgős kis ujjgyakorlat.

Azért az jelent valamit, ha a film borítóján csak a producerek
korábbi munkáit említik meg és a rendező nevét nem emelik ki,
pedig lenne mivel kapcsolatban!
A "Gyilkos iroda" pedig ehhez képest hatalmas visszaesés. Érthetetlen minőségromlás.
A film cselekménye egy mondatban leírható, kissé emlékeztet Dean R. Koontz egyik művére, amelyben szintén egy felhőkarcolóban kergetőznek emberek és a gyilkos apránként legyakja őket.
Ezt lehet szórakoztatóan, izgalmasan tálalni.
Meg lehet úgy, hogy egy esetlen, középszer alatti tévéfilmes utánérzést kapunk.
Mindezt három évvel egy sikeres képregényfilm után.
Nem tudom, Johnston miért ezt a projectet választotta. Ez bőven alatta van rendezői "zsenijének". Nála az események pörgősek, kalandosak, pénz van bennük.
Itt meg klisések, kiszámíthatóak és az izgalom faktor szinte nulla, annyira lehet tudni, mi következik.
Ha ezt a filmet moziba küldik, el fog vérezni. Még egy éjszakai vetítést sem nagyon ér meg ebben a formában a reklámokkal spékelt, gyűlölt csatornákon.
Valamiért pedig mi is megvettük, sőt, szinkronosan már hozzáférhető ez a film.
A film egyelőre egészen jó, 6 ponton áll az imdb-n, de tegyük hozzá, hogy alig tucatnyian látták. Johnston eddigi leggyengébb munkája. Gyakorlatilag cserben hagyta azokat a nézőket, akiket a neve húzott be a moziba.
De vigasztal a tudat, hogy bármibe fog majd bele, az ennél nagyobb durranás lesz!
Csak felfelé mehet innen.
Most már tudom, hogy Johnston nem képes a szarból várat építeni.

20%
Mert tőle többet várnék. Sokkal!

Ha tetszik:
- Bármit, ami toronyházban játszódik és gyilkolnak benne.

A színészek egyszerűen nem tudnak többet kihozni magukból, mint amit látunk.
Fájóan ötlettelen alkotás.

Konklúzió: Csalódott vagyok.