2016. április 3., vasárnap

A gyanúsított - Suspect (1987)

A gyanúsított - Suspect (1987)


Rendezte: Peter Yates

A film Mafab adatlapja: Suspect (1987)


Megtekintés: Számomra altatós tévé krimi.

Először is, ez a film egy nagy lufi. A film fele simán lehántható lett volna a forgatókönyvről, ha a film elején elfogott és perbe fogott szereplőnk, a hajléktalan Carl Wayne Anderson (Liam Nesson) tud beszélni. De nem tud, ezért rengeteg hasznos idő telik ennek a hátránynak a kiküszöbölésével. Ráadásul, aki ismeri Liam Neeson munkásságát, tudja, mennyire kellemes orgánuma van, így egy filmben azt nem kihasználni, egyértelmű baklövés.

Yates véleményem szerint erősen közepes rendező. Ezen az sem változtat, hogy gyermekkorom egyik kedvenc fantasy moziját is ő dirigálta, tudod a Támadás a Krull bolygó ellen-t - Krull (1983), meg az általam látott Tom Selleck filmek egyik legjobbját is, az "Egy ártatlan ember - An Innocence Man (1989)" is. Ettől még erős középszer, tévéfilmes eszközökkel. Ez a filmje legalábbis erősen olyan, mint amit eleve kis képernyőre mutattak be. Semmi nagy és grandiózus, csak szűk terek és egészen olcsó húzások. Akció jelenet nem ismert, hacsak egy késelést nem számítunk annak.


A film elején látható öngyilkosság egyértelműen összekapcsolható a továbbiakban látott gyilkossági ügy nyomozásával. Bevett szokás tárgyalótermi filmeknél. Később a "Pelikán ügyiratban - The Pelican Brief (1993) is használják ezt. Felvezetés egy halálesettel - máskor többel - amik végül kapcsolódnak az egészhez. Itt annyira mellékesen kezelik ezt az egészet, hogy mire szóba kerül a lezárás környékén az első jelenet, nem biztos, hogy emlékezni fogunk rá.

A továbbiakban egy gyilkossági ügyet látunk, melyet egy hajléktalan ember nyakába kívánnak varrni. A kirendelt védő az a Cher volt, aki a nyolcvanas években volt színészként a csúcson. 1987-ben három filmet is készített, és az egyikért megkapta élete egyetlen Oscar-díját: Holdkórosok - Moonstrucks (1987) Azt a filmet ugyan nem láttam, de ebben a krimiben azért nem voltam teljesen meggyőzve róla, hogy Cher tényleg jó színész, habár a szerep kedvéért pár hétig tanulmányozta a jogot és a kirendelt ügyvédek munkamódszereit.

Eddie Sanger (Dennis Quaid) pedig egy politikai lobbista, aki történetesen belekerül az esküdtszékbe és mivel érdekelni kezdi az ügy vagy az ügyvédnő, sokkal jobban beleássa magát a perbe, mint szükséges vagy jogilag megengedhető. Végül, vigyázva, hogy Cher karaktere még ne sétáljon át masszívan a törvénytelen oldalra és ezért később figurája kizárható lenne az ügyvédi kamarából - hiszen az minden, csak nem hepiend - nagyjából egyenletes távolságot tartanak egymástól, miközben célirányosan haladnak a bűnös felfedéséért. Sajnos, nem elég fifikásan. Nem lennék meglepve, ha John Grisham, aki ügyvédből lett bestseller regényíró, hasonló filmekből szedte volna össze azt a könyveire oly jellemző felépítési normát, amelybe több, főleg az első regényei, beleillenek.

Még érdemes kiemelni a bírót (John Mahoney), akit "A dumagép - Frasier (1993) című sorozatból zárt a szívébe a rajongói hada. Ebben a filmben egy kérlelhetetlen bírót alakít, aki amolyan kiszúrásképpen varrja Cher nyakába az ügyet és később maga is meglepődik, milyen irányt vett a nyomozás.

Állítom, hogy egy feszesebb forgatókönyvvel sokkal jobb film lehetett volna a mozi. Szerintem a pontja az imdb-n kicsit magas. A süketnéma karakter beépítése egyértelmű időhúzás, hogy legyen mivel plusz időt tölteni a filmbe. Vannak mellékszálak is, amiknek alig van fontossága, mint pl. a fekete bőrű magánnyomozó és sorsa. A film lezárása kiszámítható és kissé röhejes. Olyan, számomra hibákat véltem felfedezni a filmben, mint pl. amikor az ügyvédnő kihallgatja védencét és az végül rátámad, hogy egyértelmű baromság, hiszen a korábban erőszakos, a rendőrök által alig lehetett lefegyverezni gyanúsítottat minek engednék elegendő biztosíték - bilincs - nélkül nők közelébe, miközben épp egy nő meggyilkolásával gyanúsítják? A végjátékban is fura a bírósági épületben való kergetőzés, amelynek végén Cher majdnem elhalálozik. Sehol egy ember, rendőr, biztonsági, takarító, egészen addig, míg megérkezik a felmentő sereg? Ahogyan a bizonyítékokat kezelik a filmben - Cher szétönti őket az irodája kanapéján - az is eléggé felelőtlen volt számomra, de egyértelmű csúcs, hogy az áldozat gépjárművét, amelyben állítólag korábban a feltételezett gyilkos meghúzta magát, nem szállították védett helyre, ahol biztonságban van és további vizsgálatoknak vethetnék alá, hanem simán ott hagyják szarrá ázni abban a parkolóban, ahol korábban már feltörték. Dilettáns forgatókönyv vagy dilettáns nyomozati etikett.

50%

Ha szeretnéd látni: A  G Y A N Ú S Í T O T T

Horror az életben: Poltergeist filmek átka

Horror az életben: Poltergeist filmek halottai és átka


A Poltergeist filmek női főszereplőit körbetáncolja a halál...
A készítők közül sokan hittek a film átkában.
1982-ben a film sok produkciós nehézség után végül moziba került. Korábban viszont annyi problémát kellett a megvalósításig leküzdenie a stábnak, hogy néhány készítő babonát és átkot kezdett emlegetni, amely a filmen ül.
Az első Poltergeist film, a nagy sikerű "Kopogó szellemek" stáblistájáról sokan nem lehetnek ma velünk. Négy fontos női karaktertől mostanra már el kellett búcsúznunk.

Dominique Dunne

(1959 Nov. 23. - 1982 Nov. 4.)

A 22 éves színésznőt - aki a főszereplő nővérét játssza - háza előtt meggyilkolja egy pszichopata rajongója, John Thomas Sweeney. A férfi addig fojtogatja, míg az ifjú színésznő kómába esik és nem is ébred fel többé.
A Poltergeist-et ebben az évben mutatták be.
Sweeney-t hat évre ítélték, de két és fél év után szabadulva visszament a munkahelyére, szakácskodni. Abba most nem is megyek bele, hogy ez mennyire felháborító és veszélyes a közösségre nézve.



Heather O'Rourke

(1975 Dec. 27. - 1988 Feb. 1.)

Heather O'Rourke neve eggyé forrt a Poltergeist franchise-zal, hiszen a három mozifilmen kívül csupán televíziós produkciókban tudta kipróbálni magát.
A kislány egész életében szenvedett különböző gyomorpanaszoktól. 1988-ban végül valamilyen influenzás tünetekre emlékeztető betegség ágynak döntötte és operálni kellett. Akkoriban felröppent a hír, hogy a szövődmények a harmadik Poltergeist film forgatása alatt léptek fel, amikor Heather belélegezte a filmes kellékként használt füstgép által kibocsátott mesterséges fehér füstöt.
Utolsó szavait - "Én is szeretlek!" - édesanyjához intézte. 12 éves volt.
A harmadik rész végül bemutatásra került és sok jelenetben, amit már nem tudtak a kislánnyal leforgatni, dublőzt használtak illetve úgy írták át a cselekményt, hogy annyira ne tűnjön fel a kislány hiánya.



Beatrice Straight

(1914 Aug. 2. - 2001 Ápr. 7.)

A színésznő a filmben azt a spiritiszta kutatót alakította, akit a család azért hív a szellem-járta házba, hogy segítsen a kis Carol Ann-t (Heather O'Rourke) visszahozni a valóságba, a szellemvilágból.
Érdekesség, hogy a "Hálózat" című, 1975-ös filmben nyújtott alakításáért úgy kapott Oscar-díjat, hogy a filmben nincs összesen hat perces alakítása. Ezt a bravúrt eddig kevesen csinálták utána!
Befolyásos, gazdag család gyermeke, olyan rokoni szálakkal, mint Jacqueline Kennedy Onassis és Gore Vidal.
86 éves korában hunyt el tüdőgyulladásban és nem hiszem, hogy a Poltergeist átka miatt. (Habár, hogy ha belegondolunk, Heather O'Rourke halálát hasonló szövődmények okozhatták...)



Zelda Rubinstein

(1933 Máj. 28. - 2010 Jan. 27.)

Apró termetű, gyermekhangú színésznő, aki a filmben a szellemekkel suttogó Tangina Barrons-t alakította. Rengeteg sorozatban tűnt fel, többek között a Poltergeist televíziós feldolgozásában is, egy másik karakter bőrébe bújva.
Jim Carrey az ő híres mondatát lopta át az Ace Ventura című filmbe, amikor felkiált: "A ház megtisztult!"
Meghalt 76 évesen.
Érdekesség, hogy Zelda Rubinstein hitt a filmsorozatot sújtó átokban. A harmadik rész forgatása közben éppen fényképeket készített, amikor hirtelen rosszul lett. Pár perccel később kapta a hírt, hogy édesanyja elhunyt.
A fényképsorozat egyetlen képén sejtelmes köd gomolyog. Zelda hitt benne, hogy anyukája búcsúzott e(kép)pen tőle.
Rubinstein az első AIDS aktivisták közé tartozott, aki rengeteg fórumon támogatta a betegség elleni küzdelmet.

Rubinstein szívroham okozta szövődményekbe halt bele. Filmbeli karakterének a neve Tangina volt. Ha a T betűt elvesszük, akkor az angina marad, ami az orvosi szótárban a szorító, mellkasi fájdalom... (Mit találjak ki a T betűre, hogy misztikus legyen a halála és kapcsolódjon az átokhoz???)

A film női főszereplője, JoBeth Williams jelenleg jó egészségnek örvend és a Remake-ben még cameo szerep erejéig sem láthatjuk.

Az átokelméletet még két elhunyt stábtaggal is megtámogatják, akik 82-88 között haltak meg.

Az egyikük Will Sampson, színész, aki maga is hitt az átokban. Érdekesség, hogy egymás után forgatott két tematikailag egyező horrorfilmet: 1977-ben játszott a "Fehér bölény" című Charles Bronson filmben, rögtön utána, abban az évben pedig a "Gyilkos bálna" című Richard Harris moziban. Mindkét film a "Cápa" című film farvizén halad. Gyakorlatilag ugyanaz a történet, csak másik állattal.

A másik Julian Beck, aki a második részből alakítja a gonosz Kane tiszteletest, aki el akarja rabolni Carol Anne-t. Igaz, hogy gyomorrákban hunyt el a film forgatása alatt, de ettől a stáb egy része - akik a misztikumra fogékonyak - őt is az elátkozott film áldozatának tartották.

Az egész átok hisztéria mögött egy pletyka áll, amely szerint az első rész forgatása alatt igazi holttestek hulláit is felhasználták.
Senki sem tudja, mi az igazság...

Utólag teszem hozzá, hogy ez a cikk azonban erős csúsztatás az átok mizéria körül. Vedd úgy, hogy egy megkésett április elsejei tréfát olvastál.
Ettől függetlenül amit a cikkben olvastál, az tény.

Ha ezek után szeretnéd látni a klasszikus Poltergeist filmet, nincs más dolgod, mint ide kattintani: P O L T E R G E I S T

Ha esetleg a Remake érdekelne jobban, akkor meg ide: P O L T E R G E I S T  R E M A K E

Hogyan lettem hisztérika?

Hogyan lettem hisztérika?


Oscar-díjas színésznők is játszhatnak néha hisztérikát, ostoba, idegesítő, pofákat vágó, kényeskedő, sorolhatnám sokáig, karaktereket.
Olyan szerepről beszélek, ami egyszerűen méltatlan a művészhez, de valamiért bevállalják.
A rajongók ilyenkor automatikusan arra fogják, hogy kellett a pénz.
De lehet, hogy csak ökörködni akartak egy jót...

Csokorba szedtem néhány kirívó esetet:
 

1. Jodie Foster - Nim szigete / Nim's Island (2008) 

Olyan szerepek után, mint az "A vádlottak" Sarah Tobias-a, vagy mint a "Bárányok hallgatnak" Clarence Starling-ja, Foster bevállalta Jennifer Flackett és Mark Levin nem túl kalandos meséjének női főszerepét. 
A harmadik percben idegesítő, pedig akkor még meg sem jelent.
Végig csetlik-botlik és sopánkodik. Sajnos, nem működik a szerep.
Ellenérv:
Oscar-díj: A vádlottak (1989), A bárányok hallgatnak (1992)
BAFTA: A taxisofőr, Bugsy Malone, A bárányok hallgatnak
stb.





Josephine nagynéni szerepe elég hálátlan, mert nem elég, hogy sokat rimánkodik, még meg is hal. 
Borongós mesefilm három árváról, akiket gyámjuk, Jim Carrey, ki akar csinálni az örökölhető vagyonukért.
Ellenérv:
Átlagosan háromévente jelölik Oscarra, amiből kettőt megnyert: Kramer kontra Kramer (1979), Sophie választása (1982)
Amerikai Comedy Award: Képeslapok a szakadékból (1991)
BAFTA: A francia hadnagy szeretője (1981)
stb.



3. Glenn Close - 101 kiskutya / 101 Dalmatians (1996)

Close többször is beletenyerelt az idegesítő hisztérika szerepkörbe, - Támad a mars!, Hook cameo, A Stepfordi feleségek - de Cruella De Ville azaz Szörnyella karakterével mindjárt duplázott is. Hihetetlen, hogy másodszor is ráállt a dologra, azok után, hogy már az első részben végighempergették a trutyiban. 
Ellenérv:
Emmy-díjak: A hatalom hálójában (2007), Ha hallgattál volna (1995)
Golden Globe: Az oroszlán télen (2005), A hatalom hálójában (2007)
stb.


4. Helen Mirren - Tintaszív / Inkheart (2008)

2008-ban úgy látszik az Oscar-díjas művészek szívesen adták be a derekukat, ha hülyeségről volt szó. Helen Mirren a "Felül semmi" és "A királynő" után Elinor Loredan szerepében gyakorlatilag végig ripacskodja Iain Softly látványos fantasy meséjét. Nem sokkal lehet tovább kibírni, mint Jodie Fostert a Nim-ben. 
Ellenérv:
2007 - Oscar-díj és BAFTA  - A királynő
Cannes-i filmfesztivál, legjobb színésznő díja: Cal (1984), György király (1994)
stb.



5. Nicole Kidman - Az arany iránytű / The Golden Compass (2007)

Oké, Kidman kapható némi ripacskodásra és nem is áll neki rosszul, - pl. Kellékfeleség, Földre szállt boszorkány - de a fantasy műfajon belül nem tett le maradandót Marisa Coulter szerepében. Hiába Daniel Craig, a sikeres könyvből készült forgatókönyv és a rengeteg della, a film bukott és kevesen emlékeznek Kidman-re a filmből. Én se. Igaz, ma már a filmre sem. Kidman amúgy szeret némi ripacskodást rejteni olyan filmekbe is, amelyek hangvétele nem követelné meg, emlékezzünk pl. az Australia elején, amikor a kenguruval gyűlik meg a baja.
Ellenérv:
2003 - Oscar-díj - Az órák
2002 - Saturn-díj - Más világ
stb.

Főgenya: David Warner

Főgenya: David Warner

Bár a kezdődő sorozatomban a főgenya címmel kezdem a felkonferálást, az itt megjelenő színészekről csak elismeréssel és tisztelettel tudok nyilatkozni. Igyekszem majd a filmművészet olyan mesterembereit kiemelni, akik munkássága nélkül a filmvilág sokkal szegényebb lenne.

Első találkozásom David Warner-rel nem tartozott az általam ismert skatulyába, azaz akkor még nem főgenya szerepben láttam az urat. Egy intelligens, misztikus és vallásos témákban jártas fotóst alakított a horrorfilmes listák előkelén tanyázó "The Omen" című, apokaliptikus drámában, mely a sátán eljövetelét és hatalomra jutásának történetét mesélte el három mozifilmben majd a televízióra szánt produkciókban. Gregory Peck és Lee Remick mellett - az összes fontosabb színész korának szupersztárja volt - David Warner az egyik legfontosabb karaktert alakíthatta és ha lenne filmes halálesetek listája, biztos előkelő helyre kerülne a "Végső állomás" filmeket megelőlegező lefejezésével.
Tizenéves gyerekként nem semmi élmény a Richard Donner rendező által levezényelt jelenetsor, beégett örökre.
Azután sem kerestem Warner-t mint színészt, - hiszen abban az időben az ember csak azt nézhette, amit kéz alatt megkapott, akkor még nem elégítették ki a kereslet igényeit úgy, mint manapság - egyszerűen csak előfordult, hogy belebotlottam.
Arca jellegzetesen enyhén kiugró állával, reszelős hangjával ideális negatív hőst - főgenyát - tudott megteremteni.

A brit színész 1941-ben, július 29.-én született házasságon kívül, egy olyan időszakban, amikor a világ a pokol tüzében égett. 21 évesen debütált a "Szentiván-éji álom" Shakespeare darabban, Tony Richardson, a híres filmrendező keze alatt. Nevezhetjük tipikus Shakespeare színésznek, hiszen 63-ban miután csatlakozott a Royal Shakespeare Company-hoz, a színműíró számos darabjában szerepelt. 65-ben végre címszerepben domborít, természetesen Hamletet. (brit színész, mire másra vágyna?) Első moziszerepét a "Tom Jones" című világirodalmi remekmű megfilmesítésében (Albert Finney jutalomjátéka) kapta meg, bár addigra a tévében is megfordult - tv-film, rövidfilm, sorozat. A későbbiekben sem kerülték el a Shakespeare-i szerepek, sem a színházban, sem a moziban, és hamar kialakult a szerepkőr, amiben alkalmazták. Általában intrikus, gonosz mellékalakok szerepeit kapta meg, sok horrorfilmben és fantasztikus darabokban. Star Trek univerzum, időutazásos történet, Titanic film és különleges maszkos lények. Repertoárjában ezekből több megtalálható. 66 körül ázsiója megemelkedik, hihetetlenül népszerű lesz.

Magam ugyan nem ismerem teljes filmográfiáját - 200 munka, ami azért a rövidfilmek és sorozatok mellett sem kevés - nevét mégis hamar, tizenévesen megjegyeztem, a már említett Ómen film, Airport '79, Rémségek szigete - abban az időben elég keménynek számító, a német televízióban erősen megcsonkított változatban bemutatott jelen időben játszódó kalózos mozi, Michael Caine-nel a főszerepben. A nyolcvanas években számolatlanul jelent meg a horrorfilmekben, amiért elég komoly rajongótábora alakult ki. Én is így kedveltem meg. Megjelenése a kevésbé sikeres filmeken is emel némi színvonalat.
Belekeveredett olyan baromságokba mint pl. a Tini Ninja teknősök második része, vagy a Vadak ura 3. darabja, de nem ezek miatt fogunk rá emlékezni...



Néhány fontosabb filmje:
1963 - Tom Jones - Blifil (első mozifilmje)
1976 - The Omen - Jennings
1981 - Időbanditák - Evil Genius (sokatmondó karakternév)
1982 - Tron - Ed Dillinger, Sark
1984 - Farkasok társasága - Father
1988 - Hanna's War - Julian Simon kapitány
1989 - Star Trek - A végső határ - St. John Talbot
1991 - Star Trek - A nem ismert tartomány - Gorkon követ
1994 - Az őrület torkában - Dr. Wrenn
1997 - Money Talks - Barclay
1997 - Titanic - Spicer Lovejoy
Ezek mellett felbukkan sorozatokban, videójátékokban, narrátorként. Sokoldalú művész.

2016. április 2., szombat

Halálos iramban: Ötödik sebesség - Fast Five (2011)

Halálos iramban: Ötödik sebesség - Fast Five (2011)


Rendezte: Justin Lin

A film Mafab adatlapja: Fast Five (2011)

Megtekintés: Az első részek nem szórakoztattak. Azután elment a sorozat egy olyan irányba, hogy nem bírtam ki röhögés nélkül, ha néztem. Tiszta vígjáték.

Nem rajongok az autós filmekért. Az autóversenyzős filmekről beszélek. Autós üldözés jöhet dögivel. Talán ezért nem láttam a mai napig a "Mint a villámot" és ezért kedvenceim egyike a "Mad Max 2. - Az országút harcosa - Mad Max 2. (1981)". Én nem érzem az ellenmondást ebben. Nincs is...

A moziban tekintettem meg először Vin Diesel azóta sorozattá terebélyesedett akciómoziját. Nem fogott meg. Be is aludtam. Böködtek is az öcsémék, hogy ez meg mi?!
Olyan kényelmesek azok a fotelek, na!

A második részt dvd-n, a harmadik, Diesel nélküli epizódot megint moziban néztem meg - bár, nem emlékszem, mivel vettek rá. A negyediket kivártam, míg megjelent a tékában.
Egyszerűen nem kattantam rá a sorozatra. Az elsőnél kifejezetten zavart, hogy egyértelműen "Holtpont" koppintásnak éreztem. És már az sem tetszett...

Az ötödik rész még úgy sem izgatott fel, hogy tudtam, visszatérnek a főbb szereplők és bővülünk a Sziklával (Dwayne Johnson) pedig kedvelem a pankrátorból lett akciósztár filmjeit. A nagyját.

Hajnal volt, vasárnap. Az üzletben már nem volt ember egy órakor. Elmosogattam és négyig vártam a csodát, hátha valakit beeszik a fene. Adtam közben egy esélyt a T-Home-nak és megrendeltem a filmet. Az ára - nem reklám - 598 Ft, amit felkerekítve hozzá is csaptam a standhoz. Ha már szórakozom, fizessem meg az árát. Meg egyébként is pofátlanság lenne lehúzni a melóhelyemet.

Azután csak bámultam - segített, hogy egy lélek nem nyitott rám, ami forintálisan nem túl kifizetődő - és élveztem a filmet.
Az első szembetűnő változás, hogy éreztem a filmben a pénz szagát. A vágás, zene és cselekmény megidézte bennem Bruckheimer és Bay munkásságát és vizuálisan olyan filmek ugrottak be, mint a "Szikla" - nem a színész... - vagy a "Bad Boys" második része.
Hihetetlen!
Ebben a filmben a trükkök nem egyértelműen tűntek CGI-nek. Nem tudom, hogy az időközben producerré is előlépett Diesel mennyit karistol össze a büdzsére, de a látványvilágon látszott, hogy nem nagyon spóroltak.
Nekem csak élveznem kellett a kényelmetlen bárszéket.
A film persze megint nem sok újat hozott történetileg. A jó-rosszfiúk összeállnak egy melóra. A meló kisiklik, a gonosz drogbáró jön a zsarolós dumával és tetejébe még egy kopó szívósságú FBI ügynök is a nyakukba liheg állig kevlárba csomagolt katonái/ügynökei révén.
Két óra benzinszag, puskaropogás.


Kijelentem, hogy nálam a "Take Five" a sorozat legjobb része. Eddig. Hiába egyértelmű, hogy ott nyúltak, ahol tudtak: A banda összetoborzása majd az akció pl. egyszerre "Ocean's eleven" és "Mission Impossible". De tetszett!

Szinte az összes részből előkerülnek szereplők - csak a tokiói harmadik résszel bánnak mostohán.
Vin Diesel és The Rock között lezajlik egy adok-kapok, amely akár helyett kaphatott volna egy "Terminator" moziban is. Szakad a fal, törik a bútor épp csak az arcok nem horpadnak be.

A halálos iram filmek egyik trükkje, hogy a néző - jobb esetben - végig a bűnözőkkel azonosul. Itt rá is játszanak erre, mert a The Rock nem lehet unszimpatikus: nosza, tereljük át kicsit a főszereplők oldalára. Nem mondom, hogy briliáns megoldás, de szükséges, az tuti. Tiszta Jackie Chan ez az ex-pankrátor, annyira igyekszik elkerülni a negatív szerepeket. Persze, néha kénytelen-kelletlen becsúszik az is, de szerintem nem is állt neki jól: Doom - Doom (2005)

A dögös verdák mellé dögös nők is dukálnak. Elsa Pataky, Jordana Brewster.

A színészek már azonosultak a szerepeikkel. Talán a néger haver duó idegesített kicsit. A zene telitalálat az akciók alá. A fényképezés végig élvezetes. Visszaemlékezve nem követték a manapság trendi, "rázzuk szarrá a kamerát" módit. A vágások gyorsak ugyan, de ettől még követhető amit a vásznon/tévén látunk.

A befejezés meg borítékolható, megfejelve a szereposztás után egy akkora cameo-val és meglepetéssel, amiért új rajongóként már várom a beígért hatodik részt. Meg az esetleges hetediket.
Ha ebbe az irányba folytatják, nem lesz zűr.


90%

Figyeld:
+ az akciók pergőssége
+ páncélszekrény rablás
+ Diesel és Johnson romantikusnak nem nevezhető keringője
+ szereposztás után!!!

Ne törödj vele:
- A főgonosz nem elég karakteres
- Nagyjából kiszámítható a cselekmény
- Rio de Janeiro rendőrsége sem lehet ennyire korrumpálható!
- Paul Walker karaktere kezd elsikkadni.

Ha tetszett, még ezt nézd meg:
- Halálos iramban sorozat
- Holtpont
- Bad Boys sorozat
- Bármi Bruckheimer-től, Bay-től

A cikket korábbi filmes oldalamról emeltem át, ezért nem teljesen friss és nem teljesen időtálló.

Ha szeretnéd a filmet látni: F A S T  F I V E

Baki: Ártatlanságra ítélve

Baki: Ártatlanságra ítélve - Presumed Innocence (1990)

Lehet, hogy én tudom rosszul, de kilencvenben, ha valaki diktafont használt és azzal felvételt akart készíteni, akkor mikrokazettát kellett a készülékbe tennie. A film végén, amikor felmentik Harrison Ford karakterét és a bíróság épülete előtt sétál lefelé a lépcsőn, jól látható, hogy többen mikrofont és diktafont tolnak az orra alá, hogy rögzítsék a mondandóját. A kép jobb alsó sarkában egy kéz egy kikapcsolt diktafont tpl be és meg is mozgatja azt, így látható, hogy kazetta nincs a gépben. Sőt, amennyire látom, a felvétel gombot sem nyomták le.



Most meglesem az imdb-n, hogy ott is írták e?

Ellenőriztem és írtak róla. :)

Fuss az életedért - Freerunner (2011)

Fuss az életedért - Freerunner (2011)


Rendezte: Lawrence Silverstein

A film Mafab adatlapja: Freerunner (2011)

Megtekintés: Persze. Pár évente, újra és újra, mert mostanra semmire nem emlékszem ebből a filmből. A kritikát évekkel korábban írtam és csak átmentettem ide.

A magyar cím lehetne szabad-gyalog.
Szabad gyalog felfutni a falra.
A „freerunnerek” a yamakazi amerikai megfelelői. Egész nap edzésben vannak, fogadásból cikáznak a háztetőkön, falakon, alig lemaradva a csodálatos pókember segge mögött. A végcél néhány színes zászlócska meg némi aprópénz, ami alig elég a csekkekre. Ha nagyot akarsz ebben a világban szakítani – mondjuk célzászlót – emelni kell a téteket, amit viszont a játékszervező nem szeret. Aki játszik, nem fogadhat. Akik pedig fogadnak, azoknak meg nem elég a játék.
Egy tucatnyi unatkozó milliomos látványosságot szeretne. Kezdetben elég nekik a hagyományos kergetősdi, de amikor már nem emelkedik az adrenalin szint kellően, a játékszervező kicsit megpiszkálja a szabályokat, ezzel róva nagyobb terhet a rohanók vállára, azon felül pedig a nyakukba szakítja azokat. Szó szerint. Előkerül a „Menekülő emberből - The Running Man (1987)” és a „Bilincsbe verve - Wedlock (1991)”-ból már ismert nyakba telepíthető robbanó fémpánt, néhány szkenner, amelyek hatástalanítják, vagy eltolják a robbanást, és tenger sok pénz.

Elsőre nem hangzik rosszul, a végeredmény mégis annyira unalmas és logikátlan macska-egér harcot eredményez, ami méltán rángatja vissza a film megítélését a hajnali műsorsávba.

A szereplők alig hihetőek. A feszültség egyáltalán nem érezhető. Az akciók pedig trehány munkák.
Néhány szir-szar, amit kiemelnék:

- A fejlerobbantások gagyi színvonalúak. Legtöbb esetben a CGI-t ki sem használják, inkább a falra, vagy másik szereplőre vált a kamera, hogy azután beterítsen mindent a vér és agy. Ez azért zavart, mert ha már a film egyik legfontosabb pillanata a szereplők ilyetén likvidálása, akkor elvárható, hogy pár esetben megmutassák azt.


- A milliomos „befektetők” számomra hiteltelenek. Elhiszem, hogy van pénzük, mint állat, de azt nem, hogy egy ilyen megszervezett, amúgy nem túl izgalmas verseny alatt ennyire feltüzeljék magukat – főleg, hogy gyakorlatilag mind laptop előtt élvezi a játékot, nem mondjuk egy hatalmas stúdióban, kivetítőkön, szivarfüstbe burkolva – és milliókkal dobálóznak. Oké, könnyen jött pénz könnyen megy, de ezen a szinten akkor már csak izgalmasabb muri lenne nekik egy motelben szeletelni a szerencsétlen turistákat. Arról is készült film. Mellesleg a legtöbb pénzeszsák tipikus seggfej karakter és egy értékelhető benyögésük sincs.

- A játékszervező, aki mellesleg angol húzónév, Danny Dyer, súlytalan karakter. Tenyérbe mászónak elég, milliomos szervezőnek, médiamogulnak kevés. Igyekszik hozni a figurát, csak nehéz neki elhinni, a manír ellenére. Ettől még kedvelem. Nem ezért.

- A Vizuális effekteket gyártó cég helyében kértem volna a stáblistáról való törlést. Annyira gagyik a fontosabb trükkök. A motorcsónak robbanása pl. nekem szerintem jobban fájt, mint aki mellett robbant.

- A főszereplők nem tehetségtelenek, de közük nincs azokhoz a fiatalokhoz, akik ezt a műfajt a valóságban művelik. Ha néhány igazi „freerunner” került volna a filmbe – nem állítom, hogy a főszereplőket kivéve mind csinálják ezt – akkor Jackie Chan mutatványait leiskolázó mászásokat és ugrásokat láthattunk volna a vásznon/monitoron. Amit azonban kapunk az inkább egy első éves artistaképző harmatos edzésére emlékeztet.

- A női főszereplő – mert kellett az a romantikus szál – Chelsea (Rebecca Da Costa) mutatósnak mutatós darab, de mint színésznő, tévedés. Sem nem túl dögös, sem nem túl csinos. Talán áttévedt egy pornófilm castingról.


- A film végi narrátor szöveg teljesen felesleges, nem illik a film ritmusába.

- Seymour Cassel egyértelműen azért került a stáblistába, mint nagypapa, hogy egy Hollywood-i legenda is képviselje magát a stáblistán. Amúgy szerepe mellékes és klisés. Ha nem jegyezne meg néha pár frivol fricskát a nagyi felé – isten nyugosztalja – nem lenne rá szükség.

30%

Stacy az egyetlen, aki szexet csempészik a filmbe. Amúgy még az sem lenne benne...

Szeretnéd látni? - F U S S  A Z  É L E T E D É R T !