2015. december 8., kedd

A zöld pokol - The Green Inferno (2013)

A zöld pokol - The Green Inferno (2013)


Rendezte: Eli Roth

Megtekintés: Kissé lassú felvezetés, hatásvadász ötletek, de összességében korrekt "Remake".

Vannak filmek, amelyeket mostanában láttam és egy személy kapcsolta őket össze, akármilyen módon és ez Eli Roth személye. Ezeket a filmeket fogom ezentúl az Eli Roth testvériség mozijainak nevezni. Ez annak egyik oszlopos darabja, hiszen ezt maga Roth rendezte. A charme-os rendező, romlott aggyal. A férfi, akinek filmjeiben egyszer csak elbaszódik minden. Ez a mozija nem titkolt főhajtás egy korábbi, mára klasszikus, kult státusznak örvendő dzsungel horror film előtt, amely saját idején erősen megosztotta a közönséget, ugyanakkor megágyazott a found footage filmek-nek, melyek mostanra érték el a dömping csúcsot, hiszen havonta jön ki egy-két darab a témát felkarolva. Az őseredeti film a megosztó direktor-zseni (?), Ruggero Deodato, "Cannibal Holocaust, 1980" című drámája volt. Valójában már korábban is készültek a műfaji sajátosságokat eszközként használó filmek, igaz, nem sok és kevésbé ismert darabok, mint az 1971-es "Büntető Park - Punishment Park".

Ez a friss mozi azonban a 80-as kannibál filmet idézi meg, más szemszögből frissebben, néhol morbidabb formában.
Az alapötlet hasonló. Ott forgató stáb leforgatott filmanyagát elemzik utólag, hogy lassan megismerje a néző pusztulásuk történetét, itt pedig egy természetvédő csoportosulás szenved repülőgép szerencsétlenséget, hogy egy kannibál törzs karmai közé kerüljenek.
A film egyetlen diáklányra (Lorenza Izzo) fókuszál, főleg az ő szemszögéből látjuk az eseményeket és végül pont ő lesz az, aki képes megmenekülni a kalandokból, miközben még egy kis bosszúra is marad ideje.
A film ereje nem az újdonságban rejlik, hanem a naturális és váratlan sokkolásban, amely néha csak annyiban merül ki, hogy egy szereplő szinte a kamerába tolja a farkát, miközben könnyít magán. Egy ilyen egyszerű, az élet természetes velejárója is képes kizökkenteni a nézőt, hát, még a később tapasztalható brutalitás és erőszak.
Néha pedig úgy borzaszt el, hogy a nézőt "elaltatja", majd olyan zsigeri drámát tol az arcunk elé, hogy kezdünk mi is kétségbeesni, anélkül, hogy a szereplők között kellene guggolnunk, egy keményre döngölt aljú ketrecben.

A film ezek mellett tartalmilag egy fricska is, hiszen a dzsungelt védő aktivisták kerülnek a vérengző emberevő horda kezébe, így gyakorlatilag a tudatlan, természeti népek pont azokon vesznek erőszakot, akik az ő érdekükben, nekik igyekszenek segíteni.


A legtöbb szereplő már dolgozott az Eli Roth testvériség filmjeiben, sőt, sokuk egymással is. Lorenza Izzo, aki jelenleg Roth felesége a való életben, két, az elmúlt hónapokban látott filmben is felütötte csinos kis fejét. Az egyik a felemás érzést keltő, elrontott befejezésű "Kopp-Kopp - Knock-Knock, 2015", a másik a hangulatos vámpíros bosszú film, "Az idegen - The Stranger, 2014".
Ariel Levy, aki Alejandrot, a film rossz-fiúját személyesíti meg, látható volt "Az idegenben" is és megjelent a magyar vonatkozású katasztrófafilm-horrorban, az Utórengés-ben "Aftershock, 2012".
Számomra a legismertebb név - nem művészi életútja okán, inkább csak, mert korábban már a szemem elé került - a füvező Lars-ot megformáló Daryl Sabara, akit gyakorlatilag gyermekkorától láthattunk felcseperedni, hiszen a Kémkölykök egyik főszerepében mutatkozott meg a szélesvásznon.
A többiek is hasonló kvalitású színészek, kivétel a törzset alakító, tényleg enyhén bennszülött falut. Őket a világtól viszonylag távoli közösség alakította, miután Roth levetítette nekik a filmjét, hogy mire is gondol, mikor velük szeretne forgatni. Állítólag a közösség tagjai jól szórakoztak a levetített Deodato filmen, mert úgy vélték, valamiféle vígjátékot néznek.


Mi van még?
A fényképezés korrekt munka és eszméletlen szép a környezet, amelyre, mintha még rá is erősítettek volna. A zöldek intenzív zöldek, a bennszülöttek testfestései leugranak a képről. Egyetlen negatívumként csupán a sok közelit hoznám fel, amely erősen csökkenti a mozis hatást.
Összességében olyan 60%.

Ha szeretnéd megnézni a filmet: T H E  G R E E N  I N F E R N O

Érdekességek:
- 1988-ban egy olasz horrorfilm ami forgalmazásba került Cannibal Holocaust II. címen is, egyéb címként a "The Green Inferno"-ként is ismert. (Vagy az olasz változat: Paradiso Infernale)
- Lorenza Izzo majdnem sikeresen megfulladt a hömpölygő folyós jelenet forgatása közben, mert nem voltak eléggé egyértelműek a megbeszélt színészi jelek, ha probléma lépne fel.
-

2 megjegyzés:

  1. Nagyon nem jött be, Eli Roth újra bebizonyította, hogy csak egy médiaheck, bár Medvezsidajként jó volt, ezzel a filmmel csak a középszerűségét bizonyította újfent.
    Először is, a Cannibal Holocaust átirata, tisztelgés, csak Roth nem bírta ki, hogy kikacsintós, poénjelenetekkel ne fröcsögje tele a filmet. Innentől csak egy nosztalgiázós kanibál horror. meglehetősen szegényesen. Egyrészt mindenki el van ájulva a brutalizmustól, valszeg én nézhettem sok beteg gore horrort, de csak nyugisan néztem, várva a cúcspontot, nem hittem amit nézek az a film csúcsa, persze gore-faktor szerint. Könyörgöm, egy Fulci, vagy Argento film ezerszer véresebb, ez amolyan vegetáriánus vacsi volt. Bennszülöttek? Haha, míg az eredetiben tényleg elhitted, hogy azok, itt semmi ijesztő nem volt bennük, nagyon meglátszott, hogy pár Chilei (ott forgatták) parasztot "levetkőztettek" a szerepért, de inkább röhejesek voltak. Egyébként, hiába a szép tájak, de ha a kamerát kicsit kizoomolták volna, látszottak volna a stáb felszerelései, a színészek lakókocsii, végig ez a mű érzésem volt.
    Befejezés: míg a C.H.-ban a tudósítók szimpla médiagecik voltak, és örömünnep volt a feltálalásúk, itt pont a bennszülöttek védelmezőiként kerültek terítékre. Deodattónál ami érthető, sőt tapsolandó volt, az itt visszájára fordult, és a nézőt perverz öröm tökltötte el, amikor a kommandósok szarrá lőtték a primitív vadállatokat- bocs az esetleges rasszista kifejezésért, de így volt.
    A legvége meg teljesen életszerűt len, SPOILER ON: a csajnak lemészárolták barátait, barátnőit, őt is egy kiskölyök irgalmassága mentette meg a feltálalástól, erre a végén a vadak mellett áll ki? Normális túlélő ilyenkor a Delta Forcért, Specnazért, stb könyörög, hogy csináljanak egy kellemes népirtást, mert ezek nem emberek, ezeket ölni kell, a putrijukból meg bombatölcsért csinálni. SPOILER OFF.
    Mindazonáltal, a film élvezhető, kellően mozgalmas, a tájak gyönyörűek, de horror hyelyett én inkább egy véresebb kalandfilmnek nevezném. Amiből megjegyzendő az olaszok rakásnyit fostak ki a CH sikere után, és nagy részük jobban megugrotta a lécet, mint eme műalkotás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Arról nem is beszélve, hogy a csaj előadja, hogy szegény törzs, milyen ártatlanok és ezek után amikor majd a rendfenntartók kimennek és megtalálják az emberi csontokat, fejeket, testrészeket, majd visszajutnak a csajhoz, hogy miért is hazudott nekik. Legalábbis gondolom normális esetben ez történne.

      Törlés

Ide tessék írni, ha van mit: