2014. február 17., hétfő

Raze (2013)


Raze (2013)

Rendezte: Josh C. Waller

Hajnalban értem haza, tevékeny hétvégi munkás élet után. Hullafáradtan, égőn szemmel ültem a gép elé, mert a szemem kívánta az ágyat, a testem többi része még nem. Ha lefekszem, elveszítek fél napot... Meg tevékenykedni akartam a neten. Egyik kedvenc filmekkel foglalkozó oldalamon botlottam bele eme filmecskébe. A borítón virító Zoe Bell nevét ismertem már Tarantino csajos-autós-pofázós filmjéből, ahol Bell vagy tíz percig egyensúlyozik egy száguldó kocsi motorház-tetején, miközben egy őrült kaszkadőr próbálja őt és társait a halálba taszítani. Bell csinos volt, markáns - nem szép, de dögös - laza és hiteles. Megjegyeztem a nevét. Most meg felismertem.


Elolvastam a film szinopszisát, ami elsőre megfogott. Igazi agyatlan hentelés! Egy titkos társaság - hasonló, mint a "Motel" című sorozatban - embereket - nőket - gyűjt össze, majd halálos párviadalra kényszerítik őket, amelyet ha esetleg megtagadnak, a szeretteik látják a kárát. Rajtuk kívül.

Egyszerű, mint a fing. Persze a történetben benne van, hogy a másfél órás film unalmas adok-kapokba torkollik, amitől kezdetben féltem. Erre rácáfolt az ügyesen adagolt feszültség és információ, a flashback-ek alkalmazása, a karakterek bemutatása. Nem a kedvenc műfajom, amikor embereknek hosszú ideig szenvedniük kell. Nem szórakoztat... A "Raze" azonban még éppen a számomra elfogadható tűréshatáron belül lavíroz. Ráadásul a verekedések egyáltalán nem macska harcok. Általában az ilyen témájú mozik - amikben színésznők verik egymást - ott véreznek el, hogy a csinos pofijú actressek nem képesek reálisan egymásnak esni. Mímelik a kemény verekedést. Miért? Mert kevés a jól verekedő női akciósztár. Hirtelen két név jut eszembe: Cynthia Rothrock és Gina Carano. az első hölgy legenda a második meg jelenleg kezd felfutni a film világában.
A "Raze" azonban jól teljesít akcióban. Zoe Bell miatt eleve nem izgultam, ám a többi szereplő, karakteren belül, hozza amire számíthatunk. A verekedések pergőek, és oké, hogy rendesen meg vannak vágva - ami sokat tesz a csonttörő akciókhoz - mégis hihetőek, élvezhetőek. Nincsenek erős túlzások, ami meg maradt, az kemény, gyors és véres. Ráadásul elég sok lehetőség van a párbajokban, amiket kihasználnak, rendesen. Nincs rá idő, hogy megunjuk a harcokat, mert nem nagyin ismétlik magukat, igazodnak a történethez, karakterekhez, kreatívak, pedig maguk, a harcok egy kúton belül játszódnak le, ami megnehezíti a kreatív ökölharc tartalmas pörköltté rottyantását. Szerintem sikerült.

A történettől persze nem várhatjuk, hogy az agytevékenységünket komolyan megterhelje, sőt, elég sok kérdésem maradt a megtekintés után, amik főleg a "szervezet" körül forgott. Kik ezek? Mit akarnak? Mennyien vannak? Hogyan épült ki a rendszer? Honnan az ötlet? stb.

A film másfél órás. Szépen egyenletesen van felépítve. Rétegesen, mint a rakott palacsinta. Dráma, bunyó, flashback, karakter, dráma, bunyó, flashback, karakter, dráma... Nagyon finom a forgatókönyv. Szép munka.

Zoe Bell 2000 óta dolgozik a filmiparban. Főleg kaszkadőrködik, néha pedig apróbb szerepeket fogad el. Furcsa, mert ahhoz képest egészen jól játszik. Arra akartam kilyukadni, hogy ráfért egy abszolút főszerep. (A "Django elszabadul" című Tarantino filmben pl. végig egy kendő takarja az arcát, csak a szeme látszik, így olyan, mintha "ott sem lenne".) Ebben a filmben a produceri teendőket is magára vállalta. A film ugyan alacsony költségvetésű, minimál helyszínen játszódó akció mozi, az átlagos B filmek fölé emelkedik valamennyivel.

Elmondom, szerintem miért:
- Egyrészt nagyon jól kiválasztották a szereplőket. A csajok vagy csinosak, vagy jól verekednek, vagy jól játszanak, sőt, van, amelyik több pozitív tulajdonságot magába applikált. 
- A gonoszok között legalább egy markáns karaktert találunk. (Doug Jones pl. Guillermo del Toro filmjeiben szokott maszk mögé bújni)
- Feszesre vágott akciók, ötletes kivitelezés.
- Jól felépített drámai figurák.
- Rebecca Marshall, Phoebe szerepében eszméletlen! Még Zoe Bell-t is majdnem lemossa!
- Rosario Dawson cameója.
- A vége leszámolás, ami alatt előre dőlve szurkoltam. 
- A Twin Peaks-ben még viszonylag végzet leánya, Sherilyn Fenn mostanra csúnyán elveszítette hamvasságát.
- Hát, az "Száguldó bosszúban" még egy bombázó voltál...
- A film zenéje, Frank Riggio első munkája néhol elképesztően szuggesztív. Nem tudom, honnan jött a fiatalember, de ha ezt a szintet tartani fogja, még meglephet minket a filmzene világán belül.
- Dylan O'Brien pedig ügyes operatőr. 

Hezitáltam, hogy 60 vagy 70 %-os a film nálam. Nem tudom. Valahol kettő között. Nem könnyű darab, valakinek erősen feszegetheti az ingerküszöbét, de ettől függetlenül egyszer mindenképpen ajánlhatom megtekintésre.

Ha szeretnéd látni: R A Z E